twee vraagjes

Gestart door syl, oktober 29, 2009, 14:00:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

syl

We hebben helaas plotseling afscheid moeten nemen van ons Dippie, 's avonds nog goed en 's middags uit mijn werk zat ie onder in zij kooi in een hoekje. Dierenarts nog gebeld, kon met een uurtje komen maar helaas het was te laat. Wat het geweest is weten we niet, maar dat maakt het verdriet denk ik niet minder als we het wel wisten.
Inmiddels wel een nieuw parkietje in huis, een echte lieverd al vanaf de eerste dag kwam hij/zij op onze vinger en wilde ze al gekroeld worden.
absoluut niet bang voor ons. Gek op ons andere parkietje die in een andere kooi zit omdat die eigenlijk niet zoveel van andere parkietjes wil weten voor ons is ze heel lief maar voor andere parkietjes een mopperpotje.
Ons nieuwe vogeltje loopt de hele tijd Nanoe achterna maar die moet er niets van weten pikt en moppert maar op Pipo maar die geeft niet op.
Maar nu de vragen: Pipo zit vaak op de grond, gaat wel op haar stokje zitten, maar dan op een gegeven moment dan toch steeds op de grond, slaapt ook op de grond (in ieder geval overdag, 's nachts weten we het niet).
Vind het toch een beetje eng omdat Dippie natuurlijk ook op de grond zat.
Weten jullie of dit normaal is voor een jong parkietje, in de dierenwinkel zeiden ze dat ze ongeveer negen weken was.
De tweede vraag is of jullie weten of het een man of pop is, ik vind het altijd moeilijk te zien bij jonge vogeltjes niet dat het uitmaakt, maar ik hoop dat Nanoe (een vrouwtje) misschien iets liever gaat zijn tegen een mannetje dan een vrouwtje. Alvast bedankt voor de antwoorden.


[verwijderd door de beheerder]

Mars

Het fotootje is erg klein en daardoor is de dop zo niet te beoordelen.
Maar je parkiet is ouder dan 9 weken, want hij/zij heeft geen streepjes meer over het voorhoofd.

Verder je omschrijving: een parkiet hoort echt niet op de bodem van een kooi te slapen! op een parkietje wordt in het wild gejaagd en dan zou ze wel een heel gemakkelijke prooi zijn, daarom komen parkietjes van nature niet graag op de bodem van een kooi.
En dan de tweede omschrijving, dat hij heel tam is: tenzij een parkietje bij een kweker veel in de handen is geweest of met de hand opgevoed is, is het niet normaal dat een parkietje zo gemakkelijk zich laat kroelen.

Samengevat: ik denk dat je parkietje ziek is.



En nu bekijk ik de foto nog eens: ik zie geen vleugelpennen. Is hij gewiekt?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

syl

Ja zo zat hij in de dierenwinkel en ze zeiden dat als hij/zij de eerste rui had gehad dat weer aan zou groeien.
Op het moment zit hij/zij weer de hele tijd op de stok zich lekker te wassen.
Er zitten op zijn/haar voorhoofd wel streepjes, maar die zijn heel licht en niet te zien op de foto.
Zal kijken of ik een grotere foto kan plaatsen, maar had dat eerst, maar dat pakte het niet, probeer het nog eens.
En hij/zij komt wel bij een dierenwinkel vandaan maar die vertelde dat bij de kweker waarvan die ze vandaan had veel in het blok kwam en de parkietjes ook pakte.
Denk dat het tam maken ook te maken heeft met onze andere vogel, want eerst was ze wel wat bang, maar toen hij/zij zag dat we Nanoe eruit hadden wilde ze wel opeens op onze vinger om bij Nanoe te komen. Weet niet of dat kan maar ik hou haar/hem wel goed in de gaten.
Bedankt vast voor je antwoord

Mars

Dat werkt niet.. je zult de foto origineel wat groter moeten houden.

Waren alle parkietjes gewiekt? Want het zou kunnen dat ze een kruipertje is?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

syl

drie waren er geknipt, in de winkel was ze de druktste een zat er nog in de kooi die was niet geknipt, ze probeert ook gewoon te vliegen maar komt niet ver.
Mocht er binnen een maand wat met het parkietje zijn mocht ik naar de winkel terug komen

Mars

Nou goed..
Even samenvattend:

- een gezond vogeltje zal nooit op de bodem van de kooi gaan zitten
- een vogeltje heeft zijn jeugdrui ongeveer met 3-4 maanden. Tot dan toe lopen de streepjes van de vleugels en nek door tot over het 'voorhoofd'. Meestal is een vogeltje klaar met die rui als het dik 4 maanden is, anders zie je vaak nog wel restjes van streepjes op het hoofd. Die zijn bij jouw vogeltje echt niet meer te zien. Dus van 9 weken mag je best wel 16 weken maken en ik vermoed nog wel wat meer.

Het samen zijn met andere vogeltjes:
2 Popjes reageren meestal wat feller op elkaar. Maar het hangt ook van de karaktertjes af, soms gaat 2 popjes prima! Je kunt altijd proberen hoe het samen gaat, geef ze dan tenminste 6 weken de tijd om te wennen. Tenzij ze elkaar de hele kooi door jagen en tot bloedens toe aanvallen.. ;)
Verder helpt het om dan de kooi waar ze in komen even opnieuw in te richten en van alles twee te hebben: twee hoge stokken of schommeltjes, twee etensbakjes.

Je mag de foto wel even groot naar mij mailen als je dat wilt, dan wil ik hem wel op de juiste grootte plaatsen. Mijn mailadres staat wel in mijn profiel (even op Mars klikken).
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

syl

Ik heb wat foto's gemaild, hoop dat het lukt om ze te plaatsen.
Vanaf dat ik het berichtje heb geschreven heeft Pipo niet meer op de grond gezeten en eet ze nu ook uit haar etensbak en zoekt ie niet alleen zaadjes op de grond, die lagen er wel niet maar ik denk dat ie mss daar naar op zoek was want ze zat niet de hele tijd maar stil maar af en toe.
Hoop dat het meevalt en dat ie niet ziek is, maar als ik twijfel dan ga ik wel even langs de dierenarts.
En tja mocht ie dan toch wat ouder zijn dan is het jammer, maar we doen hem/haar toch niet meer weg hoor want hij/zij heeft nu al een plekje in ons hart.

Bedankt voor de info.

Mars

Hierbij de foto's...

Het is niet helemaal goed te zien, maar ik gok op een man.

Heeft hij wel een lange staart?

[verwijderd door de beheerder]
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

syl

Ja hoor hij heeft wel een lange staart, je kan onder zijn korte veertjes ook duidelijk zien dat hij geknipt is, de veren zien er echt afgeknipt uit.
Onze andere vogel kan ook niet vliegen, kon ze eerst wel, maar daar zijn we mee naar de dierenarts geweest om te laten onderzoeken en ze heeft een heel bol buikje waardoor het vliegen moeilijk is. ze heeft een stofwisselingsziekte, is ook bijna altijd in de rui.


Bedankt voor al je antwoorden en het plaatsen voor de foto's

Zoals ik al zei zit Pipo nu minder op de bodem dus ben ik ook niet meer zo bang dat ze toch ziek zal zijn ze is ook al wat meer aan het kletsen en probeert steeds uit haar kooitje te komen.

Ben wel blij dat ik hier mijn vraag kon stellen en dat ik zo snel antwoord kreeg, nogmaals bedankt.


syl

Citaat van: Mars op oktober 29, 2009, 21:42:52

Het is niet helemaal goed te zien, maar ik gok op een man.


Wanneer kan je het een beetje zeker weten of het een mannetje of popje is. Zoals jij dacht is hij/zij al ouder dan vier maanden en ik dacht dat je het ongeveer met een half jaar kon weten klopt dit?

Milo-Pixel

Ik denk dat het een pop is ;) De eerste foto laat toch wel een lichter neusdopje zien met wat wit rond de neusgaatjes..

Citaat van: syl op oktober 30, 2009, 14:07:02
Wanneer kan je het een beetje zeker weten of het een mannetje of popje is. Zoals jij dacht is hij/zij al ouder dan vier maanden en ik dacht dat je het ongeveer met een half jaar kon weten klopt dit?

Een mannendop verkleurd ongeveer op de leeftijd van 4 รก 5 maanden. Een poppendop rond 8 maanden.

Mars

Je foto's zijn denk ik gewoon niet heel duidelijk. Als een foto weet te maken met het licht van voren op de dop (dus bij daglicht), zonder flitser, dan is het volgens mij een stuk duidelijker te zien.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Helena

Ik heb de foto in paint met het vergroot glas bekeken en ook al zie ik vaag wat lichte kleuring rond de neusgaten toch zie ik ook een paars/rozige gloed.

Het eerste zou duiden op een popje, maar het 2e weer op een mannetje

Mijn eerste indruk was een popje, maar jij zelf kun het beste beoordelen of je grasje werkelijk een paars/roze gloed heeft.
Gezien de nog lichte streepjes op het koppie en nog geen stekeltjes van de naderende jeugdrui, schat ik je grasparkiet op 9 tot 12 weken oud en zul je als het goed is over een week of 4 tot 6 duidelijker moeten kunnen zien of het hier om een man of een pop gaat.

syl

Ik zal het weekend proberen een duidelijker foto te maken, dan probeer ik hem erop te zetten.
Alvast bedankt voor de reacties

Syl

syl

#14
Edit:
Topic een beetje opgeschoond: berichtjes over het mislukken van verzenden zijn weggehaald.
Dit om de leesbaarheid van het topic goed te houden.
Gr pf



Mars

#15
Hallo Syl,

De uploadmap zit vol, dus we kunnen allemaal even geen foto's plaatsen... (dus je foto's volgen)
Wordt aan gewerkt hoor! Inmiddels gefixt en de foto's als bijlage bij dit berichtje gedaan ;) Gr. Ingrid
Groeten Marcia

[verwijderd door de beheerder]
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Bas

lijkt mij een popje toe

Helena

Phoe, ik vind het nog steeds een hele lastige en dat terwijl zeker foto 2 en 3 heel mooi en duidelijk zijn.

Het is wel een hele lichte neusdop, maar naar mijn idee kan hij nog alle kanten op.
Geen overduidelijke poppendop, maar ook geen overtuigende mannendop.

Ik durf dus geen uitspraak te doen, sorry

Over een paar weken nog maar eens bekijken.

Mars

#18
Voor mij precies hetzelfde...

Kijk ik naar foto 1, dan zou ik zeggen een mannendop: behoorlijk felle kleur blauw.
Kijk ik naar de andere 2 foto's dan vind ik het wit wel erg duidelijk aanwezig, wat weer op een popje zou wijzen. Maar ook de vrij roze kleur vind ik wel mannelijk.

Als ik gok, ga ik nu voor een popje.. maar zoals Helene al schrijft, met een weekje of twee weekjes is het misschien duidelijker. Meestal is het wel al te zien, maar dit is een duidelijk twijfelgeval!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Milo-Pixel

Ik gok nog steeds op pop, maar het is een erg lastig dopje om zeker te zijn
Over een week of 2 zal het vast een stuk beter zichtbaar zijn :)