Mijn kruiper wil vliegen

Gestart door Joyce, november 22, 2009, 13:36:23

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joyce

Hoi allemaal,

Mijn kruipertje Tijger voelt zich helemaal thuis en probeert alle plekje in huis al kwetterend te verkennen. Nou merkte ik laatst dat hij af en toe probeert te vliegen. Hij fladdert dan echt snel met zijn vleugels en leunt voorover vanaf zijn stokje. Hij is zo al eens vanuit zijn kooi en vanaf een tafel op de grond gevlogen (ik was er bij, maar het gebeurde zo onverwachts dat hij al op de grond zat voordat ik er erg in had). Wanneer hij uit zijn kooitje fladdert, valt hij gelukkig niet rechtstreeks naar beneden. En gisteren merkte ik dat hij zelfs eens tukje omhoog vlooeg (ongeveer 30 cm). Hij vliegt geen lange afstanden hoor, verder dan een meter komt hij niet.

Weet iemand of en hoe ik dit vlieggedrag kan stimuleren. Hij heeft nog steeds geen goede staart en relatief kleine vleugeltjes.

Alvast bedankt voor de tips.

Groetjes, Joyce.

Wouter

Waarom zou je dit willen stimuleren als hij niet kan vliegen. Vliegen is niet aan te leren als hij dit niet kan. Hij heeft tenslotte geen staart- en vleugelpennen.

Joyce

Volgens mij is mijn berichtje een beetje verkeerd overgekomen.

Van mij hoeft Tijger niet te vliegen hoor, ben blij met hem zoals hij is! Maar omdat hij zelf flink aan het fladderen is en steeds pogingen waagt, hoop ik natuurlijk wel dat hij in ieder geval veilig aankomt op zijn plekje waar hij naartoe wil. Dus niet dat hij tijdens zijn poging ongelukkig op de grond terecht komt en zich verwond omdat hij het niet gered krijgt qua afstand.

Groetjes, Joyce.

Petr@

Citaat van: Wouter· op november 22, 2009, 13:43:08
Waarom zou je dit willen stimuleren als hij niet kan vliegen. Vliegen is niet aan te leren als hij dit niet kan. Hij heeft tenslotte geen staart- en vleugelpennen.

Ze vraagt alleen netjes een paar tips is dit nou teveel gevraagt Wouter.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Wouter

Citaat van: Petr@ op november 22, 2009, 15:15:47
Ze vraagt alleen netjes een paar tips is dit nou teveel gevraagt Wouter.

En ik vraag alleen waarom ze die tips dan wil..

Citaat van: Joyce op november 22, 2009, 15:01:04
Volgens mij is mijn berichtje een beetje verkeerd overgekomen.

Van mij hoeft Tijger niet te vliegen hoor, ben blij met hem zoals hij is! Maar omdat hij zelf flink aan het fladderen is en steeds pogingen waagt, hoop ik natuurlijk wel dat hij in ieder geval veilig aankomt op zijn plekje waar hij naartoe wil. Dus niet dat hij tijdens zijn poging ongelukkig op de grond terecht komt en zich verwond omdat hij het niet gered krijgt qua afstand.

Groetjes, Joyce.

Dus wat je wilt doen is hem leren hoever hij kan vliegen?
Meestal zien ze na een tijdje zelf wel in tot hoe ver ze kunnen.
Hoe oud is je parkietje?

Mars

Op zich is er niets ergs aan dat een vogeltje zijn of haar vleugelspieren goed traint. Ook niet als ze kruiper zijn. Mocht hij straks het geluk hebben om toch wat veren terug te krijgen, dan is zijn lijfje al vast wat gewend aan de kracht die nodig is om te vliegen.

Wel is het lastig dat hij door de kleine vleugeltjes slecht kan landen (of vooral te vroeg landt), dat kan best gevaarlijk zijn: een punt van een tafel bijvoorbeeld.

Het echte vliegen kun je niet echt trainen, maar wat je bijvoorbeeld wel kunt doen is een stok van kooi naar grond vastmaken en hem leren dat als hij op de grond terecht is gekomen, dat hij daar dan omhoog kan. Mijn ervaring is dat ze dat zo maar snappen en dat veel parkietjes die niet kunnen vliegen daardoor wat minder angstig zijn om op de grond terecht te komen.
Zorg er wel voor dat iedereen in huis op de hoogte is van het evt rondlopen van een klein vogeltje ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

NickyRose

Zelfs gewiekte vogels doen de bewegingen en hebben 'de vliegkriebels' dus dat is heel normaal.
Ik heb hier helaas 1 gewiekt parkietje en die ploft regelmatig neer.  :(
Wat je kan doen is het goed in de gaten houden als je er bij bent. Als je er niet boven op zit de vogel niet te hoog neer zetten, zet hem lekker op de grond en laat hem even uit fladderen.
Het moet zo af en toe even het systeem uit, uitrazen zeg maar.

Joyce

Bedankt voor alle tips.

Even over zijn leeftijd. Tijger is nu 4 maanden oud.
Het ging mij inderdaad om het te vroeg landen en daardoor ongelukkig terecht komen.

Wanneer ik in de woonkamer ben (waar zijn kooitje staat), laat ik het deurtje altijd open staan. Gisteren is hij twee keer (vlak na elkaar) zelf uit zijn kooitje gevlogen. Echt omhoog kwam hij niet, maar hij plofte ook niet recht op de grond. Hij vloog van een hoogte van 70 cm en kwam anderhalve meter verder op de grond terecht. Hij lande gelukkig vrij goed (hij schoof een klein beetje op zijn pootjes door omdat ik laminaat op de grond heb en dat is natuurlijk glad). Vanuit mijn handen (die ik laag bij de grond houd) of wanneer zijn kooitje op de grond staat, vliegt hij wel een klein stukje omhoog, maar daarna gaat het al gauw richting de grond.

Ik zal zijn kooi in ieder geval wat vaker op de grond zetten met het deurtje open en iets van de grond naar zijn kooi maken, zodat hij er zelfstandig weer in kan.

Groetjes, Joyce.
Groetjes, Joyce.