Angie ziek

Gestart door lovesbudgies, november 02, 2009, 23:50:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

lovesbudgies

Altijd naar je gevoel luisteren bij vogels zeg ik altijd, blijkt maar weer eens waar te zijn. Ik ben met alle 3 mijn parkietjes naar de vogelarts (Floor Zeegers) geweest vanmiddag en hier het resultaat:

Angie, die ik een maandje geleden bij de dadh ophaalde, is heel ziek.
Ze zit bol, hangende vleugeltjes, piepende ademhaling...
Ze blijkt in zeer slechte conditie, vitamengebrek, te mager, slechte weerstand en een gist in haar lichaam.
Welke weet ik niet, maar grote kans op Mega. Ze heeft een Vibramycine prik gehad en moet aan de Fungizone.
In haar kooi loopt ze te graven, rennen, vliegen, druk te doen, blijkt maar weer hoe schijn bedriegt.

Sammy, die ik al 7 jaar heb en die onverteerde zaadjes in haar poep heeft, vond ze eruit zien als een jonge vogel!
Geen gisten, niet teveel bacteriën, poep helemaal goed op wat onverteerde plantdeeltjes na.
Moet over op Harrison's, verder waarschijnlijk niets aan de hand, gelukkig. Ze moet wel aan de Fungizone.

Poekie is in 3 weken 6 gram afgevallen, van 42 gram naar 36 gram, maar voelde volgens Floor niet te dun, hij heeft wel veel te veel bacterien en in zijn
poep, dus moet aan de Baytril. Hij heeft ook superveel water in zijn ontlasting, maar omdat hij verder gezond lijkt, wordt hij
niet verder onderzocht, om stress te voorkomen.

Dus.. 2 vogels aan de Fungizone, 1 aan de Baytril, alle over op Harrison's en zoveel mogelijk stress voorkomen. Angie en Sammy
zitten ook weer samen in 1 kooi zodat Angie minder stress heeft, warmtelamp moet zelfs uit 's nachts tegen stress. Ook moet ik
de medicijnen via het drinkwater geven.

Over 10 dagen word van alle vogels de ontlasting weer onderzocht, en dan is het hopelijk wat beter.

Poekie komt denk ik aan zoveel bacteriën omdat hij heel tam is, en dus overal met zijn tongetje aan zit, ik was mijn handen altijd met dettol, en hij mag niet in mijn mond maar dat is dus niet genoeg. Als alles weer goed is zal ik beginnen met het water aanzuren.

Iemand tips om zoveel bacteriën te voorkomen?

Hij is pas 6 maanden, en ik wil natuurlijk niet elk half jaar Baytril gaan geven.

Andere tips zijn ook heel erg welkom.

Lieve groetjes van mij (Lisanne) en Poekie, Sammy, Angie en Bobje.



Parkieten-Freak

Op zich is het zo dat een bacteriële infectie eigenlijk pas echt "toeslaat" als de gastheer (in dit geval Poekie) verzwakt is.
Bacteriën groeien overigens niet overal en zeker niet zomaar: de omgeving moet geschikt zijn om te kunnen groeien.
Voldoet de omgeving niet aan die eisen, dan zullen bepaalde bacteriën zich niet vestigen of niet kunnen groeien.
Poekie is dus op een of andere manier vatbaar oor bepaalde bacterien geworden. Deze verminderde weerstand kan zeker veroorzaakt worden door voedingstekorten, maar het kan ook zijn dat de verminderde weerstand van Poekie een hele andere oorzaak heeft.
Ik zou dus eerst navragen aan je dierenarts wat haar diagnose is. Pas daarna kun je invullen of een eventuele "overkill" aan bacterien te verhelpen is met de Harrisons pellets.
Pelletvoeding is een uitstekende voeding, dat is een feit. Toch ik heb wel een beetje de indruk dat dierenartsen het wel heeeeeel graag verkopen. ;)

Het aanzuren van drinkwater is prima, met name als je meerdere vogels houdt. Vogels verontreinigen met hun snavels (o.a. etensresten) het drinkwater.
Bacteriën kunnen zich in aangezuurd drinkwater (met een lage pH dus) veel minder snel vermeerderen dan in "gewoon" drinkwater.
In het het vogel-maagje zelf heerst ook een zuur milieu, dus ook hier wordt een ware veldslag geleverd: veel ziekmakende bacterien en/of andere beestjes worden gedood/ of in de groei geremd.

Je handen wassen voordat je met vogels omgaat, is heel goed. Een goede hygiene is prima maar maak het allemaal niet te aseptisch. Vogels moeten -net als mensen- ook een natuurlijke weerstand tegen ziektekiemen kunnen opbouwen.




lovesbudgies

Hmm oke, dus hij heeft zoveel bacterien omdat zijn weerstand op de een of andere manier omlaag is gegaan?
Haar diagnose was, heeel veel bacterien, maar waarom, dat wilde ze nog even niet onderzoeken maar eerst baytril uitproberen,
omdat hij anders zoveel stress zou hebben.

En de overkill aan bacterien probeert ze te verhelpen met baytril, de harrisons is alleen om zijn gewicht op peil te houden.

En je hebt zeker gelijk, dierenartsen willen inderdaad heel erg graag pellets verkopen, haha. Maar ik koop het niet bij
hun, maar bij de vogelkelder, dus hebben ze er niets aan bij Duinoord.

Ik probeer de balans te vinden tussen de teveel en te weinig bacterien, maar ik vind het wel vreemd dat die andere vogels
er totaal geen last van hebben.

Parkieten-Freak

Tja, eerst Baytrill uitproberen is een optie. Het is niet erg als dit eenmalig gebeurd, maar als het niet overgaat of terugkomt, zal toch echt naar de oorzaak gezocht moeten worden.

Vogels met een megabacterie besmetting kunnen inderdaad beter pellets eten dan zaad: pellets verteren gemakkelijker dan zaden en de voedingsstoffen worden beter opgenomen.

Waarom de ene vogel wel een overgroei aan bacteriën heeft en de andere niet?
Dat is in feite een beetje dezelfde vraag waarom Jantje bij het minste of geringste verkouden wordt en Pietje niet.
De genetische "blauwdruk" die je vogeltje bij zijn geboorte heeft meegekregen én zijn verworven immuniteit spelen hierin mogelijk een rol. ;)


lovesbudgies

Over 10 dagen wordt hij weer getest, als het dan over is zal ik overleggen met de va of zijn ontlasting bijvoorbeeld elk half jaar getest kan worden. Dan kan ik zien of het terugkomt, en zal er inderdaad naar een oorzaak gezocht moeten worden.

Ze zei ook nog dat Angie vitaminen moet krijgen om haar weerstand te verhogen, maar dat is (door ons allebei denk ik) vergeten. Daar zal ik morgen nog even over bellen, het lijkt mij wel handig dat ze dit krijgt, want ze eet helemaal geen groente of fruit. Hoe krijg ik anders die weerstand omhoog.

En zucht, genetische blauwdruk, waren ze allemaal maar zo sterk als Sammy. Ik ben geneigd mijn ogen te sluiten en mijzelf wijs te maken dat zijn genetische blauwdruk prima is en dat het gewoon een tijdelijke bacterie overgroei is.

Mars

Nog even over pellets:
Als je vogel geen groente of fruit eet, vind ik het wel een overweging waard om op pellets over te gaan. Nu ben ik zelf een groot voorstander van pellets, maar zeker in het geval van vogels die alleen maar zaadjes eten, denk ik dat het wel een verstandige keuze is.
Als je vogel eenmaal over is, kun je het gerust wat zaad er bij geven.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

lovesbudgies

Poekie is een 'snoeper' die eet het liefst alleen de gierst uit zijn zaadjes. Verder eet hij al het groente en fruit wat ik hem geef, maar hij vind Harrison's ook lekker, dus heb ik hem overgezet. Ook omdat hij zo is afgevallen.

Sammy en Angie eten geen groente of fruit, dus zouden pellets beter zijn, maar volgens de vogelarts nemen vogels de voedingsstoffen uit pellets makkelijker op, dus wordt hun weerstand sneller beter dan met zaadjes. En Angie moet echt heel erg aansterken.

Ik was zelf al een voorstander van pellets, ik wilde ze alleen niet nu overzetten, omdat ze ziek zijn, maar volgens Floor moet ik in ieder geval wat geplet door het zaad doen.

Goed idee, als ze over zijn zal ik ze wat zaadjes ernaast geven. Hun vriendje Bobby die over wat weekjes bij hun in de kooi komt eet wel groenten en fruit dus ik hoop dat ze dat na gaan doen. En ik heb net een Golliwoog gekocht, wie weet vinden ze dat wel lekker.

Volgens mij is het voor hen allemaal wel een verstandige keuze, met 1 zo'n snoeper en 2 groenteweigeraars.

lovesbudgies

Update: :(
Poekie zit nu ook bol, en Bobby ook. Bobje eet ook nog eens slecht, hij eet wel, maar wil alleen trosgierst.
Ik heb gister al naar de dierenarts gebeld, maar zolang ze nog eten hoefde ik niet langs te komen voor vrijdag zei ze...
Ik heb ook maar 1 warmtelamp, en 3 zieke vogeltjes. Ik ga denk even een oproepje plaatsen op het prikbord, misschien dat ik
er eentje kan lenen van iemand uit de buurt?

lovesbudgies

Vandaag ontlasting weer onderzocht, Poekie heeft nog steeds veel bacteriën in zijn ontlasting, de Baytrill heeft niets gedaan. Hij krijgt vanaf morgen een andere antibiotica. Hij wordt er wel steeds zieker van, hij heeft minder energie en heeft het sneller koud.

Bobby, die ik net heb, schijnt hetzelfde probleem te hebben, maar dan minder.

Sammy was gelukkig nog steeds helemaal goed, en van Angie kon de ontlasting niet onderzocht worden, want het was al te droog, jammer genoeg.

Citaat van: Parkieten-Freak op november 03, 2009, 01:03:09
Tja, eerst Baytrill uitproberen is een optie. Het is niet erg als dit eenmalig gebeurd, maar als het niet overgaat of terugkomt, zal toch echt naar de oorzaak gezocht moeten worden.

Wat bedoel je hier eigenlijk precies mee? Ze wilde Poekie niet verder onderzoeken dan de ontlasting. Is er dan een diepere oorzaak, dan een verlaagde weerstand, voor zijn ziekheid door de bacteriën?

Mars

Je schreef zelf al dat ze eerst baytril wilde proberen en dan pas verder zou gaan zoeken, dus misschien bedoelt PF dat?

Misschien is het een tip om je water aan te gaan zuren met appelazijn. Door de zuurheid van het water (dat je parkietjes drinken) kunnen bacterien en gisten minder makkelijk overleven. En verder... tja.. je parkietjes klinken nu wel echt ziek en ik vind het altijd wle raar als er meerdere tegelijk ziek worden.

Staan ze op een niet-tochtige plek? Verschoon je het water elke dag? Worden ze nog nat voor het slapen gaan? Staan ze op een plek waar grote warm-kou verschillen zijn? Ik probeer maar even wat dingen?

Verder kan stress van invloed zijn op ziek zijn. Je nieuwe parkietje is verhuisd en in een nieuwe omgeving terecht gekomen. Misschien dat hij niet meteen geaccepteerd wordt. Dat kan van invloed zijn op zijn afweer. Verder kan het zijn dat je andere parkietje daar op reageert, er is immers iets verandert in zijn omgeving. Ik probeer maar wat..

In ieder geval is alleen trosgierst eten zeker niet genoeg om op te leven en zorgt er alleen maar voor dat je een zwakker vogeltje krijgt, want het is weinig voedzaam. Als je parkietje nog steeds weinig anders eet, kun je afwegen of je hem anders bij wilt gaan voeden met wat handopfok (juvenile bijvoorbeeld).

Sterkte! Misschien zou je nog een andere dierenarts kunnen proberen?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

lovesbudgies

Bedankt voor je antwoord Mars.

Ik zal je vragen beantwoorden in de volgorde dat je ze gesteld hebt, ik hoop dat het duidelijk is.

De dierenarts wilde inderdaad eerst baytrill proberen en daarna evt. onderzoeken, maar nu is ze ineens van mening dan de bacteriën echt de oorzaak van Poekie zijn ziek-zijn is.

Water aanzuren ga ik inderdaad doen, als de medicijnen niet meer door het water hoeven. Had ik al eerder geschreven. :)
Ik neem aan dan antibiotica en appelazijn niet tegelijk door het water mogen. Mijn parkietjes zitten nu ook allemaal apart, Bobbie en Poekie zitten altijd al apart, dus ze drinken niet van elkaars water.
Zeker raar, Angie was eerst ziek, maar dat schijnt een weerstandsprobleem te zijn, ik heb haar zo gekocht van de dierenambulance. En nu zijn Poek en Bob ook ziek, maar die hebben allebei heel wat anders dan Angie.

Ze staan op een niet tochtige plek, maar ik zal met een kaars het zo nog eens controleren, je kan nooit zeker genoeg zijn.
Ik verschoon het water elke dag, ik maak de drinkbakjes schoon met een kindertandenborstel en heel heet water, en droog met papieren doekjes.
Nee, ze worden niet nat voor het slapen, ze badderen alleen overdag. Sinds ze ziek zijn laat ik ze veel minder badderen, want ik ben bang dat ze dan ook nog een verkoudheid eroverheen pakken ofzo.
Poekie staat in de huiskamer, daar is het overdag zo'n 20 graden, en 's nachts is de verwarming uit, dus zal het zo'n 17 graden zijn denk ik.
De rest staat in mijn slaapkamer, daar is het wat kouder, het verschil tussen dag en nacht weet ik niet, maar ik denk 3 a 4 graden. Aangezien ze nu overdag onder de warmtelamp zitten (30 graden) is het verschil tussen dag en nacht wel heel groot, maar van de dierenarts mocht ik ze 's nachts niet onder de lamp houden, tegen stress.
Bij Angie en Bobbie is inderdaad wat veranderd, want ze zijn hierheen verhuisd. Bij Bob geloof ik ook dat hij daar stress van had, zijn omgeving is heel erg veranderd, maar hij is wel gelijk geaccepteerd en is heel vrolijk. Bij Poek is er niets veranderd in zijn omgeving, want hij zit beneden.

Bobbie is gelukkig sinds 3 dagen gewoon gaan eten, hij eet ong. anderhalf xtravital-schepje zaadjes per dag. Maar voor noodgevallen heb ik handopfok van Nutribird en Scenicbird in huis.

Ik ga nu steeds naar Duinoord (staat ook hier op de site bij vogelartsen), omdat ik geen rijbewijs heb en mijn ouders geen zin hebben om verder te rijden dan Den Haag. Jammer genoeg vind Poekie het verschrikkelijk in het reismandje, hij begon vorige keer helemaal te hyperventileren. Dus ov is ook niet echt een optie, maar ik zit inderdaad te denken aan manieren om eens een andere va te consulteren. Misschien Hooijmeier of vd Horst?

Wat ik zo raar vindt is dat Poekie zo ziek is van bacteriën, volgens mij hebben veel vogels teveel bacteriën. Maar het is allemaal niet leuk, om ze zo te zien, ik ben al twee weken thuis, ik heb vrijgenomen van mijn werk om bij ze te blijven en ze comfortabel te houden.
Gelukkig hebben ze nog wel voldoende energie om enigszins de schijn op te houden en om nog wat te spelen.  :-*

lovesbudgies

Goed nieuws   :D

Na ontlastingonderzoek is gebleken dat bij Poekie en Bobbie de ontlasting aanzienlijk verbeterd is. Het aantal bacteriën was veel minder en
verder schijnt de weerstand het te moeten doen.
Ze zitten ook niet meer bol, eten goed, en hebben weer genoeg energie. :)

Bij Angie is de ontlasting vrij van de gist, gelukkig. En ze heeft niemand anders besmet. Haar longen zijn nog steeds slecht, en ze zit nog bol, maar
omdat dat een weerstand probleem is moet dat beter worden door goed voer en tijd. De periode voordat ze door de dierenambulance werd opgevangen
heeft schijnbaar zijn tol geëist.

Het overzetten op pellets gaat trouwens niet makkelijk! Poekie (die al over is) laat regelmatig het goed voorbeeld zien, maar dat werkt nog niet echt.
Met de spiegel-truuk eten 2 van de 3 nu wel al een paar brokjes af en toe, na weken proberen. Ik heb een gat in de lucht gesprongen, haha.
Alleen Angie, tja, die probeert het echt niet!

Maar qua gezondheid goed nieuws dus.  ;D Ik hoop dat de volgende post goed nieuws bevat over pellets.  :P