evenwichtstoornissen parkiet

Gestart door wombat, november 15, 2009, 20:26:25

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

wombat

Onze parkiet, nog net geen jaar oud, heeft sinds een paar weken evenwichtstoornissen : valt van z'n stokje, fladdert dan rond , slaakt wat kreten , vliegt tegen de tralies en valt op de grond van z'n kooi ( die in de woonkamer staat )  , zit dan versuft rond te kijken, krabbelt weer op en klimt naar boven . Kopje hangt dan naar beneden / voren,  of juist helemaal naar achteren, staart recht naar beneden, zit wijdbeens om toch nog evenwicht te houden - en dan zie je 'm lanfszaam wegglijden en weer naar beneden vallen. 
Hij eet en drinkt ( nog ) wel gewoon, maar je ziet dat ie nu moeite krijgt om tijdens het eten op het rand van zijn voederbak te zitten.
Snoept nog wel een sla-blaadje op, is wel stiller dan dat ie eerst was.
Voorheen was op z'n schommel klimmen / klauteren z'n lust en leven, nu zie je dat - hoe klein het vogeltje ook is - dat het zelfvertrouwen weg is en zie je hem denken van "wat gebeurt mij nu ? ".

Ter info : onze parkiet zit alleen in zijn kooi - dus contact met andere vogels heeft ie niet gehad.

Heeft iemand een idee wat er hier aan de hand is ?  En wat kunnen wij voor hem doen ?

Alvast onze dank voor een reactie / info !



ibi

Het kan zijn dat je parkiet een hersenschudding heeft.
Wat je voor hem kan doen is een Dierenarts of vogelarts bellen en morgen langs gaan ;)


Parkieten-Freak

Even een vraag: is er sprake van "herstel" tussen de aanvallen door, of heeft je vogeltje continue last van evenwichtstoornissen?
In het eerste geval is er mogelijk sprake van epilepsie.
In het tweede geval, als je vogeltje dus continue last van evenwichtsstoornissen heeft, gaat het mogelijk om een (virale) infectie van het evenwichtsorgaan of een andere neurologische aandoening.
Ik zou je aan willen raden om met je vogeltje naar de dierenarts te gaan voor onderzoek.
Succes!


syl

Ook wij hebben eens een parkietje gehad met epilepsie, en die had een beetje hetzelfde verhaal als hierboven beschreven.
Maar door de vele aanvallen kreeg hij teveel beschadigingen en viel er sreeds meer uit en ging alles steeds moeilijker het herstel werd steeds minder.
Maar om er zeker van te zijn of je parkietje niet iets anders mankeert lijkt het mij verstandig naar een vogelarts te gaan en niet af te wachten.

NickyRose

Oei, dat klinkt inderdaad niet echt goed, ik zou er even op zijn minst een arts over raadplegen.

Mars

Zoals PF al schrijft kan het ook een virus zijn dat zijn evenwichtsorgaan aantast en dan zou een vogelarts je met antibiotica kunnen helpen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Moppers

Het klinkt mij ook als een ontsteking ergens bij het evenwichtsorgaan. Iets wat niet uit zichzelf overgaat, maar wel met medicatie te verhelpen is. Even een bezoekje aan een vogelarts dus.