Ik wil een parkietje kopen, wat vragen

Gestart door sophie170, november 12, 2009, 13:59:42

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

sophie170

Hallo,
Ik zou graag een parkietje willen kopen, ik heb een aantal vragen:
- Maakt het niet uit in welk jaargetijde je een parkiet koopt? (bij katten bijv. heb je herfstkatjes en die zijn dan wat zwakker)
-Zijn er in een dierenwinkel ook jonge parkieten die je goed handtam kunt maken?
-Hoe kun je een parkietje goed handtam maken?
-We hebben thuis een kat, kan dat een probleem vormen? Dat de kat bijvoorbeeld de hele tijd bij de kooi gaat zitten en dat het parkietje dan schuw kan worden?

Alvast bedankt!

Chicowen

Hoi Sophie,

Het jaargetijde maakt bij een parkietje niet uit, al zijn er buiten het broedseizoen vaak minder jonge parkietjes te vinden.
In de dierenwinkel zijn ook parkietjes die je goed tam kunt krijgen.
Hoe je een parkietje handtam kan maken kun je hier vinden:
http://www.parkietenfreak.nl/a-tam.php

Verder raad ik je het eigenlijk heel erg af om een parkietje te nemen wanneer je een kat hebt. Een kat en een parkiet gaan eigenlijk gewoon niet samen (uitzonderingen daar gelaten), maar sowieso zou je nooit je kat en een parkiet in één ruimte moeten laten zonder toezicht. Sowieso nooit je parkietje laten vliegen als de kat erbij is, maar ook al neem je allerlei maatregelen (kat niet in de kamer etc), dan is er nog steeds een kans dat het fout gaat!
Zo kun je het een keertje niet door hebben dat de deur op een kiertje staat. Een ongeluk zit in een klein hoekje en je parkiet is zo verdwenen in de bek van je kat!

Ik raad het je dus sterk af om een parkietje te nemen.

Groetjes!
snavelkusjes van Chico, Pucky, Fender, Noukie, Junior en Kiki!
Dag lieve Zipper en Yno, we zullen jullie niet vergeten.

Wouter

Ik raad het je ook sterk af om een parkiet te nemen als je een kat hebt.
Kijk eens rond op www.parkietenfreak.nl en zoek het forum eens door. Hier zul je veel antwoorden op je vragen vinden.

NickyRose

Ik ben gek op alle dieren maar de combi kat en vogel,....
Zelfs met honden en vogels moet je oppassen. ;)

Moppers

Wat betreft de combinatie katten en vogels, daar ben ik iets milder in dan de rest. Uiteraard moet je niet proberen de kat in de kamer te laten als de vogels los vliegen, absoluut niet!

Binnenkort ga ik hopelijk verhuizen, en dan komt er ook zeker een kat bij. Mijn oplossing:
De vogels komen in een kamer te staan die kat-veilig af te sluiten is (draaiknoppen om deuren te openen bijvoorbeeld, een deurklink heeft de kat ze zo door). De kat mag niet in deze ruimte komen, tenzij ik er constant bij ben en de vogels veilig in hun voliere zitten.
Als de vogels los gaan, dan moeten er minstens 2 deuren tussen de vogelkamer en de kat zitten. Floept er eentje uit de vogelkamer de gang in, dan kan de kat er alsnog niet bij. Ook kan zo de kat niet plots de vogelkamer binnenschieten.
Als ik er niet ben (of in een andere kamer ben), dan is de vogelkamer goed afgesloten.