Veertjes Zwart na het spuiten

Gestart door ibi, november 14, 2009, 12:03:15

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

ibi

Hallo,

Ik had vandaag even Bella natgespoten met een plantenspuit, misschien niet ideaal in deze periode,maar ze was steeds met het water aan het spelen dus maakt ik haar maar even nat.
Maar waarom word Bella's buik helemaal zwart als ik haar natspuit  ::) Hoe kan dit?
Zij is een grijsvleugel hemelsblauw.

Groeten

Mars

Jouw eigen haren worden vast ook donkerder als je ze nat maakt? (ik ben blond, dan zie je dat altijd heel erg ;) )

En het is prima als je je parkietje nat maakt in deze tijd hoor! Als je het maar niet 's avonds doet.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

ibi

Maar hoe kan dit, ben ik nieuwsgierig naar  ::).
En gebeurt dit ook bij de donkere parkieten?

pinootje

Bij Pino gebeurde en bij Speedy gebeurd het ook. Pino was wat meer turqoise en Speedy heeft gewoon echt een blauwe buik, wel grappig vind ik, als het zo ineens zwart wordt ;) maar waar het door komt wet ik niet... Misschien een reactie met vet of iets uit de veertjes??

Caradow

Wanneer je iets nat maakt, word de kleur donkerder. Spetter maar eens water op je kleding, dan is dit ook donkerder dan de kleur. dat is gewoon omdat het nat is. Zo werkt het precies eender met de veren van je vogel.

Parkieten-Freak

#5
Citaat van: pinootje op november 14, 2009, 15:15:40
Bij Pino gebeurde en bij Speedy gebeurd het ook. Pino was wat meer turqoise en Speedy heeft gewoon echt een blauwe buik, wel grappig vind ik, als het zo ineens zwart wordt ;) maar waar het door komt wet ik niet... Misschien een reactie met vet of iets uit de veertjes??

Ik denk eigenlijk niet dat wat waterdruppels op zich een (chemische) reactie met het vet aangaan. Dit is ook niet logisch want de isolerende werking van veren zou dan tijdens een regenbui geheel verloren gaan. Vet is lichter dan water, de druppeltjes zouden eraf moeten parelen.
Als de veren met erg veel water (of zeepsop) in contact komen, kan het zijn dat er teveel vet van de veren afspoelt.
Daarnaast zit er tussen natte veren geen lucht. Als je nat haar hebt, plakt ook alles aan elkaar.
De breking van het licht op natte veren is anders en ik denk dat al deze factoren bij elkaar voor de donkere kleur zorgen.


Sanne

Ik heb eens even wat gegoogled en ik heb gevonden waarom mensen haren en dus ook vogelveren er donkerder uitzien als ze nat zijn.

Om even te beginnen met een foto van de veren van Robin:


Zoals je ziet bestaan veren uit hele kleine haartjes. De kleur van die haartjes wordt bepaald door het pigment in de haartjes. Witte haartjes hebben geen/nauwelijks pigment terwijl pigment in de blauwe haartjes zorgt voor de blauwe kleur.

Het spectrum van daglicht bestaat uit alle kleuren, en die kleuren samen zien wij als wit licht.
Wanneer licht op een wit vlak valt wordt al het licht gereflecteerd en zien wij dat vlak dus als wit.
Wanneer wit licht op een blauw vlak valt wordt alle licht geaborbeerd behalve het blauwe licht. Het blauwe licht wordt terug gekaatst en valt op onze ogen. Hierdoor zien wij het vlak als blauw.
Bij een zwart vlak wordt zelfs alle licht geabsorbeerd en daardoor zien wij het als zwart.

Wanneer het licht valt op de veren van bovenstaande foto, dan wordt dus door de witte haartjes alle licht weerkaatst en door de blauwe haartjes alleen het blauwe licht. Van een afstandje zien wij niet elk haartje afzonderlijk.
Wanneer de veren nat worden gaan de haartjes dichter tegen elkaar aan zitten, ze plakken een beetje aan elkaar door het water. Hierdoor dringt er minder licht door tussen de haartjes wordt er minder licht weerkaatst en lijkt de kleur dus donkerder.
De blauwe kleur die wij zien als de veren droog zijn wordt dus donkerder doordat er minder licht wordt weerkaatst door natte veren omdat de veren dichter op elkaar zitten ;)
Hopelijk is het een beetje duidelijk, maar het is wel lastig om dit op een begrijpelijke manier uit te leggen ;)

Groetjes,
Sanne

Parkieten-Freak

#7
Bedankt voor deze helder uitleg, het is goed te volgen!  :)





ibi

#8
Sanne en Parkieten-Freak jullie hebben het goed uitgelegd!  :)
Hier mag van mij een slotje op ;)

u vraagt, wij draaien hem op slot. ;)
ik vond het trouwens een hele leuke vraag Ibrahim!  :)