Aanschaf 2e parkietje Quarantaine?

Gestart door Rub3n, november 06, 2009, 23:11:56

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rub3n

Ik ga zeer binnenkort een tweede parkietje kopen. Ik lees op een internationaal forum heel veel over dat je een nieuw parkietje welke je in de kooi wil doen, eerst minimaal 30 dagen apart op een aparte kamer moet doen om te kijken of hij/zij ziektes draagt.

Op Parkietenweb lees ik er echter amper over. Is het nu wel nodig of niet?

Ik ga misschien morgen bij een kweker kijken die zijn parkietjes houd in een binnen volière. (Ik ga nog niet kopen, de parkietjes moeten nog het nest uit)

lovesbudgies

Ja, dit is echt nodig.
Sommige ziektes openbaren zich pas na een paar weken. Als ze dan al samen zitten is je 1e vogeltje ook gelijk besmet.
Minimaal 3 weken apart zetten dus, en nadat je het vogeltje hebt aangeraakt je handen wassen.

Helena

Als de kweker waar je 2e vogeltje vandaan gaat komen een onbekende is, kan het raadzaam zijn om je parkietje eerst nog even apart te houden, maar vergeet niet dat er ook sluimerende ziektes zijn die zich pas openbaren in stress situaties of bij verminderde weerstand en dat kan dus zelfs een half jaar na dato nog gebeuren.
Kortom langer dan 2 weken apart houden zal niet echt nodig zijn en alleen maar zielig voor de twee vogeltjes.
Mocht je de vogel bij een bekende ophalen en je kent zijn/haar situatie, is er echt geen noodzaak om de nieuwe vogel in quarantaine te houden.
Soms zijn we gewoon te voorzichtig en aan de andere kant kan er altijd iets onverwachts optreden welke je ook niet had kunnen voorkomen door 2 of 3 weken quarantaine aan te houden.
Observeer je nieuwe vogel zo goed mogelijk, kijkt hij helder uit de oogjes, is zijn verenpak compleet en glad, heeft hij een schoon kontje, zijn de nagels en de snavel niet te lang en hoe ziet de omgeving er uit waar hij in woont voor jij hem mee naar huis neemt.
Meer kun je echt niet doen.
Heel veel succes met je zoektocht.

Rub3n

Ik hoor vandaag dat het vogeltje is overleden. Dus ik denk dat ik dan maar ook direct een andere kweker zoek.

Helena

We mogen niet te snel oordelen zeker als we de situatie niet echt goed kennen, maar ik denk dat het wel verstandig is een andere kweker te zoeken.

Succes !

Mars

Er kan natuurlijk altijd een parkietje zwak zijn... Maar het gaat een beetje om een algehele indruk: hoe ziet het er uit, hoe ziet de rest van de vogels er uit.

Een vogeltje apart houden zou misschien wel het beste zijn, maar is in een huissituatie meestal niet te doen. Als je papegaaien hebt (duur en in het geval van de gevreesde papegaaienziekte heb je bij papegaaien na 4 weken duidelijkheid) zou ik je dat wel adviseren, maar met parkietjes ben ik wat gemakkelijker.

Dus zoek een parkietje uit dat:
- goed in de veren zit, lange staart en complete vleugelveren, de veertjes mooi glad gedragen (dus niet bollig)
- een schoon kontje heeft (dus er moet niets aanhangen)
- lekker aan het spelen is, druk is
- niet zit te slapen, niet rustig is (onder het motto: dan wordt hij gemakkelijk tam)
- minimaal 6 weken is en het liefste 8 weken is
- niet met de hand gevoed is
- bij iemand zit die met liefde met zijn dieren omgaat, daarnaast moet het er schoon uitzien
- koop ook geen vogeltje waarbij andere vogeltjes zitten die er niet goed uitzien.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..