honger?

Gestart door pinootje, november 10, 2009, 17:21:30

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pinootje

Ik heb verteld dat ik Speedy wilde overzetten op pellets van nutribird.

Ik heb sinds een dag of 4 pellets met daarop zijn 2 schepjes xtravital zoat ij went aan het idee dat de pellets te eten zjn. sinds 2 dagen geef ik nog maar anderhalf schepje xtravital en sinds gisteren niks meer.
Hij heeft nu nog wat restjes xtravital en vrder pellets in ijn etensbak. Hij klimt er steeds naartoe en zoekt naa eten, knauwt aan de lege xtravital vliesjes maar laat de pellets linksliggen.

Praatparels heeft hij gegeten en ook heeft hij van de bodem gesnoept waar ik altijd wat eten strooi. Nu ben ik dus bang dat speedy honge krijgt maar ik wil hem ook overzetten dus moet ik nu gewoon wachten enhem morgen weer een schepje gewoon eten geven om te zorgen dat hikj niet afvalt of moet ik blijven doorzettten? Hij zoekt echt naar eten in het bakje waar nu gwoon pellets inzitten...

Sanne

Hoi Pino,

Je hebt dit topic (http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=22225.msg126340#msg126340) geopend over de omschakelijk op pellets. Hier wordt door jezelf in de openingspost al aangegeven:

CiteerBij kleinere vogelsoorten (kanaries, tropische en inlandse vogels, grasparkieten) is het aangeraden om hen eerst op de omschakeling voor te bereiden. Het is niet de bedoeling om in deze voorbereidingsfase de vogels te dwingen om pellets te eten. Men leert de vogels enkel om de pellets als een deel van het voedsel te herkennen. Men zal 2 à 3 weken het normale zadenmengsel geven met 10 % pellets toegevoegd.

Jij geeft ze na 4 dagen al alleen maar pellets. Dit wordt niet aangeraden. Het zou best kunnen dat je parkietje honger heeft, dat hangt af van hoeveel praatparels je parkietje tot zijn/haar beschikking heeft ;)

Bovendien geeft Piknikki aan dat zijn vogels nog langer dan 2 a 3 weken nodig hadden om aan pellets te wennen.

Groetjes,
Sanne

ibi

Wat zijn praatparels precies?
Kon het op google niet echt vinden voor grasparkieten...

Sanne

Citaat van: Ibrahim op november 10, 2009, 17:49:40
Wat zijn praatparels precies?
Kon het op google niet echt vinden voor grasparkieten...

http://www.pbdier.nl/index.php?action=article&group_id=20000283&aid=11361&lang=NL

Dit zijn praat/spreek parels. Ik heb ze ook wel eens gehad. Het zijn eigenlijk gewoon zaadjes (net als extraVital enzo) maar ik weet niet wat de samenstelling is. Ik denk niet dat het verstandig is om spreekparels te geven ipv gewoon voer ;) (en dat is waarschijnlijk wat nu gebeurt als Pino's parkietje geen pellets eet maar wel spreekparels)

pinootje

Geef het niet in plaats van, geef het erbij, een heel klein bakje per dag, zijn volgens mij meer een soort snoepjes namelijk.

Ik zal Speedy dan gewoon bovenop de pellts zijn dagelijkse schepjes voor blijven geven voor zeker nog een wek en dan het schema gaan rpoberen te volgen!

Bedankt

Petr@

Toch vraag ik me af waarom jij Speedy pellets wilt geven. Heb net een paar van je andere berichtjes gelezen maar kan niet iets vinden.
Xtra-vital is en blijft zeker een goede zaadvoeding voor parkieten. Tenzij er onverteerde zaadjes in de poepjes tevinden zijn en dat kan ook door een aantal redenen komen. Weet niet of dat bij Speedy gevonden is?
Ben ook van mening als je 1 parkiet hebt die toch zeker zijn zaadjes zal opeten en niks zal laten liggen(misschien alleen het eivoer) maar dat kun je weer oplossen door hem vers eivoer aan tebieden.

In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

ibi

Ik heb wel gevonden dat spreekparels bij papegaaienze stimuleert om geluiden te imiteren.
Het zal dan vast ook wel zo bij parkieten zijn.
Maar ik vind dit echter onzin..
Een parkiet heeft aanleg om te praten of niet.

Parkieten-Freak

Spreekparels doen niet wat ze beloven, dat kan helemaal niet. Het is gewoon een commercieel product.
Wat zaden en zoetigheid, meer is het niet.


pinootje

@ Petr@, ik wil speedy overzetten omdat de dierenarts vond dat in xtravital veel teveel trosgierst zt en dat dat niet goed is. Ook zei ze dat pellets betr zijn.

@Ibrahim, ik geef de spreekparels niet om het sprekn te bevorderen (was bij Pino wel de isnteek) maar gewoon odat Pino er gek op was en Speedy er ook gek op blijkt, ze vinden/vonden het heerlijk!!

Petr@

Daar heb ik nog nooit van gehoord dat er in Xtra-vital trosgierst zit. En dat is volgens mij ook zeker niet zo.
Dat trosgierst niet zo goed is weten we allemaal zijn behoorlijke dikmakers.Ze krijgen het hier bij mij maar zelfs heel af en toe. Ik blijf erbij dat Xtra-vital een zeer goed zaadmengsel is en als je ziet dat je parkiet alles op eet en ook nog zijn fruit en groentjes krijgt en zijn ontlasting goed is dit zeker een goede voeding is.

Het overzetten gaat niet over 1 nacht ijs. Bij mij heeft het lang geduurd voor dat ze het hier aten ook op advies van de Va. Maar alleen omdat ik een popje had die onverteerde zaadjes had. Als ik alleen Vledder had was ik zeker nooit op pellets over gegaan.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

pinootje

We gaan het gewoon probren, zeker omdat speedy nu nog niet naar het door ons aangeboden fruit kijkt, hij snapt nog niet dat he eetbaar is denk ik...
W blijven het fruit gewoon aanbeiden en gaan ook proberen hem over te zetten en kijken wel hoe dit alles uitpakt.

Wel fijn om te horen dat xtravital zowiezo ook goed is!

Wouter

#11
Citaat van: pinootje op november 10, 2009, 18:14:13
@ Petr@, ik wil speedy overzetten omdat de dierenarts vond dat in xtravital veel teveel trosgierst zt en dat dat niet goed is. Ook zei ze dat pellets betr zijn.

Ik neem aan dat je gierst bedoelt? Trosgierst en gierst is niet hetzelfde. Gierst zit wél in Xtravital, trosgierst niet.

Mars

Voor een parkiet die geen fruit en groente eet, vind ik het wel een goed ding o hem over te zetten op pellets.
Op de verpakking van nutribird staat volgens mij een overzetschema, dat zou ik in eerste instantie gebruiken.

Verder gewoon zaadjes geven, waar dat aangegeven staat, ipv allerlei 'snoepgoed'.

Houd je parkietje wel goed in de gaten met het overzetschema, dit garandeert niets. Om een voorbeeld te geven: sommige parkietjes gaan gewoon steeds minder eten, als ze minder zaadjes aangeboden krijgen.

Wegen is een goed controle middel.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

NickyRose

Het zal wel ergens staan maar ik kan het zo snel niet vinden , hoe oud is je parkietje?
Fruit en groente moeten ze nl leren eten, alles wat nieuw en vreemd is moeten ze niet.
Maar ik kan me niet voorstellen dat als jij wat verse andijvie op de bodem van je kooi legt hij er niet van zal eten.
en als je een peentje door de tralies steekt dat ie hem niet gaat slopen/knabbelen, krijgt ie toch wat binnen.
Zo kan je veel doen proberen, appel schilletjes ook op de bodem, ze houden van scharrelen.
Dat en een gemengde zaadmix is beter dan pellets, mijn mening. Het natuurlijk zaadjes pellen hoort nu eenmaal erbij.
Ik zelf geef een mix van gewoon parkietenzaad, grof zaad, volière zaad en onkruidzaad. En de samenstelling varieert hier vaak door andere merken te kopen. Wij willen ook niet elke dag hetzelfde eten. 8)
Eivoer geef ik er apart bij, wel doorheen maar niet voorgemengd, gewoon af en toe door de bak heen.
Ook dingen zoals krachtvoer, fruity patee, alles ter aanvulling en afwisseling.
Ik probeer ook veel uit, hang een maiskolf in de volière en kijken of het aanslaat ( ja dus ).
Xtravital gebruik ik niet, hoofdreden dat het veel te duur is voor 38 vogels...Of het wel of niet goed voer is weet ik niet, ben geen voedingsdeskundige.
Ik probeer en kijk naar mijn vogels wat die er van vinden en of het opgaat en hoe ze er uit zien.
Ik heb nog geen klachten van ze gehad.  :-X

pinootje

Thanks Nicky voor je info!

Speedy is nu een week of 10 oud als je het haalt.
Hij eet vooral het roze dus e schelp laat ik nog even hangen.

Kun je echt schillen van appels geven? Wat alsde appel bespotn is? Dat weetje nooit zeker en kun je nooit 100% eraf wassen..

In de zijkant van de kooi hing ik appel en komkommer voor mijn vorige parkiet die dat altijd at, speedy kijkt er nog niet naar om maar misschienals ik het op de bodem leg waar hij veel scharrelt wel!

NickyRose

Ze moeten het echt leren ontdekken en het zijn scharrelaars, probeer eerst wat verse kleine stukjes andijvie op de bodem te leggen.
En voor alles geldt goed wassen. ;)
Bespoten ja, klopt, voor ons zelf geldt ook het wassen. En anders een bio appeltje kopen.  :)

ibi

Ik heb ook snel een vraag en vond het niet nodig om een topic te openen.
Vandaag toen mijn parkieten los vlogen, en ik naar beneden ging zag ik ze op het aanrecht de kruimels van de croissant opeten :P
Ik vond het best wel grappig, dat ze stiekem kruimels aan het scharrelen waren.
Nu weet ik dus dat croissant veel vet bevat, en dit dus kwaad kan bij mijn parkieten?

NickyRose

Ach, een paar kruimels zo nu en dan niet hoor, maar schotel ze niet elke zondag ochtend een croissantje voor!  ;)

pinootje

Dus als ik een gewone appel goed was kan ik die ook gerust op de bodem leggen?
En de blaadjes andijvie, hoe moet ik dat zien, oo wassen en gewoon 1 a 2 blaadjes op de bodem leggen?

Ik geef nu alleen appel en komkommer maar een schijfje wortel kan dus ook? (zo vreemd dat ze 'alles' eten :P)

Mars

Over het geven van pellets zijn veel mensen verdeeld.

Ik ben voor vogels die niet in een voliere zitten voor het geven van pellets. Volgens mijn dierenarts ziet de ontlasting van parkietjes op pellets er veel beter uit (bacterie-evenwicht). Ook gaan veel parkietjes beter in hun veren zitten: glanzende veren, sommige parkietjes hebben ineens minder last van verenplukken of irriterende veren. Dat zijn voor mij belangrijke argumenten.

Hoewel pellets naast de voedingsstoffen die in zaad zitten, ook voedingsstoffen van groente en fruit en bijvoorbeeld eivoer bevatten, is het toch ook aan te raden om naast pellets ook groente en fruit aan te bieden. Zoals Nicky al aangeeft: gewoon volhouden. Voor jonge parkietjes die nog niet heel ondernemend zijn, kun je ook een week lang steeds op hetzelfde plekje, steeds dezelfde groente hangen en dan de week daarop een andere soort groente of fruit. Witlof, komkommer, appel en andijvie staan er om bekend dat de meeste parkietjes dit toch wel aantrekkelijk vinden. Nemen ze dit eenmaal, dan kun je wat meer gaan varieren. Zelf geef ik liever geen schillen, tenzij het van onbespoten groenten/fruit is. In ieder geval erg goed afwassen.

Grasparkietjes zijn ook in de natuur gewend om groente en fruit te eten. Alleen zaad, of te veel eenzijdig zaad zal lijden tot ondervoeding. Ik vind het zelf een fijn gevoel dat mijn parkietjes met pellets voldoende voedingsstoffen binnen krijgen. Daarnaast krijgen mijn vogels (nadat ze eenmaal een paar weken over zijn op pellets) ook 1 a 2 keer per week zaadjes. Dat vinden ze erg lekker en zorgt er ook voor dat het maagje af en toe wat meer uitdaging krijgt voor de verwerking: pellets zijn licht-verteerbaar.

Overigens is er bij het geven van pellets aan papegaaien veel minder discussie, terwijl die over het algemeen veel afwisselender willen eten. En denk ook eens aan pellets-achtige brokken bij konijnen ed, daar zijn tegenwoordig al veel minder discussies over..

Wat ik je dus mee wil geven, is dat je gewoon zelf een afweging hierin moet maken.


Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

NickyRose

Andijvie gewoon in reepjes knippen, sliertjes is veel minder 'eng' dan zo'n groot blad op de bodem... ;)

Helena

Als pellets ooit nog eens wat goedkoper zou worden en op ten duur net zo gewoon als de geperste brokken voor konijnen, cavia's, honden en katten en welke dieren nog meer zouden worden, misschien dat dan niemand er meer moeilijk over doet.
En al helemaal niet als je ze wel regelmatig als extraatje gewoon zaad geeft.

Maar verder mogen grasjes ook heel wat groentes eten hoor, houdt er alleen altijd rekening mee hoe klein hun maagjes is, dus een heel groot blad andijvie is wel heel erg veel.

Wat je wel kunt doen is zo'n groot blad met een wasknijper ergens in de kooi hangen en na een half uurtje of langer, dat ligt er aan hoe snel ze het ontdekken en er van eten, weer weg halen, dan hebben ze namelijk meer dan genoeg binnen gekregen.

ibi

Citaat van: Helena op november 13, 2009, 11:47:48
Als pellets ooit nog eens wat goedkoper zou worden en op ten duur net zo gewoon als de geperste brokken voor konijnen, cavia's, honden en katten en welke dieren nog meer zouden worden, misschien dat dan niemand er meer moeilijk over doet.
En al helemaal niet als je ze wel regelmatig als extraatje gewoon zaad geeft.

Maar verder mogen grasjes ook heel wat groentes eten hoor, houdt er alleen altijd rekening mee hoe klein hun maagjes is, dus een heel groot blad andijvie is wel heel erg veel.

Wat je wel kunt doen is zo'n groot blad met een wasknijper ergens in de kooi hangen en na een half uurtje of langer, dat ligt er aan hoe snel ze het ontdekken en er van eten, weer weg halen, dan hebben ze namelijk meer dan genoeg binnen gekregen.

Waarom zouden parkieten dooreten als ze al vol zijn '' vol = vol ''
Doen wij mensen toch ook niet ;)

NickyRose

Citaat van: Ibrahim op november 13, 2009, 12:52:29
Waarom zouden parkieten dooreten als ze al vol zijn '' vol = vol ''
Doen wij mensen toch ook niet ;)


Sommige mensen wel hoor, haha!
En sommige dieren ook, ik had 2 huskies, bij de 1 kon je de ton met voer open laten staan en zou ze af en toe wat gaan eten, de ander zou zich doodvreten als ze de kans kreeg.
Bij parkieten kan het zijn dat ze teveel eten van de andijvie en het zaad niet eten misschien.
Echt zeker weten doe ik het niet, in een voliere met heel veel parkietjes kan je dat ook niet echt regelen, ze krijgen een grote bak en moeten zelf weten wie wat en hoeveel eet.

Petr@

Hier krijgen ze alle groente of fruit aan knijpertjes aangeboden. 6 knijpertjes voor 6 parkieten. En onderling gaan ze van de ene kant naar de andere. Ze krijgen allemaal maar een klein stukje van iets, want "pellets of zaad blijft het hoofdvoer"
Het enigste wat ik in drie bakken boven op de voliere aanbied zijn doperwten en brocolli.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

NickyRose

Bij mij krijgen de binnen vogels alleen eten in hun kooi, ze zijn nog jong dus moeten leren terug te gaan naar de kooi, en dat werkt goed als ze honger krijgen, haha. ;)
Hebben ze snel door hoor. Tam maken doe ik dus ook niet met trosgierst, eten in de kooi en daar laat ik ze ook met rust. Daar buiten is vliegtijd en ze zoeken mij zelf op.
Valt me reuze mee dat tam maken.

Helena

Citaat van: Ibrahim op november 13, 2009, 12:52:29
Waarom zouden parkieten dooreten als ze al vol zijn '' vol = vol ''
Doen wij mensen toch ook niet ;)



Was dat maar zo, dan zou het allemaal een stuk gemakkelijker zijn.