Parkiet lust geen trosgierst

Gestart door khalid, november 26, 2009, 12:51:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

khalid

Zoals jullie allemaal weten heb ik sinds maandag een nieuw grasparkiettje.
Nu is het alweer de 3e dag en heb ik hem niet echt goed tam kunnen tam waarom????
Nou ik denk zelf omdat mijn parkiet is niet echt van de trosgierst hij kijkt erna en meer ook niet.
Mijn vraag is nu.

Kan ik hem misschien met iets anders tam maken ??

valenta

Ik zal je een tip geven: geduld hebben.. :)

Parkieten-Freak

#2
Ik ga je ook een tip geven khalid:
Lees eens wat informatie over grasparkieten door.  
Informatie over parkieten die "alweer ontsnapt zijn" hoef je hier niet te plaatsen. De tijd die je overhoudt kun je veel beter gebruiken om je parkietje tam te maken.
(Je laatste reactie is dan ook verwijderd).




syl

Citaat van: khalid op november 26, 2009, 12:51:15
Nu is het alweer de 3e dag en heb ik hem niet echt goed tam kunnen tam waarom????

Laat je parkietje eerst even aan de omgeving wennen, duurt misschien wat langer omdat ie niet zo een goede start heeft gehad met het ontsnappen,en verwacht niet je parkietje in drie dagen al tam te hebben.
Hang gewoon wat trosgierst in de kooi, als ie nieuwsgierig word gaat ie er vanzelf naar toe en als ie het eenmaal weet wat het is komt het vast wel goed.

ibi

Khalid,

Je bent nog maar bij dag 3
Je parkiet is al 2× ontsnapt, dit allemaal moet veel stress opgeleverd hebben.
Gun hem eens wat meer tijd, hij zal echt niet na 3 dagen al je beste vriend zijn.
Hang het trosgierst eerst maar in de kooi, zodat hij zelf kan beslissen als hij wil eten of niet.
Pas als hij weet dat het lekker is, zal hij het proberen uit je hand te eten.

Zoals Valenta als zegt: Geduld!

Rub3n

Überhaupt vreemd dat een parkiet nu al 2x is ontsnapt!

Verder vind ik dat je VEELS te ongeduldig bent. Je verwacht na 24 uur al een tamme parkiet te hebben. Je parkietje is nog druk bezig met het wennen en verkennen van zijn nieuwe omgeving. Het is helemaal niet raar dat hij geen oog heeft voor trosgierst.

Verder heb geduld, voor een parkiet echt tam is kan wel maanden duren.

KIP EN KIM

als ik heel eerlijk ben was ik ook echt nog niet tam geweest als ik jouw parkiet was.
je beestje komt ergens anders vandaan komt in een vreemd huis met allerlei vreemde geluiden en mensen en weet ik al wat niet. daarna het probleem dat ie 2 x ontsnapt
vind ik ook al een beetje raar. als je gewoon goed je aandacht erbij hou hoeft je vogeltje echt niet te ontsnappen. en dan nog het vangen om het terug in zijn kooi te krijge. dat kost allemaal vertrouwen dat soort dingen. en ik zal je zeggen dat mijn kippie nu eindelijk na een jaar pas goed tam aan het worden is met al het geduld van de wereld dat wel. maar ik heb geleerd dat je je vogeltje nooit ergens toe moet dwingen een beetje pushen kan geen kwaad maar dwingen werkt altijd tegen je.
geef je beestje even rustig de tijd om te wennen. en ga eerst is een paar dagen alleen metje hand in het hok zonder dat je meteen wil dat hij erop komt zitten. en dat je parkiet geen trosgierst lust lijkt me sterk eerlijk gezegd. ook gewoon een kwestie van rustig laten wennen denk ik. geduld geduld geduld

Joyce

Hoi Khalid,

Mijn Tijger had in het begin ook totaal geen interesse in trosgierst. Ik heb toen een stukje in zijn kooi opgehangen bij zijn zitstok en na een week zag ik dat hij er aan geknabbeld had. Tijger lust trosgierst wel, maar hij komt er niet op af als ik het in mijn hand heb. Hij geeft juist de voorkeur aan vers "groenvoer".

Probeer vanalles uit zoals kleine (dun gesneden) stukjes appel, een beetje geraspte kaas, verschillende soorten sla, peterselie, etc. In het begin hield Tijger zijn snaveltje flink op elkaar. Hij moest niets weten van de witlof, appel en sla. Na 2 weken hield ik hem eens peterselie voor en dat was raak. Tijger is er gek op. Het liefste maalt hij het steeltje fijn in zijn snaveltje waardoor de sappen vrij komen. Hiermee heb ik Tijger een stuk tammer gekregen (hij is nu ook gek op sla, rijst (zonder zout) en kaas) en loopt zonder moeite over mijn arm.

Houd eerst een stukje peterselie voor hem terwijl hij op een stokje zit. Eet hij ervan, ga dan de volgende keer met je andere hand in zijn kooi terwijl hij ervan eet (maar blijf dan wel nog met die hand van je vogeltje af). Daarna kun je proberen om hem op je vinger te laten zitten terwijl je wat peterselie voor hem houdt. Zo ga je steeds verder, langzaam op je hand laten komen, daarna op je arm en als laatste kun je hem (terwijl hij op je vinger zit) voorzichtig uit zijn kooi halen. Dit kost tijd. Tijger laat zich maar af en toe uit zijn kooi halen, de ene keer lukt het wel, de andere niet. Zodra hij ziet dat zijn oogjes voorbij het deurtje van zijn kooi gaan, wil hij weer terug naar zijn zitstokjes  :). Wanneer het niet lukt, stop er dan mee en probeer het een volgende dag opnieuw, anders bezorg je hem stress.

Oh ja, en een laatste tip (daar ben ik via dit forum achter gekomen). Peterselie werkt vochtafdrijvend en zorgt dus voor veel meer urine wanneer je teveel op een dag geeft. Twee stengeltjes op een dag werkt bij Tijger prima, maar bij meer heeft hij veel meer urine in zijn kooi liggen. Let er dan op dat hij genoeg drinkt.

Veel succes.

Groetjes, Joyce.

donsveertje

Zoals er al eerder in dit topic is gezegd, je moet gedult hebben.

You cant hurry love!

Maar ik ken nog een filmpje dat kan helpen: http://www.youtube.com/watch?v=BNi1rJZ_-_0&feature=related

succes!

lizzel

Citaat van: khalid op november 26, 2009, 12:51:15
Zoals jullie allemaal weten heb ik sinds maandag een nieuw grasparkiettje.
Nu is het alweer de 3e dag en heb ik hem niet echt goed tam kunnen tam waarom????
Nou ik denk zelf omdat mijn parkiet is niet echt van de trosgierst hij kijkt erna en meer ook niet.
Mijn vraag is nu.

Kan ik hem misschien met iets anders tam maken ??

De mijne lukt ook geen Trosgierst.
maar je kan ook wat anders proberen zoals fruit enzo.
Dat lust die van mij wel.

Groetjes .

NatasjaTommy

Je moet indd meer geduld hebben.Het duurt wel even voor dat je parkietje tam is/wordt.Je moet
er wel mee bezig zijn ook al niet te veel.Mijn parkiet is nu een jaar en voor zijn 1 jaar heb ik hem al
behoorlijk tam gemaakt vind ik zelf.Maar je moet gewoon geduld hebben.

khalid

Ik heb al 2 weke niet meer een bericht geplaatst en ik denk dat ik maar weer eens wat gaan vragen.
Heb van mijn vorige bericht geleerd dat ik niet zo snel alles moest doen en heb hem van af toen in zijn kooi gezet en proberen tam te maken.
Van af die dag kom ik zo 6x per dag met mijn hand in de kooi om hem proberen te lokken met zaad,trosgierst, appel en van alles maar hij wil gewoon  niet komen wat moet ik doen ?

NatasjaTommy

ik denk dat je gewoon nog meer geduld moet hebben.Je parkiet moet gewoon denk ik aan alles wennen.
De omgeving,je hand enzo.De mijne was ook niet binnen 2 weken tam.Heb ik ook geduld voor moeten hebben.

ibi

Khalid je moet inderdaad. wat meer geduld hebben, de pusht de parkiet teveel, de parkiet moet het ook spannend vinden en moet niet naar jou toekomen, omdat jij dat wilt, maar omdat hij dat wilt. Laat de parkiet naar je toekomen en ga niet naar hem zodat hij zelf kan bepalen wat hij wil.Heb je de parkiet wel laten wennen aan de trosgierst? hang een sliert in zijn kooi, en als die ervan eet laat het hem opeten en als het op is probeer het de volgende dag eens uit je hand.
Laat hem niet verhongeren ofzo ;)

Groeten

fullmetalgirl

het duurde mijn parkieten 2 weken voordat ze op mijn vinger wilde.

maar parkiet die ik daarvoor had gehad duurde wel een maand.

ik ken mensen die er 3 maanden mee bezig geweest zijn.

tam maken kan nou eenmaal lang duren...

welke methode gebruik je nu?
misschien kunnen we je nog meer  advies geven :)

khalid

wat ik nu gebruik is hmmm,

In de ochtend als ik opsta ga ik met mijn hand in de kooi met wat zaad en probeer hem te lokken kan erg dicht bij hem komen maar hij kijkt erna.
Dit doe ik 6x per dag en ik zeg zo'n 30 x per dag zijn naam

Mars

Heb je al eens een stuk trosgierst opgehangen en een weekje laten hangen? Precies naast de stok?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..