omschakeling naar nutribird met schema

Gestart door pinootje, november 03, 2009, 16:51:28

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pinootje

Hoi allemaal,

Vandaag Nutribird pellets gekocht voor Speedy, gaan hem proberen daarop over te zetten. Nu kreeg ik in de winkel de tip om op de internetsite van achterop de doos het overzetschema te volgen. Ook stond er dat de bijsluiter in de doos zat maar die zit er niet in, klopt dat ofben ik weer de gelukkige die net het verkeerde pak heeft getroffen?

Hieronder het omzetschema;

Omschakeling op NutriBird korrelvoeding

1. Voorbereidingsfase
Bij kleinere vogelsoorten (kanaries, tropische en inlandse vogels, grasparkieten) is het aangeraden om hen eerst op de omschakeling voor te bereiden. Het is niet de bedoeling om in deze voorbereidingsfase de vogels te dwingen om pellets te eten. Men leert de vogels enkel om de pellets als een deel van het voedsel te herkennen. Men zal 2 à 3 weken het normale zadenmengsel geven met 10 % pellets toegevoegd. Bij grote parkieten en papegaaien is deze voorbereidingsfase niet nodig.

2. De eigenlijke omschakeling
Tijdens de omschakeling gebeurt er geen menging meer van zaden en pellets. De vogels krijgen voortdurend zuivere pellets ter beschikking. Volgens onderstaand schema krijgen de vogels op sommige dagen ook nog een afzonderlijk bakje met zaden naar believen. De periode dat de vogels alleen pellets krijgen wordt wel steeds langer, zodat zij verplicht zijn meer van de pellets te gaan eten. Om geen risico te lopen dat de vogels te veel gewicht verliezen worden de 'zaaddagen' in het schema ingebouwd. Tijdens die dagen zullen de vogels de energie kunnen terugwinnen, die zij eventueel verloren hebben door een verminderde voederopname tijdens de 'pelletdagen'.



NutriBird omschakelingstabel 
dag 1 NutriBird                       dag 21 NutriBird
dag 2 NutriBird + zaden           dag 22 NutriBird
dag 3 NutriBird                       dag 23 NutriBird + zaden
dag 4 NutriBird + zaden            dag 24 NutriBird
dag 5 NutriBird                        dag 25 NutriBird
dag 6 NutriBird                       dag 26 NutriBird
dag 7 NutriBird + zaden            dag 27 NutriBird
dag 8 NutriBird                       dag 28 NutriBird + zaden
dag 9 NutriBird                       dag 29 NutriBird
dag 10 NutriBird + zaden           dag 30 NutriBird
dag 11 NutriBird                       dag 31 NutriBird
dag 12 NutriBird                      dag 32 NutriBird
dag 13 NutriBird                      dag 33 NutriBird
dag 14 NutriBird + zaden           dag 34 NutriBird + zaden
dag 15 NutriBird                       dag 35 NutriBird
dag 16 NutriBird                       dag 36 NutriBird
dag 17 NutriBird                       dag 37 NutriBird
dag 18 NutriBird + zaden            dag 38 NutriBird
dag 19 NutriBird                       dag 39 NutriBird
dag 20 NutriBird                       dag 40 NutriBird + zaden

Dag 1 tot 20 links, dag 21 tot 40 rechts om een uberlange post tegen te gaan.

Iemand ervaringmet dit schema en hoe lang moet je voorbereiden op de omschakelingsfase, du hoe lang doe je 10% pellets door het gewone voer?

Alvast bedankt!

ronald95

volgens mij heb jij net het foute pak getroffen want mijn vriend heeft wel het schema

Wouter

Citaat van: ronald95 op november 03, 2009, 18:04:51
volgens mij heb jij net het foute pak getroffen want mijn vriend heeft wel het schema

Het gaat om de bijsluiter, niet om het schema ;)

Piknikki

Ik had dit schema zo in het begin geprobeerd, maar dat lukte niet zo. Ik moest ze er minstens 2 maanden aan laten wennen. NutriBird viel bij mijn parkieten niet heel erg in de smaak. Maar het kan zijn dat andere parkietjes er minder moeite mee hebben. Ook merte ik, dat wanneer ik ze eens een keertje wilde verwennen met zaad, dat ze daarna uit protest even geen NutriBird meer wilden eten. Let dus goed op dat je parkietjes wel genoeg voer binnenkrijgen, en weeg ze regelmatig.

Persoonlijk heb ik een nare ervaring met NutriBird, namelijk dat mijn parkietjes het heel moeilijk hadden de korreltjes te knabbelen/door te slikken, dat het tot stikken leed. Sinds ik Harrison's heb, doet zich dit probleem niet meer voor (die korrels zijn ook zachter). Ik ben volgens mij de enige op dit forum die dit probleem (in deze mate) heeft gehad, maar ik wilde je toch even waarschuwen.

pinootje

Bedanktv oor de waarschuwing piknikki.
Ik meng het eerst een tijdje dor speedy zijn voer en kijk hoe hij erop reageert.
Ik wil hem graag over hebben omdat het gewoon een gezonder soort voeding is dus vind het wel de moeite van het proberen waard!

ronald95

#5
Citaat van: Wouter· op november 03, 2009, 18:10:54
Het gaat om de bijsluiter, niet om het schema ;)

dat bedoelde ik

klopt het dat pellets ook duur zijn?

berichtjes samengevoegd,
Gr PF

Wouter

Pellets zijn duurder dan zaad, maar ook zoveel beter. Over zaad (dus ook Xtravital) is mijn va echt totaal niet te spreken.

Mijn va raadde pellets zeer aan, en dan harrissons als de beste. "Zaad geven vraagt om problemen." Zo zegt mijn va.