snavel- en staartwipvraag

Gestart door pinootje, november 17, 2009, 18:35:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pinootje

Staartwippen:
Kan het zo zijn dat staartwippen er bij Speedy gewoon meer in zit dan bij andere parkieten?
Als hij even druk in de weer is geweest of af en toe savonds in een hoekje van de kooi zit dan wipt zijn staart best erg (niet zo erg als toen hij ziek was) maar zijn ademhaling en hartslag is normaal zo te zien. Op sommige momenten is er helemaal niets aan zijn staartje te zien...

Snavel:
Onze vorige parkiet Pino had een of andere virus bij zich waardoor zijn snavel erg snel groeide en in de laatste maanden van zijn leven m de 6  8 weken door de da genipt moest worden.
Speedy is nu zon vier weken bij ons (zeg dat hij nu ongeveer 10 weken oud is) en in die vier weken lijkt ook zijn snaveltje al gegroeid te zijn... Hij eet nog xtravital, ook af en toe appel,trosgierst en spreekparels. Ok eethij eivoer en van zon sephiaschelp. Verder niets bijzonders.
Iemand enig idee of het erg is dat Speedys snavel nou al groeit en of hij misshien net zoiets als Pino heeft?

Alvast erg bedankt voor jullie hulp!

Chicowen

Af en toe een keertje met de staart wippen doen mijn parkietjes ook. Je merkt het naar mijn idee snel genoeg als het niet 'normaal staartwippen' meer is.

Wat betreft de snavel. De snavel van parkietjes groeit altijd. Normaal gesproken slijt deze voldoende af door het knabbelen aan hout en mineraalstenen enzo. Bij het ene parkietje is de snavel wat langer dan bij de ander.
Wanneer je merkt dat je parkietje er last van heeft kun je deze wel laten knippen.
Ik heb zelf een parkietje die een ondersnavel heeft die doorgroeit en onvoldoende afslijt, deze knip ik inmiddels zelf. Dit heb ik van de dierenarts aangeleerd, omdat het toch ook wel redelijk wat stress is om eens per 4 weken naar de VA te moeten. Bij mijn parkietje is het waarschijnlijk gekomen door een crash ooit, waarbij haar snavel iets anders is gaan staan. (mijn parkietje crasht nogal vaak, ze is veel te zwaar, maar daar is niks aan te doen en als de dan crasht, dan pakt ze zich met haar snavel vast... dus ja...)

Maar zolang je parkietje er geen last van heeft, zou ik me geen zorgen maken als ik jou was, aangezien een snavel hoort te groeien.

Groetjes!
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Petr@

Of het staartwippen bij jou parkietje hoort weet ik niet dat kun jij eigenlijk zelf het beste beantwoorden. Zeker omdat hij al een infectie heeft gehad.
Ik zelf heb ook een parkiet die behoorlijk staartwipt en dit hoort ook bij hem. Eigenlijk is het niet eens staartwippen maar meer trillen en dat komt dat Vledder een neuroot is. Hij raakt gauw op gewonden en dan kan zijn staart behoorlijk trillen.Dit heeft al vanaf dat ik hem kocht  hij was toen 8 weken en is nu 2 1/2 jaar. Dus ik maak me daar eigenlijk niet druk om. Maar in jou geval zou ik het toch weer in de gaten houden  in het geval weer een lucgtweg infectie zou kunnen zijn.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

Mars

Zeker bij jonge vogels zie je dat het snaveltje nog wel wat groeit. Dus dat is niet erg. Probeer ook echt niet te gaan knippen als het niet nodig is.

Verder: verschillende diktes houten zitstokken en wat verse fruitboom/wilgenboomtakken bevorderen ook het knabbelen en knagen. Je kunt ook eens in de dierenwinkel kijken: ze hebben daar bijvoorbeeld vaak een speelbal voor knaagdieren van onbehandeld wilgenhout, die ophangen, zorgt ook voor veel knaagplezier.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

pinootje

Goede tip Mars! ga binnenkort eens kijken, dus een houten balletje bedoel je, eigenlijk voor konijnen ofzo?
En die kan ik dan gewoon op de bodem leggen of in de kooi hangen?

Mars

Ja, het is een gevlochten bal (voor de zekerheid laat ik hem altijd wel even in heet water weken, maar het schijnt onbehandeld hout te zijn).
Ik heb er wel eens eentje op de kooi geknoopt, voor het 'buitenspelen'. En nu heb ik er eentje in de kooi hangen.

Zorg er voor dat je parkietje niet verward kan raken aan het stuk sisaltouw wat je dan evt. gebruikt: vlecht het even, dan is het wat dikker.
Of je kunt hem natuurlijk gewoon aan de tralies vast knopen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

NickyRose

Je kan ook zoiets in de kooi doen, ze zitten er lekker op en gaan er vanzelf aan knagen, ook goed voor de nageltjes;






pinootje

Bedankt weer, ga binnenkort is in de dierenwinkel kijken!

Die stok die je zei nicky, die van het eerste plaatje daar heb ik er eentje van hangen eni k heb een soort houten tak van de dierenwinkel, misschien og eentje aanscahffen...

NickyRose

Als je er al 1 hebt dan is het goed hoor, mss dan alleen nog zo'n gele, is mineraal tegelijk dus en knagen en gezond! Hier zijn ze er gek op. Een kalk blok is ook goed voor het knagen, parkieten zijn van nature slopers dus des te meer je hebt wat gesloopt mag morden des te meer de snavel slijt. ;)

pinootje

Hij sloopt vanaf het begin heel erg, haakje van de schommel en de spiegel, stokjes maar vooral die sephia schelp daar sloopt hij veel aan, hij eet daar al best veel van, zowel van roze als van wit...

NickyRose

De sepia is heel zacht en zal niet veel aan de snavel slijten. En als je merkt dat hij heel veel van het wit eet dan toch maar beter vervangen voor een gewone mineraalsteen zonder sepia, vanwege het vele zout.