Kleine vraag over Charlie

Gestart door valenta, november 02, 2009, 20:09:49

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

valenta

Beste leden,

zoals jullie weten heb ik een nieuw parkietje, maar hij zit best wel vaak bewegingen te maken of hij zijn voer over moet geven..
kunnen dit zenuwen zijn? er komt verder geen slijm of iets uit haar kropje, ik kan ook helemaal niks vinden wat duid op een kropontsteking.

Heb zoiets nog nooit gezien, alvast bedankt

Oke kleine update, hij braakte net een paar zaadjes, maar zonder slijm

Berichtjes samengevoegd. Gr. Ingrid

Wouter

Doet hij het in het algemeen of naar een bepaald speeltje of ander voorwerp?

valenta

#2
In het algemeen, hij zat net op mijn arm terwijl ik liep tot dat ik stopte en zag dat hij een brakende beweging maakte

Hij doet ook vaak zijn snaveltje open en dicht.. met name als ik naar hem kijk.. Help!

Berichtjes samengevoegd. Gr. Ingrid

Mars

Snaveltje open en dicht als je naar hem kijkt is een soort van hyperventilatie: dus bang zijn..
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

valenta

Aaah god :( ik ga het denk ik toch voor de zekerheid na laten kijken hoor.. Als hij zo in zijn kooi zit dan doet hij het niet.. Hij heeft vanochtend nog uit mijn hand gegeten, toen heeft hij het niet gedaan.. k bel de va wel even Bedankt mars1

Wouter

Kromsnavels vinden het over het algemeen bedreigend als je ze recht in hun ogen kijkt.

Piknikki

Hihi, misschien was je een beetje iets te enthousiast met Charlie. Het is natuurlijk ook een schatje, en dan wil je 'm het liefst helemaal knuffelen, maar je hebt Charlie net een weekje. Wellicht houdt hij op met braken als hij rustig in zijn kooi kan zitten, vooral nu in het begin. Dan kun je hem nog wel aandacht geven door lekker met hem te praten, dat vindt hij vast ook fijn. En na een tijdje kun je hem wat vaker uit zijn kooi laten en door je kamer nemen.
Ik denk dat het nog niet nodig is om Charlie nu naar een arts te brengen, omdat het waarschijnlijk door de spanning van de nieuwe omgeving komt. Ik snap wel dat je bezorgd bent en dat je niet wil dat Charlie ziek is, maar deze verschijnselen zijn niet zeldzaam voor een nieuw parkietje. :)

valenta

Hmmz, ja misschien heb ik het verkeerd aangepakt.

Ik zal t even rustig aan doen met het kleintje.. En heel veel tegen hem praten..

valenta

Beste leden,

Het is maar goed dat ik met het kleintje naar de da ben gegaan.. Hij heeft een wel een kropontsteking.
Drie dagen moet ik twee keer per dag 0,1 ml Nystatine met een spuitje toe dienen.

Gelukkig gaat het goed met dat spuitje. Tevens mag hij even geen zaadjes (voor ong. 3 dagen) maar pap of beschuit met roosvicee. Klein bakje pap in zijn kooi gehangen en hij eet het zonder problemen.

Ik moet vrijdag even terug komen om te kijken of het beter gaat. Ze zei dat het een lichte vorm was..

Toch maar goed dat ik ben geweest :)

Ingrid

Nystatine bij kropontsteking? Dat is een anti-schimmelmiddel als ik me niet vergis. Ik weet niet anders dan dat bij kropontsteking Baytril wordt gegeven. Ook ken ik het advies om geen zaadjes niet. Maar goed ik ben geen VA.

Ik hoop dat Charlie snel opknapt en goed dat je hem hebt laten nakijken. Zo zie je maar weer, soms moet je gewoon op je gevoel afgaan. Beter een keer voor niets dan een keer niet gaan en er te laat bij zijn ;)

valenta

Dat klopt het is inderdaad anti schimmel, ze denkt namelijk dat er een schimmel in zijn krop zit. Vrijdag moet ik terug komen om te kijken of de klachten minder zijn! En aders zit er echt een ontsteking en dan gaan we over op Baytril. Ze heeft namelijk ook geen uitstrijkje gemaakt. Dit omdat volgens de da Charlie geen 13 weken is, maar ong. 7 weken het zou iets te veel stress opleveren voor zo`n jong beestje.

Nee, ik heb er ook nog nooit van gehoord. Maar ik kan niks doen dan haar advies op te volgen toch?





Ingrid

Citaat van: valenta op november 04, 2009, 21:15:29
Nee, ik heb er ook nog nooit van gehoord. Maar ik kan niks doen dan haar advies op te volgen toch?

Ja, ik neem aan dat ze weet wat ze zegt/doet ;) Maar een kroponsteking is dus nog niet duidelijk, dat begreep ik wel zo uit je eerdere berichtje.

Maakt ook niet uit, het belangrijkste is dat Charlie weer beter wordt! Er zitten er hier 4 met hun vleugeltjes gekruist ;)

valenta

Ja sorry soms is mijn manier van communiceren ook niet 100%.

Stel hij heeft een kropontsteking kan hij daar aan overlijden?

Parkieten-Freak

#13
Mijn parkiet houdt wel eens een zaadje of een stukje grit in zijn snavel waar hij dan als het ware op zit te "kauwen". Zijn snavel gaat dan ook op en neer.
Is het niet zoiets als dit?

Citaat van: valenta op november 04, 2009, 21:23:52
Ja sorry soms is mijn manier van communiceren ook niet 100%.

Stel hij heeft een kropontsteking kan hij daar aan overlijden?

Ja, en dan was hij vermoedelijk al dood geweest.

Mogelijk heeft je vogeltje een geïrriteerde krop, dat kan ook nog.


valenta

#14
Misschien is het dan wel alleen een schimmel infectie wat hij heeft. Het valt me ook echt op dat hij alleen de brakende bewegingen maakt, maar er verder niks uit komt geen slijm, ik heb een keer gezien dat er drie kleine zaadjes uit kwamen. Maar gister niks en vandaag ook geen slijm

Nee hij zit echt nergens op te kauwen, het bewegen van de snavel kan benauwdheid zijn zegt ze of een vorm van stress. Dat is dus ook een van de redenen dat ze hem vrijdag weer terug wilt zien.

Wij gaan er in ieder geval alles aan doen om het beestje weer 100% beter te maken en het een goed leventje te geven zolang wij kunnen :)

Mijn gevoel zegt dat het goed komt, dus daar gaan we dan maar vanuit!

Berichten samengevoegd,
PF

Parkieten-Freak

Zo is het.  :)
Ik vind het heel verstandig van je dat je het even goed uit laat zoeken!


valenta

Voor mijn pietjes doe ik alles!! :-*

Piknikki

Inderdaad goed dat je 'm hebt laten nakijken! Stel je voor, zeg.. :-[ Gelukkig vertouw je op je 'moeder-instinct'. Veel beterschap voor Charlie!

pinootje

Sterkte met Charlie!
Komt vast goed, het lijkt me een vechtertje en anders zijn baasje wel!!

Dagmar en Speedy

valenta

Dank je wel :) Vanavond weer terug voor controle, ik hoop dat ik nog iets krijg voor zijn benauwdheid. Ik heb er op gelet en zij vind hem ook erg benauwd.

We hebben gister een nieuwe kooi gekocht voor hem echt een hele mooie, hij moet natuurlijk wel eventjes wennen, maar volgens mij gaat dat helemaal goed komen.

valenta

Charlie is gezond verklaard!

Goed op gewicht, van het braken af moet alleen nu op pellets. Owjah en geen ab meer want hij heeft het niet benauwd :D