Sus en Wis laten gaan voor de eerste vlucht??

Gestart door Nathas, november 22, 2009, 11:59:40

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nathas

Ik  vroeg mij af hoe ik volgende moet doen: sinds 4 weekjes heb ik Sus en Wis in huis, 2 jonge grasparkietjes. In de kooi heb ik ze nu redelijk handtam (wat een vreugde!!  ;D :-*): Sus zit alleen op mijn hand met gierst maar Wis vind mijn hand ook zonder gierst interessant en speelt met me. Wis is dus een stuk verder met tam-maken en ze maakt het behoorlijk duidelijk dat ze naar me toe wil uit de kooi.
Zou ik graag doen maar: hoe te doen: Sus is nog niet erg tam. Alleen Wis eruit halen lijkt me oneerlijk? Allebei in de kooi laten? (ook niet fijn) of erop vertrouwen dat Sus Wis nadoet en ze wel weer in de kooi terecht komen en niet al te veel brokken krijgen?
Ben bang dat ik Sus moet vangen en dan weer angst inboezem bij de kleine gevleugelde vriend (nadat ik haar 1 x moest pakken met mijn hand om naar een andere kooi te verplaatsen duurde het heel erg lang voor ze me weer een klein beetje vertrouwde).
Wat zouden jullie doen?

KIP EN KIM

ik zou eerlijk gezegd nog even wachten en gewoon verder gaan met tam maken in de kooi. maar ik snap dat je twijfelt want, ik denk ook dat doordat je er al 1 aardig tam heb dat ook in je voordeel ken werken.
ze zullen elkaar toch opzoeken denk ik. en als je je tamme parkietje dan eerst het hok in help dan volg die andere vanzlef wel denk.
ze krijgen toch honger op een gegeven moment. gewoon niet buiten de kooi voeren en dan moet het denk echt wel goed gaan hoor.
eerst de 1 eruit en dan de ander zou ik ook een beetje lullig vinden. ik zou het gewoon een x proberen als je er echt goed de tijd voor heb dat je niet na een paar uur de deur al uit moet, zodat je de vogel moet gaan vangen. want ze zijn eerder het vertrouwen in je kwijt dan dat je dat van ze gewonnen heb ;) heel veel succes in ieder geval!!!!!!
groetjes

S@ndr@

Hoi,

Ik had precies hetzelfde met mijn parkieten. Op advies van een forumlid heb ik het deurtje van de kooi opengezet en afgewacht wat er ging gebeuren. Ze vlogen er samen uit. Uiteindelijk kwamen ze allebei op de vloer terecht. Na een tijdje heb ik mijn hand voor Cookie gehouden. Hij wilde er nog niet op, dus toen heb ik 10 minuutjes gewacht en het weer geprobeerd en toen ging hij er wel op en kon ik hem in de kooi zetten. Bij Apple (de minst tamme) heb ik het een paar keer vaker geprobeerd, maar uiteindelijk ging ook hij op mijn hand zitten, dus het is allemaal goed gegaan. Succes.

Groetjes Sandra

NickyRose

Gewoon een keer proberen, even laten uitrazen en dan proberen op je hand te krijgen.
Als je bang bent dat je ze niet terug krijgt doe het dan laat in de middag, het wordt nu vroeg donker en met de lichten uit heb je ze zo gepakt en terug in ze kooi zonder dat ze snappen wat er gebeurd is. ;)

Moppers

Je hebt je parkietjes nu 4 weken. Ze weten dus goed wat hun kooi is, waar hun eten te vinden is etc.
Ik zou het gewoon proberen als ik jou was. Laat lekker het deurtje open (doe het wel op een dag dat je er flink de tijd voor hebt) en laat ze zelf de kooi uitkomen. Waarschijnlijk vinden ze zelf ook hun weg weer terug.
Mocht het ze zelf niet lukken weer de ingang van de kooi te vinden, dan kan je met wat lekkers in ieder geval Wis op je hand lokken. Zo kan je in ieder geval Wis de kooi weer in tillen. Laat het deurtje nog even open, Sus zal dan snel volgen, vooral als Wis iets lekkers aan het eten is.
Het kan natuurlijk ook dat Sus ook buiten de kooi op je hand komt als je iets lekkers aanbiedt. Zo kan je beide vogels de kooi in tillen.

Nathas

bedankt voor het advies mensen! Ik ga het proberen, zie ernaar uit dat ze gezond en vrolijk kunnen rondvliegen. Echt uit de kooi vinden ze nog erg eng maar ik volg jullie advies op en laat gewoon de kooi open. Sus is clever en nieuwsgierig genoeg denk ik....  Ik laat het weten!  :D

Nathas

Al een paar dagen het deurtje open gedaan op tijden dat ik langer de tijd voor een evt. eerste vlucht had. Vandaag besloot Wis dat ze het ging wagen, even voor de kooi rotzooien op het deurtje en kleine verkenningen om de kooi (klimmend en mini stukjes vliegend
naar de bovenkant van de kooi).  :-*Top dacht ik, apetrots en happy voor haar. Sus bleef rustig binnen (wel geintresseerd). Heb het deurtje open gelaten en
een stukje trosgierst net buiten de opening geplaatst. Wis vond dat geweldig en knabbelde en speelde heerlijk. Susje vond dat natuurlijk ook zeeeer interessant en er werd wat ruzie gemaakt (niet ernstig meer gewoon bekvechten, doen de dames vaker haha). Sus kwam ineens ook naar buiten en in eerste instantie ging dat goed, ze ging ook op het stokje aan de buitenkant van de kooi zitten maar ineens was er paniek, ze joegen elkaar een beetje op en vielen van het stokje. Fladder, fladder, fladder,
boem boem tegen Wis, die eerst niet bang was maar nu toch ook in paniek raakte... uiteindelijk hingen beide dames aan de achterkant van de kooi (buiten) na wat onhandige landingen her en der.  Bang en paniekerig. Wisje heb ik met enige moeite kunnen overtuigen dat ik haar kan helpen en gedeeltelijk liet ze zich op mijn hand naar de voorkant van de kooi leiden (vonden ze niet meer gek genoeg) en het laatste stukje deed ze stoer zelf. Super!! Sus echter heb ik inderdaad in het donker moeten vangen, ze wilde niet op mijn hand stappen en ik wilde niet gaan "jagen" met mijn hand en gierst dus na en flink aantal pogingen waarbij Sus er liever vandoor ging heb ik haar maar gewoon met rust gelaten. Na afloop waren ze gesloopt en wilde even helemaal niets (logisch toch?). 
Weet niet zeker of het goed voor Sus is (en onze relatie), Wis was ook wat in paniek maar vertrouwde me genoeg om toch op mijn vinger te komen uiteindelijk (mooi momentje!!!).  Morgen eerst maar weer eens gewoon in de kooi verder tam maken?  Het gekke is dat Sus net als Wis eerst heel stoer op het stokje
buiten op de kooi zat maar ineens in paniek raakte en de ingang niet meer vond. Wis werd daardoor ook bang. Ik heb ze nu lekker met rust gelaten en laten rusten, vroeger naar bed......

Wat zouden jullie doen?

Heel verhaal maar het is zo mooi maar ook zooo spannend.

Grjs,

Mars

Dat is wel een beetje het risico. Vooral een eerste vlucht is natuurlijk heel eng (de eerste vluchten) en dan kan het zijn dat een van beide wat in paniek raakt en daardoor de andere ook.
Je hebt het goed opgelost door Wis in het donker te pakken. Waarschijnlijk was ze toen ook al weer wat rustiger. In ieder geval heeft jagen het tegenovergestelde effect.

Wat je nu wilt doen, moet je zelf weten. Je kunt het een aantal keer aankijken. Misschien gaat het een tweede of derde keer al beter. En vaak zie je dat ze elkaar wel nadoen, dus misschien vindt Sus straks de kooi wel zelf, of je zet haar er in en komt Wis dan ook.
Als ze wat tammer zijn, dan heb je als voordeel dat jij een beetje een veilig rustpunt kunt vormen. Dus dat ze dan ook als ze wat bang zijn, toch wel graag op willen stappen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..