Los laten vliegen niet tamme grasparkieten

Gestart door InekeTinekeToverfee, oktober 29, 2009, 09:53:58

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

InekeTinekeToverfee

Ik heb drie grasparkieten die in een grote kooi wonen met takken en speelgoed. Ze vermaken zich best, maar tam worden dat lukt niet. Als het etenstijd is dan zitten ze gedrieen in de uiterste hoek. Het zij zo.
Máár ik zou het zo leuk vinden als ze eruit zouden gaan. In de vorige woning van ons (een flat) heb ik dat wel eens gedaan en ik vond het doodeng. De ramen waren voorzien van halfgesloten lamellen maar toch ging het vliegen niet goed. Zelfs de muur werd geraakt.

Nu wonen we in een rijtjeshuis met twee open trappen. Ze kunnen dus helemaal naar boven vliegen. Zijn ze dan wel in staat om de kooi te vinden waar het eten is?

Volgens mij vind ik het losvliegen nog enger dan mijn parkieten...

Hoe doén jullie dat?

Groet, Ineke (en Taco, Uk en Witje)

Mars

Over het algemeen raden we aan de vogels alleen los te laten vliegen als ze een beetje tam zijn en je ze met trosgierst op je hand kunt krijgen. Dat scheelt niet alleen voor het baasje veel stress, maar vooral ook voor de parkiet. Misschien kun je nog beter even dooroefenen, zodat er 1 of twee in ieder geval wat tam raken en de derde dan wel de kooi in volgt?

Dat een eerste vlucht mis gaat, is wel gebruikelijk. De parkieten vinden het eng, zijn misschien ook wel over enthousiast en hebben ook nog niet zo goed beheersing van de snelheid en landingsmogelijkheden. Echt jonge vogeltjes zie je met hun vlucht vooral tegen het plafond aan vliegen (niet recht er op af hoor...). Maar verder recht op een muur af, is best normaal.. Na 3 keer vliegen zul je zien dat ze hier eigenlijk geen moeite meer mee hebben. Hoewel je natuurlijk altijd angsthaasjes over houdt die van dingen schrikken en dan alsnog recht op de muur afvliegen (of tegen tafelranden, hihi) ;)

Parkieten zullen over het algemeen een vast rondje uit gaan zoeken, niet heel ver van de kooi vandaan of in ieder geval zo dat ze de kooi nog zien. De trap op vliegen zal niet snel gebeuren, maar houd voor de zekerheid wel de deuren en ramen gesloten boven, je weet maar nooit.

Of je ze laat vliegen is je eigen afweging, probeer ze daarna niet met theedoeken, schepnetjes en handen te vangen, want daarmee maak je ze alleen maar banger. Probeer desnoods de kooi bij ze te houden, dan zul je zien dat ze daar wel in zullen stappen, want dat is hun huisje.


Verder... je weet dat 3 parkieten niet echt ideaal is he? Vooral als er twee popjes bij zitten, dan is dat erg gevaarlijk als ze broeds worden en gaan vechten om die ene man.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

InekeTinekeToverfee

Goedemorgen,

Dank je wel voor je uitgebreide reactie. Ik zal beginnen met je laatste zin. Precies een week geleden is Kleintje, inderdaad parkiet nummer vier, plots overleden aan (onder andere) diarree. Vandaar dat ze nu met zijn drieen wonen. Het gaat goed. Voorlopig wil ik niet met ze kweken omdat volgend jaar de fundering aangepakt gaat worden en zij een paar maanden bij vrienden gaan logeren. Zo lang het goed gaat, gaat het goed. En anders komt er vast wel een andere parkiet op mijn pad. Overigens was het zo dat Taco de enige vent is. Tot aan dit voorjaar dachten we dat Uk ook een mannetje was, maar ze heeft anders bewezen toen ze eitjes ging leggen. ??? (Het nestje is toen ongelukkigerwijs door een van de parkieten vernietigd.)

Enfin, ik dwaal af. Het losvliegen. Dat tam maken is een onmogelijke zaak. Dat heb ik echt geprobeerd en opgegeven. We bieden structuur, bewegen ons rustig bij de kooi, schreeuwen niet etc. Ik kan gerust naast de kooi staan zonder paniek. Maar zodra mijn hand erin gaat, tja dan wordt het wel heel eng.

Ik ga straks naar de bieb en daarna de ramen voorzien van een gordijntje, de cactus in de gang zetten en de kooi openen. Het zal me benieuwen.

Oh ja, de kooi naar de parkiet brengen zal alleen averechts werken, denk ik. Want het is zo'n grote kooi op wieltjes.

InekeTinekeToverfee

Gisteren en vandaag heb ik de deurtjes opengezet (van de kooi, niet van het huis  ??? ) en ze hebben nu allemaal gevlogen. Gisteren Taco een paar rondjes, Witje een minirondje en Uk die bleef bezig. 's Avonds had ze ontdekt hoe ze terug de kooi in kon en ik heb er niet meer gehoord. Ze was volkomen uitgeput. Vandaag waagde Witje de grote sprong en zij vliegt veel beheersder. Gisteren moest ik wegduiken voor een Uk die recht op me afkwam. Dat hoefde vandaag niet.

Het is erg leuk die vliegende vogels. Maar er ligt nu wel weer overal poep. Dáár had ik nooit aan gedacht.

Mars

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..