2 parkieten en nu 2 erbij, om problemen vragen!?

Gestart door Thijs, november 14, 2009, 14:28:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thijs

Hallo allemaal,

2 maanden geleden hebben wij 2 parkieten in de dierenwinkel gekocht die wat ouder bleken te zijn(ook niet zo tam). We vonden de beestjes geweldig, maar we vonden het erg jammer dat ze gewoonweg bang voor ons waren. Dus vorige week hebben we er 2 jonge parkietjes bij gehaald (kweker) en we zijn erg blij met onze nieuwe parkieten....

Ze zijn schattig, niet bang voor onze handen, en aten/drinken goed.

De kooi staat dicht bij de kooi van de andere parkieten zodat ze aan elkaar kunnen wennen, maarrr:

Vanaf dag 2 willen de jonkies (Budgie en Pippa) al bij de andere parkieten in de kooi. Ze zitten constant bijna zenuwachtig heen en weer te vliegen/rennen in hun eigen kooitje. Het lijkt alsof ze gewoon graag bij hun nieuwe vrienden willen gaan zitten! Zodra de kooi dan opengaat, springen ze op onze hand en vliegen ze naar de andere kooi om vervolgens op het stokje wat aan de buitenkant zit, in slaap te vallen. Erg schattig allemaal, met hun oogjes dicht en veertjes bol, maar dit lijkt me niet bevorderlijk voor het tam houden an de nieuwe parkieten of het tam maken van de "oude" parkieten.

Wat moeten we doen?? Laten we de parkietjes gewoon bij elkaar? (Ze hebben al samen rondgevlogen en dat ging goed) OF wachten we net zo lang totdat de jonkies rustiger zijn in hun eigen kooi? Erg lastig allemaal, omdat ik het zielig vind om ze van hun nieuwe vriendjes te onthouden....


Ps.: Voorde duidelijkheid, de nieuwe parkietjes zijn niet bang voor onze handen en blijven ook redelijk rustig zitten op je hand..zeker als je ze onder hun koppie kietelt!

Wouter

Welk geslacht zijn je parkieten?

Ik neem aan dat je een (kamer)volière hebt? Een kooi is gewoonweg te klein voor 4 parkieten. Voor de rest kies je voor een methode. Als je ervoor kiest ze eerst 2 weken apart te zetten, dan moet je dit ook doen. Het is te verwachten dat parkietjes naar elkaar toe willen, het zijn ten slotte groepsdieren.

Ten tweede snap ik niet waarom je twee nieuwe vogels erbij koopt om die andere twee tam te maken? Als je meer vogels hebt zullen ze vaak minder snel naar jou toe trekken, uitzonderingen daar gelaten. Je weet wat nodig is om ze tam te maken..

Gr.

Thijs

We hebben zelf een mooie kooi gebouwd in een inbouwkast, de parkieten zijn er happy mee en het is meer dan groot genoeg om er 4 parkieten in te houden. Even voor de duidelijkheid, we hebben de 2 nieuwe gekocht NIET om de anderen tam te maken. We zijn alleen bang, dat als we de nieuwe bij de wat oudere zetten, dat de nieuwe dan minder tam worden omdat de oudere niet zo tam zijn.

Overigens, we hadden een mannetje en popje en hebben nu hetzelfde erbij, het ziet er naar uit dat niemand buiten de boot valt.

Wouter

Oke, dit zou kunnen. Maar elke relatie zal onderhouden moeten worden. Zolang je ze genoeg aandacht geeft zullen ze heus wel tam blijven. ;)