Parkieten vliegen 's-nachts in 1 keer wild door kooi totdat licht aan gaat

Gestart door Carola32, november 09, 2009, 15:32:14

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Carola32

Hallo Allemaal,

Ik heb 2 parkietjes van allebei 1,5 jaar oud. Ik heb 2 schommeltjes naast elkaar boven in de kooi hangen. Als ze 's-nachts gaan slapen dan gaan ze allebei op een schommel zitten.
Nu kwam het voorheen weleens voor (1 keer in de 2 maanden ofzo) dat ze 's-nachts in 1 keer heel wild door de kooi heen vlogen en bleven doorgaan todat ik het licht aan deed in de woonkamer waar ze staan. Ik denk misschien dat het komt doordat er eentje per ongeluk van de schommel af valt en dat de ander daar ook van schrikt met als gevolg dat ze allebei de weg kwijt zijn in de kooi. Eerdergisteren nacht en afgelopen nacht is het dus weer gebeurd. Als ik boven in bed lig hoor ik een groot kabaal en moet ik zo snel mogelijk naar beneden om een lamp aan te doen. Is niet zo fijn midden in de nacht :D  En dan hangen ze helemaal geschrokken aan de tralies van de kooi en moeten ze echt even bijkomen voordat ik ze weer op de schommel kan zetten.
Nu had ik mij gisteren bedacht om een klein lampje (7 watt) aan te laten in de woonkamer zodat ze misschien meer zicht hebben mochen ze weer gaan vliegen maar dat mocht dus niet baten.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn en hoe ik het kan oplossen? Misschien moet ik de schommels uit de kooi halen 's-nachts zodat ze alleen op de stokjes kunnen zitten?

Alvast bedankt voor de reactie!

Groetjes Carola.

Sanne

Hoi Carola,

Het gebeurd hier ook heel af en toe dat er eentje schrikt en dat de rest daar dan weer van schrikt. Ik doe dan ook altijd snel het licht aan zodat ze weer rustig worden. En dat is inderdaad niet zo fijn midden in de nacht ;). Soms komt het ook een paar nachten achter elkaar voor, maar dat stopt dan ook wel weer na 'n paar nachten. Dus je hebt best kans dat het ineens weer een paar maanden of misschien wel een jaar goed gaat ;)
Het kleine lampje is op zich wel een goed idee, dan hebben ze iets voor de orientatie, maar met een klein lampje zien ze nog niet voldoende om te kunnen vliegen in de kooi enzo. Daarvoor zouden ze een fellere lamp nodig hebben, maar dat is niet aan te raden omdat dit het dag/nacht ritme zal verstoren.
Je zou inderdaad eens kunnen proberen om ipv het schommeltje een stabiele zitstok bovenin de kooi te hangen. De meeste parkietjes slapen namelijk graag bovenin de kooi.

Hopelijk helpt het vervangen van de schommeltjes door een zitstok bovenin de kooi ;) Maar ik denk dat ook dan je parkietjes nog wel eens ergens van zullen schrikken snachts.

Groetjes,
Sanne

Kleintjes

Bekend 'probleem' hihihi.

Wij laten 'snachts ook 'n lamp aan zodat ze toch wat zien (als ze schrikken of als Silly weer eens naast de stok springt). We hebben 'n vrij lichte doek over de kooi (dun qua stof) en bij de lamp hangt 'n sjaal er om heen (is zo'n ronde hangende 'ufo'-lamp) zodat er niet te fel licht schijnt.
Sinds we dat doen hebben we eigenlijk geen 'last' van nachtelijke onrust in de villa van onze kleintjes.

Dit deden we al toen Pino nog leefde omdat hij ook wel eens 'snachts epileptische aanvallen had zodat hij zoch toch kon oriënteren en weer terug kon naar z'n plekje ^^

Zoals Sanne ook al schreef, dit schrikken kan tijdelijk zijn en dan is 't ook zo weer over. Als je dat wilt kun je natuurlijk 'n klein nachtlampje halen, werkt ook prima :)
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Carola32

Hoi Sanne,

Bedankt voor je reactie! Het kwam eerst inderdaad echt maar zelden voor dat ze er last van hadden maar omdat het nu 2 nachten achter elkaar was..... Ik heb mijn hele leven parkietjes gehad maar ik had dit nog niet eerder meegemaakt. In ieder geval fijn om te lezen dat er meerdere parkieten zijn die daar last van kunnen hebben. Ik zal het nog maar even afwachten, mochten ze er vannacht nou weer last van hebben dan zal ik inderdaad een stabiele stok boven in de kooi hangen zodat ze toch lekker bovenin kunnen zitten!

Nog even een klein vraagje..., je zou toch zeggen dat mijn parkietjes onderhand wel weten waar alles zich bevind in de kooi omdat ze overdag ook blindelings van stok naar stok huppen. Hoe kan het dan dat ze 's-nachts zo de weg kwijt zijn? Kunnen ze zo slecht zien in het donker? Of zou het dan echt de schrik zijn?

Groetjes!

Hoi Kleintjes,

Ook bedankt voor jouw reactie. Het is een hele geruststelling om te lezen dat meer parkieten er last van hebben. Fijn dat het nu weer lekker rustig is bij jou thuis:D
Ik vind het toch altijd weer schrikken hoor en dan moet je slaapdronken zo snel mogelijk naar beneden zien te komen haha.

Groetjes Carola. 

Berichtjes samengevoegd. Gr. Ingrid

ibi

Citaat van: Carola32 op november 09, 2009, 16:24:44

Nog even een klein vraagje..., je zou toch zeggen dat mijn parkietjes onderhand wel weten waar alles zich bevind in de kooi omdat ze overdag ook blindelings van stok naar stok huppen. Hoe kan het dan dat ze 's-nachts zo de weg kwijt zijn? Kunnen ze zo slecht zien in het donker? Of zou het dan echt de schrik zijn?

Groetjes!
'

Een parkiet kan overdag wel blindelings van stok naar stok huppen, en snacht misschien ook wel, maar
als ze schrikken dan echt niet meer. Parkieten zien inderdaad. slecht in het donker ;)

Wouter

Dit gebeurt ook vaak tijdens oud en nieuw.
Het is het beste om dan een schemerlampje aan te laten staan zoals al geschreven door sanne en kleintjes.
Als het nou vannacht weer gebeurt is het misschien een idee om te gaan kijken naar de oorzaak.

Moppers

Ik ben ook wel eens midden in de nacht wakker geschrokken van parkieten in paniek. Een van de vogeltjes schrikt dan ergens van, de rest raakt dan ook in paniek. Het zijn groepsdieren, dus het is ook wel logisch dat de rest dan ook 'vluchtgedrag' vertoont.

Waar dan van geschrokken wordt, dat heb ik nooit kunnen achterhalen. Als het val een vreemd geluid zou zijn, dan zou ik daar zelf ook wel wakker van worden. Ik weet niet of parkieten ook dromen, misschien dat een van hen dan bijvoorbeeld schrikt van iets in een droom.

Als er paniek is, dan helpt bij mij ook alleen licht aan en rustig toespreken zodat ze weer kalmeren.

Ook ik denk dat ze door de schrik niet meer weten waar alles is. Ze zijn dan gedesoriënteerd, want normaal gesproken kunnen ze in het donker wel vinden wat ze zoeken. Ze zien vanaf schemering erg weinig, maar ze weten wel waar hun slaapplekje is. Als ik het licht uitdoe, dan klimmen ze namelijk allemaal naar hun eigen slaapplekje, zonder problemen.

Idske

Dit is een probleem wat ook mij bekend voor komt. Ik had altijd het idee dat Coco dan aan het dromen is en dan inderdaad van iets in zijn droom schrikt. Eerst een hoop gefladder in de kooi en dan Coco die zwaar hijgend aan de tralies hangt van de schrik. Zoals jullie ook al zeggen doe ik vaak het licht aan en wacht af tot Coco weer op zijn plekje zit. Nu hebben parkietjes een vrij hoge hartslag, ik ben vaak bang geweest dat dit mis zou gaan en Coco letterlijk op de bodem neer zou vallen. :'( Ik moet wel zeggen dat ik wat geruster ben nu ik ook weet dat ik niet de enige ben. Bedankt voor het plaatsen van deze vraag Carola!
Klein lief babbelend verenbaaltje. Rust zacht!

aster

Ook hier is dat wel een paar keer gebeurd. Na de tweede keer laten we altijd 's nachts een lampje aan. Kiki had zo hard rond gevlogen in de kooi dat zijn vleugeltje helemaal bloedde. Ik schrok me rot, dus sinsdien voor de veiligheid een lampje.

Ik denk dat ze zo erg rondvliegen als ze schrikken omdat hun eerste reactie omhoog, weg van het 'gevaar' is. Dat kan natuurlijk niet want dan komen ze tegen de bovenkant van de kooi aan, wat voor nog meer paniek zorgt.

Carola32

Bedankt voor alle reacties!

Ik heb nu toch de schommeltjes eruit gehaald voor vannacht en een stabiele stok op die plek geplaatst. Ze zijn er wel op gaan zitten.
Ik zal ook een klein lampje aan laten, kijken hoe dat zal gaan. Ben benieuwd!

Groetjes Carola.

Mars

Ik heb hier tegenwoordig standaard een lamp aan. Dat helpt een stuk.
Bij mij ontstond het meestal als een bepaald parkietje in de rui was, maar de laatste tijd was het steeds raak.. soms meerdere keren in en nacht. Zowel voor mij als voor de parkieten niet lekker. Ik ben altijd bang dat ze zich nog eens te pletter vliegen tegen de tralies.

Kan het zijn dat je iets veranderd hebt in de kooi of de omgeving van de kooi?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Carola32

Hoi Mars,

Nee ik heb niks veranderd in de kooi of in de omgeving dus daar kan het niet aan liggen. Vannacht hebben ze allebei bovenin de kooi op een stabiele stok ipv de schommels gezeten en nu ging het goed.

Groetjes Carola. 

Sanne

Dat is fijn om te horen Carola :). Kijk het zo maar 'n tijdje aan, hopelijk zijn ze nu snachts weer gewoon rustig ;)