Bol zitten, rare ontlasting en staartwippen

Gestart door cocosbaasje, november 16, 2009, 09:16:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

cocosbaasje

Hallo allemaal, wij zijn nieuw hier, nieuw in alles eigenlijk. coco is nu een weekje bij ons. Volgens de verkoper is hij een jaartje oud. Het is en schitterende grasparkiet helemaal wit (geen albino). Vorige week zaterdag kwam hij bij ons wonen. het eerste uurtje was hij heel rustig maar naar mate de tijd verstreek werd hij heel actief en ging klimmen en klauteren. Leuk om te zien en we genoten er van.  

Maar...vanaf zondag t\m nu heeft hij geen kik gegeven, alleen als hij moet poepen komt er een klein piep-je uit als of hij er moeite mee heb. Verder zat hij vaak bol en of krom, stil  en apathisch voor zich uit te staren en haalt naar mijn idee moeilijk adem.als ik mijn hand in het hokje doet raakt hij compleet in paniek kan niet in de buurt komen. Ik begon me serieus zorgen te maken maar in de winkel zeide ze : hij moet wel wennen dus geef hem tijd. Prima dat doen we dan ook.
Ik las ondertussen op het net zoveel mogenlijk wat ik kon  doen en toen ik zag dat ook zijn ontlasting bleef hangen en raar van kleur werd had ik het gehad. Zaterdag gingen we weer naar de winkel ( met coco!) ze keken naar hem en zeiden dat hij waarschijnlijk wormen had. En in de rui is(?). 2 redenen waarom hij stil is. Daarnaast was en vinden ze hem mager terwijl hij heel goed eet en drinkt.  Ze gaven hem spul tegen de wormen en moet over een tijdje weer komen. binnen 24 uur kreeg hij naast zijn gewone poepjes hele rare tja , sorry voor het plastische uitleg maar er zit dingen bij dat niet in zijn voer zit. hele lange uitgedroogde draadjes worm achtige dingen. kan het niet anders omschrijven.
Hij zit nog steeds stil en apathisch bol /krom en nu is constant zijn staartje  aan het wippen, voor zich uit te staren ,veel te slapen ( wel weer op een pootje) en geef nog steeds geen kik. Alleen als hij  moet poepen. Daarnaast  is ons iets anders opgevallen: Als coco eet: hij gaat naar zijn bakje en eet, klimt op zijn stokje zit stil een tijdje en gaat dan lijkt wel herkauwen ??? hij zit echt weer te kauwen op zijn eten ik hoor en zie het echt...ik weet niet veel van vogels maar herkauwen  ??? ??
Ik heb over al gezocht maar ik kan geen antwoord vinden, en de garantie van de verkoper ( als hij dood gaat krijg je een nieuwe maakt het er niet beter op.) :( :o

Advies...iemand die kan helpen??? groetjes Coco'sbaasje

Topictitel gewijzigd. "Help!" kan niemand iets mee. Gr. Ingrid

Milo-Pixel

Het enige advies dat ik je kan geven, is naar een vogelarts te gaan met dit vogeltje.
Hij klinkt behoorlijk ziek, en ik zou hier niet te lang mee wachten.

Dierenwinkels kunnen helaas geen diagnose stellen, en wij hier ook niet, dit kan alleen een goede dierenarts/vogelarts doen.

Voor nu kan je niet veel doen behalve hem warm houden (warmtelamp), en rust geven.

Voor een vogelarts kun je hier kijken : http://parkietenfreak.nl/a-dierenartsen.php

Sterkte!

NickyRose

Dat rare in de ontlasting kan zijn dat de wormen eruitkomen.
Over het herkauwen, heb je maagkiezel/grit in de kooi, dat is nodig voor de spijsvertering.
Je zou wat van de ontlasting op kunnen sturen naar dr. Hedwig van der Horst, kost iets van 13 euro en je weet gelijk waar je aan toe bent, ook kan zij de juiste medicijnen opsturen.
Als je een goede vogelarts in de buurt heb kan je ook daar heen gaan natuurlijk.

------------------------------

Hedwig van der Horst Wintelresedijk 51 5507 PP Veldhoven Tel: 040 - 2053097 Fax: 040-2052723

cocosbaasje

@ Nicky dankje ik zal zeker de boel op sturen en kijken wat ze voor ons kunnen beteken. Ik dacht al dat die dingen misschien wormen zijn maar elders staat dat je ze niet met de blote oog kan zien, dus ik dacht moet wat anders zijn.  ::)
Maag kiezel/ grit???  ??? ik heb er wel wat dingen  in de kooi zitten maar denk niet dat dat er bij zit, wat is dat precies... man ik moet nog veel leren.(Coco was cadeautje had me er niet echt goed op kunnen voorbereiden vandaar)

Heb trouwens net wat anders ondekt: had muziek aan staan waar vogels in voor kwam en daar reageerde Coco direct op: Ik direct op youtube parkiet geluiden opzoeken en ja hoor meneer zit heerlijk mee te kwetteren en blijkt ineens een andere beestje dan ervoor..zou het ook kunnen zijn dat hij erg eenzaam is?  Hij was in de winkel natuurlijk met soort genoten en nu helemaal remi... :'(


thanx

NickyRose

#4
Dan raad ik je aan heel goed deze site door te lezen, daarmee kan je veel leren.  :)

Lees ook eens hier, links bij verzorging en voeding.

http://parkietenfreak.nl/index.php

Grit hebben ze echt nodig om de zaden te verteren. En kan je gewoon in de dierenwinkel halen, als je het niet ziet staan gewoon even naar vragen, het zit ook in schelpenzand maar erg weinig en beter apart maagkiezel kopen. Dit kan je in een apart bakje doen maar ook op de bodem strooien, ze scharrelen graag.

Succes ermee!

En ja, het zijn gezelschapsdieren dus een soortgenoot is wenselijk. Maar eerst maar even zorgen dat deze gezond is voor je dat doet. ;)

cocosbaasje

 :-[  Op een of andere manier is Coco heel snel in m'n hart gekropen.Vind het heel naar om te zien dat hij niet lekker is en/of eenzaam. Maar klopt zal eerst moeten zeker weten dat hij helemaal gezond is voor ik tweede er bij haal.
ben inderdaad heel druk aan het lezen over van alles. super site met veel info ;D
Zal jullie op hoogte houden met stand van zaken en dank voor alle antwoorden. :)

Mars

CiteerOp een of andere manier is Coco heel snel in m'n hart gekropen

Ik kan me dat maar al te goed voorstellen hoor (en de meeste mensen hier).
Als je een parkietje met je hart uitzoekt, dan is het meteen van jou. En dan wil je er alles voor doen om het te redden.

Sommige mensen zullen je voor gek verklaren, maar wij hier niet ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

NickyRose

Nog knapper vind ik het dat je zo snel om zo'n beestje bent gaan geven ook al kwam het onverwachts op je pad door dat je het kado kreeg.
Maar het is duidelijk dat je er alles voor wilt doen dat hij het goed heeft. En hier om hulp vragen is een hele goede start! ;D

pinootje

Sterkte met je Coco! Ik snap da je je aan hem aan het hechten bent,zijn ook zulke lieve beestjes!
Dat 'herkauwen' doet Speedy ook best vaak en ik heb het van meereren gehoord.

Hopelijk gaat het snel beter met Coco!

cocosbaasje

ik denk dat ik goed nieuws heb....gaat veel beter met Coco :D
Ben maandag direct naar dieren winkel geweest, heb o.a maagkiezel gehaald en een of andere booster voor als ze in de rui zijn.  Heb dat allemaal direct in bakjes gedaan, en veel met hem gepraat, vogel geluiden op gezet. Gisteren was het echt alsof we een andere vogel hebben,geen raare poepjes meer, geen bol zitten meer, zelfs het staartje wippen is over!!!! ;D

Hij heeft steeds vaker een gekke bui en klimt op en over alles hangt op de kop en bemoeit zicht met elk gesprek. Heerlijk!

Vogel happy vrouwtje happy :D

Nogmaals bedankt voor het mee leven...en mee denken.
ook names Coco ;)

NickyRose

Super, het was denk ik een combinatie van stress en pijn in zijn buikje.
Ik hoop dat alles goed blijft gaan en je nu lekker van hem kan genieten!