lang in de rui

Gestart door Ester, november 15, 2009, 12:24:00

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ester

hallo parkieten freaks,

Ik maak me een beetje zorgen over mijn vogeltje ze is nu ongeveer al 2 maanden in de rui!
Is dit normaal? zo niet kan ik hier iets aan doen speciale voeding of iets anders.
Please help!!




NickyRose

In de winkel kan je ruihulp kopen en krachtvoer. Ook extra vitamines geven helpt.
Gewoon in de winkel even vragen wat je moet hebben. ;)

Mars

Kun je iets meer vertellen over je vogeltje?
Is dit de eerste rui... Wat krijgt het te eten. Hoe oud is hij?

Is het die 2 maanden al heel erg hevig, of is het heel rustig begonnen?
Bij mij hadden mijn 3 parkietjes alle drie dit keer een hele flinke rui te pakken. Dan kan het al met al best 2 maanden duren.

Wel heeft goede voeding ed ook invloed op de rui. Daarnaast is de positie van de kooi ook van invloed op de rui (denk aan dicht bij het raam, een tochtige plek, of juist bij de CV). Allemaal dingen die meespelen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Ester

mijn vogeltje is nu 8 maanden oud en ze heeft al vaker in de rui gezeten maar nooit zo lang!
Ik heb al wel vitaminenzaad in huis maar ik zou toch even langs de dierenwinkel gaan en kijken wat ze nog meer voor een voer hebben.
Ze staat wel bij een raam maar de roosters van dat raam staan dicht is dit dan toch nog een meespelende factor?
gr

NickyRose

Als het geen dubbel glas is kan dicht bij het raam ongunstig zijn. Als het zonnetje erop staat wordt het lekker warm, staat de wind zonder zon erop dan koud, dus veel temperatuurs wisselingen dan, die kunnen tot ruien aanzetten.
Maar gezien de leeftijd kan ze ook aan haar volwassen verendek beginnen en dat kan ook heftig zijn.
Dus rui hulp is zeker aan te raden in de vorm van voer.
En mss toch maar ander plekje even proberen, of iets verder van het raam af.

Helena

Grasjes binnen in huis ruien heel vaak langer dan de vogels die buiten zitten, want iedere temperatuurschommeling kan een rui oproepen, ook de droogte in huis door bijv. een centrale verwarming zorgt ervoor dat grasjes gaan ruien.

Het enige wat je kunt doen is ze af en toe even besproeien met een schone plantenspuit zodat ze extra gaan poetsen en de omgeving wat minder droog wordt en het geven van ruihulp of extra vitamines.

Ester

dankjewel voor jullie antwoorden ik ga er gelijk mee aan de slag!