Ik ben bij een kweker geweest, veel indrukken..

Gestart door Rub3n, november 07, 2009, 16:54:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rub3n

Ik wil graag een tweede parkietje kopen als vriendje voor Duc.

Nu ben ik vanmiddag bij een kweker geweest hier in Kampen

Hij had erg veel vogels, over de 100 zei die. Grote volière binnen en buiten.

Ik wist niet zoveel wat ik moest vragen. Maar heb goed rond gekeken. De volgende dingen vielen mij op:

- In de binnen volière had hij op de bodem konijnen lopen, is dit raar? Of slecht?
- Er hingen geen speeltjes in zijn volière.
- Volgens mij had hij de beestjes puur om te kweken/fokken. Hij had geen tamme parkiet voor zichzelf bijvoorbeeld.
- De vliegen vlogen me om de oren, is dit normaal?
- De parkietjes zagen er wel schoon uit, schone pootjes, geen ontlasting aan de eh kont

Hij had een nest waar 1 parkietje in zat die ik al mee kon nemen zei die. Deze werd nog gevoed door zijn moeder (kan die dan al wel mee?) Hij dacht dat tie al wel zelf kon eten. Vliegen etc kon die nog niet, dus goed handtam maken was mogelijk, zei hij.

Als ik hem mee nam en hij at binnen een dag niet uit zichzelf kon ik hem nog weer even bij zijn moeder zetten.

Ik zat te Googlen op de kweker zijn naam en kwam terecht op een Hyves welke van hem blijkt te zijn. Hier zie je foto's van zijn parkieten, kunnen jullie daaraan zien of het een "goede" kweker is?

http://maninblack35.hyves.nl/album/42132096/parkieten_en_zo/Br8w5HXS/

Ik hoor graag jullie reactie.

Wouter

Citaat van: Rub3n op november 07, 2009, 16:54:52
- In de binnen volière had hij op de bodem konijnen lopen, is dit raar? Of slecht?
- Er hingen geen speeltjes in zijn volière.
Dat is meestal zo in grotere volieres.
- Volgens mij had hij de beestjes puur om te kweken/fokken. Hij had geen tamme parkiet voor zichzelf bijvoorbeeld.
Niet iedereen houdt parkietjes om ze tam te maken. Sommigen houden ze in grote volieres om ernaar te kijken, of als gezelschap, of om ermee te kweken. Het gaat er niet om wat je ermee wilt doen, maar hoe je het doet. Als hij ermee wil kweken, prima, zolang hij maar goed voor zijn parkietjes zorgt. Hobbykwekers zijn over het algemeen vaak beter voor hun vogels dan de zogenaamde broodfokkers, terwijl ze hun parkieten allebei houden om ermee te kweken.
- De vliegen vlogen me om de oren, is dit normaal?
Ja, parkieten horen te vliegen :P Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar als je bedoelt dat de voliere propvol zat, dan is dit niet normaal.
- De parkietjes zagen er wel schoon uit, schone pootjes, geen ontlasting aan de eh kont
Dit is mooi, maar hoeft niets te zeggen over de gezondheid van de vogels.

Hij had een nest waar 1 parkietje in zat die ik al mee kon nemen zei die. Deze werd nog gevoed door zijn moeder (kan die dan al wel mee?) Hij dacht dat tie al wel zelf kon eten. Vliegen etc kon die nog niet, dus goed handtam maken was mogelijk, zei hij.
Hoe oud is de parkiet? Hij is al wel uitgevlogen? Hij wordt nog (bij)gevoed door zijn moeder, dus ik zal nog even wachten. Heeft hij al zijn volle verenpak? Heeft hij wel staartveren?

Op zijn hyves kan ik niet veel zien, maar qua zitstokken etc. ziet het er niet slecht uit. Ik denk dat dat met die konijnen niet zon goed idee is.

Groetjes Wouter

hillie

Volgens mij moet de parkiet 6 a 7 weken zijn en al uitgevlogen zijn.
En dus ook zelfstandig eten.
Dus als die nog door ze moeder gevoed wordt zijn de jonkies volgens mijn nog niet oud genoeg om mee te nemen.

Van zijn hyves wordt ik niet veel wijzer.
Vindt het wel raar dat hij konijnen bij parkieten heb zitten.


Rub3n

Ah oké, bedankt voor jullie reacties.

Ik zal hem laten weten dat ik sowieso wil wachten tot hij is uitgevlogen en zelfstandig eet.

InekeTinekeToverfee

Citaat van: Rub3n op november 07, 2009, 16:54:52


Ik wist niet zoveel wat ik moest vragen. Maar heb goed rond gekeken. De volgende dingen vielen mij op:

- In de binnen volière had hij op de bodem konijnen lopen, is dit raar? Of slecht?

Mensen vinden het leuk om dieren in bepaalde combinaties te houden. Maar helaas wordt er vaak niet gekeken naar de behoeftes van beide diersoorten. Konijnen en parkieten zijn bijvoorbeeld geen geschikte combinatie. Het gehoor van het konijn is heel gevoelig en om dan de ruimte te moeten delen met heel veel parkieten zal erg naar zijn voor ze. Tevens zijn de zaadjes niet goed voor konijnen (o.a. de vetten die hier in zitten) en hebben konijnen behoefte aan rust als juist de parkieten actief zijn. Meer info over konijnen vind je op www.hetkonijn.nl

Overigens vind ik het heel verstandig van je dat je eerst rustig kijkt alvorens een dier aan te schaffen. Velen zijn je al voor gegaan die niet zo ver vooruit dachten en keken.

Moppers

CiteerDe vliegen vlogen me om de oren, is dit normaal?
Je bedoelt hiermee de insekten? Ik vind dat niet normaal. Waarschijnlijk worden ze aangetrokken door de urine en ontlasting van de konijnen. Als het verblijf echter goed en regelmatig schoon wordt gemaakt en gehouden, dan zullen er geen vliegen komen. Ik vermoed dus dat deze kweker het niet al te nauw neemt met de hygiëne in de volieres.
Hoe rook het daar? Hing er een ammoniaklucht? Rook je de ontlasting van de vogels? Was het binnen benauwd?

Goed dat je niet gelijk het vogeltje hebt meegenomen maar eerst informatie hebt gezocht. Je kunt inderdaad het beste wachten tot het jong 7 weken is, dan weet je zeker dat het op eigen kracht kan leven. Het tam maken op die leeftijd is geen enkel probleem.

Wouter

CiteerDe vliegen vlogen me om de oren, is dit normaal?

Ahum, ik had niet goed gelezen. Ik las parkieten ipv vliegen. Nu ik het wel goed gelezen heb ben ik het eens met Moppers :)

Rub3n

Citaat van: Moppers op november 09, 2009, 13:54:16Hoe rook het daar? Hing er een ammoniaklucht? Rook je de ontlasting van de vogels? Was het binnen benauwd?

Het rook er muf, vochtig en naar konijnen (negatief dan). Ammoniak heb ik niet kunnen ontdekken.Ontlasting van vogels, niet echt. Maar dat komt hoogstwaarschijnlijk doordat de konijnen ontlasting sterker rook.
Benauwd was het er zeker

Toen ik hem mailde dat ik wilde wachten tot hij zelfstandig was. Mailde hij terug dat "hij een paar klappen van een andere parkiet heeft gehad 's nachts en overleden was".

Die kweker zet ik dus maar uit mijn hoofd. Ik denk dat ik maar een flink uur rijd naar Enschede (waar mijn ouders ook wonen), want daar heb ik wel een goede kweker gevonden (althans dat denk ik).

Die heeft een vrij jong nest nog, welke nog minstens 5 weken moeten groeien voor ze eruit mogen. (Die verkoopt ze niet voor ze 8 weken oud zijn) Dus komende weken even kijken naar een transport kooitje. En als ik die dan toch heb, dan kan ik Duc en de nog onbekende nieuwe parkiet ook eens meenemen als ik een weekendje weg ga!


Mars

Ik denk dat het een heel verstandige keuze is als je een parkietje daar uitzoekt! (bij Engelien van GO)

En over de andere kweker: parkietjes die elkaar doodmaken.. sterk verhaal. Dat gebeurt niet zo snel.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Helena

Ik ben het helemaal met Mars eens, ook ik heb je Engelien al aan geprezen op GO en bovendien als je gaat kiezen voor een jong van Clooney, komt je 2e pietje ook een beetje van mij, want Clooney is een lace-wing parkietje dat bij mij is geboren in 2007.  :)

Smikkelparkiet

 8) Wooow.... Clooney! Heet hij toevallig George, Helelena?  :)

Helena

Nee dat nestje toen in 2007 heeft wel allemaal namen gekregen van bekende ( mooie ) acteurs, maar Clooney is een heel erg mooi wit lacy-wing popje geworden, dat hier vorig jaar heel wat mooie jonkies heeft gehad en toen volkomen onverwachts haar mooie vent heeft verloren en zij woont nu in Duitsland bij Engelien, waar zij een nieuwe partner heeft gevonden en ik dacht inmiddels 6 kindjes heeft.

Smikkelparkiet

Wooow... :-*   een lacewing pop! Is dat een pop met kant om haar vleugels?
Ehm...ik ben nog vrijgezel Helelelena.  :)

Helena

Hoe kan dat nou, zo'n mooie piet als jij ?   ???





( maar we gaan off-topic )  ;)