parkietje doet moeilijk

Gestart door KIP EN KIM, oktober 26, 2009, 20:02:35

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

KIP EN KIM

hallo ik ben kim,

heb sinds een jaar kip, zo heet mijn parkietje dus.
maar heb kip vanaf het begin tam gemaakt.
maar heb toen een parkiet gekregen die aan is komen vliegen en die totaal niet tam was, (haan genoemd)
heb alles gedaan wat ik kon afgelopen 6 mnd om het beestje wat minder schuw te maken want mijn kip werd op een
verschrikkelijke manier beinvloedt. maarja ik wilde mijn nieuwe aanwinst niet zonder bloed zweet en tranen weg doen.
tot een kennis van me liet weten het beestje best in zijn voilere op te willen nemen. dus heb 2 weken geleden toch maar besloten om
het beestje daar te plaatsen want hij was totaal niet gewend aan binnen zitten en kon ook erg lelijk doen tegen kip. dan was kip heel erg aant schreeuwen en zat haan alleen maar met z'n snavel ope lelijk te doen.
maarja nou moet ik dus bekennen dat ik nou een heel onzeker parkietje heb overgehouden na die 6 mnd gezelschap van die andere parkiet.
hij twijfelt bij alles wat ik hem aanbied. fruit is ie verschrikkelijk bang van vind alleen trosgierst en van die snoepstengels lekker.
als ik kip eindelijk zover heb dt ie uitme hand trosgierst eet is en blijft ie verschrikkelijk alert en op z'n hoede. als ik me iets beweeg houd ie het alweer voor gezien.
hij is inmiddels alweer een jaar oud maar geloof er echt wel in adt ie weer een beetje de oude word
maar heeft iemand tips om mij te helpen mijn onzekere kip parkiet wat beter in ze vel te laten zitten??
want ik voel me nou erg rot dat me kippie zo onzeker tegen me doet.

ibi

Welkom op het forum,

Begin gewoon helemaal even overnieuw met kip.
Laat hem rustig een paar keer per dag uit je hand eten.
Hij zal vanzelf steeds dichterbij komen. Hij gaat je weer vertrouwen.
Haast je niet maar doe het rustig aan ;) als Kip er klaar voor is en zijn pootje weer op je vinger zet beloon hem dan met woordjes en trosgierst
Kip word vanzelf weer de oude als hij doorkrijgt dat je wel te vertrouwen bent

http://parkietenfreak.nl/a-tam.php

Deze link kan je helpen

Veel Succes!

KIP EN KIM

ja die site ken ik bijna uit me hoofd. is een erg fijne site als het gaat om vragen waar je mee zit enzo.
heb vandaag een speeltuintje gekocht voor me kippie. haha maar die heeft ie nog niet ondekt.
hij brabbelt wl wer steeds meer zodra die door heeft dat ik in de buurt ben.
alleen komt ie maar heel weinig zijn kooi uit. nou heeft ie ook wel een villa moet ik bekennen maar toch.
hij heeft vandaag wel weer uit me hand gegeten. al koste dat wel aardig wat moeite.
maarja we komen er wel denk.
maaruh ik heb ook een vraagje over die pallets mijn kippie krijgt ook gewoon dat xtra vital zaad en moet niks van vreemd dingen
zoals fruit of anders lekkers weten.
wat raden jullie me aan?? toch maaar langzaam aan over stappen op pallets??
alvast bedankt weer
groetjes kim

[verwijderd door de beheerder]

ibi

Heey Kim

Ik heb precies de zelfde kooi :D

Even een vraagje off Topic maar hoe heb jij dat badje erin gekregen ?
Want daar zit bij mij een andere opening voor het voerbakje..

Groeten

Mars

#4
Of je je vogeltje pellets wilt geven, is een persoonlijke afweging.. Het is niet gemakkelijk een vogeltje over te zetten.
Wel mist je parkietje voedingsstoffen doordat het geen groente of fruit eet.

Daarnaast nog een voedingstip: doe in het bakje per dag alleen zo veel zaad als Kip op eet: dus bijvoorbeeld 's ochtends een eetlepel. Blaas het dan 's avonds eens uit en kijk of er nog aardig wat zaadjes in zitten. Zo ja, dan laat je het zo, zo niet, dan kun een een halve lepel extra geven. Zo leer je Kip niet alleen de lekkerste zaadjes te eten, maar ook de wat minder lekkere. Wat meer variatie dus en dat is gezond.

Ik lees dat je al XtraVital geeft: meestal heeft een parkietje genoeg aan twee van die schepjes vol, van het maatschepje dat in de verpakking zit.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

KIP EN KIM

ja dat met dat badje was even knutselen inderdaad.heb hem gewoon met een ijzerdraadje extra kunnen ophangen.
deurtje staat zegmaar altijd open doordat ik er een xtra ijzerdraadje boven heb gedaan ken ik daar dat badje aan hangen
maar das inderdaad erg lastig met die kooi.

pinootje

Wauw, wat een mooie grote kooi, zon grote heeft mijn Speedy niet!
Klinkt alsof het met tam maken weer de goede kant op gaat!

P.s. Hoe moet je trouwens 2 schepjes per dag geven, dan betekent het dus dat savonds alleen nog een paar zaadjes liggen? Ik gef gewoon een bakje vol, blaas ik elke dag uit en na een week gooi ik het restant weg en geef ik dus weer een nieuw bakje.

ibi

Citaat van: pinootje op oktober 27, 2009, 21:20:56

P.s. Hoe moet je trouwens 2 schepjes per dag geven, dan betekent het dus dat savonds alleen nog een paar zaadjes liggen? Ik gef gewoon een bakje vol, blaas ik elke dag uit en na een week gooi ik het restant weg en geef ik dus weer een nieuw bakje.

Een week is veel te lang, geef wat een parkiet per dag moet eten, zodat het zaad aan het eind van de dag op is.
Ik vervang ik ook niet het oude voer elke dag maar ong. om de 2 dagen, omdat ik met 4 parkieten zit die niet allemaal evenveel eten en er soms nog veel over is.
Dat vind ik dan eerlijk gezegd zonde om weg te gooien..


KIP EN KIM

mijn kip krijgt inderdaad nooit zo'n volle bak want hij is nogal kieskeurig klein laagje elke x en hou het goed in de gaten enuh dan nog zie ik hem af en toe dingen uit z'n bakkie gooien de doerak,
maaruh die kooi heb ik via uwdierenwinkel.nl gevonden was niet eens gek duur ook.
maaruh volgens mijn is ie iets te groot en te gezellig want kip komt echt nog maar heel weinig zijn hok uit :-[
maar we gaan nog steeds elke x een beetje vooruit. hij komt alweer wat makkelijker op me hand zitten al blijft de twijfel en onzekerheid van hem af stralen helaas maarja we houden gewoon vol

KIP EN KIM

nou kippie heeft last van stemmingswisselingen volgens mijn haha
hij is heel onzeker buiten zijn kooi. dan komt ie ook echt nie op me hand zitten.
vliegt ie zwaar gestrest in de ronte. heb overal mooie landings plaatsen vor hem gemaakt zodat ie overal hoog ken zitten maar hij zit alleen opz'n kooi of op de lamp.
in z'n kooi gaat het wel steeds beter hoor. heb gister even zitten zoeken online en ik denk dat ik een vermoeden heb waarom mijn kip nou zo onzeker is, want het geval was dat die andere parkiet vet dominant was. samen uit 1 voerbak ging niet goed. constant zo'n kuif zeg maar op z'n kop. en hij was een stuk groter dan mijn kippie dus ben bang dat ie geterroriseerd is ofzo. ik zou het anders ook niet weten. kippie brabbelt heerlijk als ie in z'n hok zit maar buiten zijn hok wil ie vaker zo lelijk gaan schreeeuwen dan zo lief zitten te brabbelen dus dat moet een teken zijn dat ie zich niet zo relaxed voelt in z'n eentje buiten het hok. moet ik hem alleen aandacht geven dan als ie in z'n kooi zit ofzo en als ie los is niet zodat ie dat rustig ken ontdekken?? of moet ik hem voorlopig in z'n hok houden en zorgen dat ie nog even tammer word en makkkelijker bij me gaat zitten want ook als ie in z'n hok zit wil hij nog wel s flink twijfelen
ik hoop ddat er iemand is die me beetje wijzer ken maken
alvast weer hartstikke bedankt

KIP EN KIM

hola,
kippie is mijn parkietje, is inmiddels al een stuk tammer dan een maand of 3 geleden. heb hem jong gekregen en was nog nie geheel tam
toen ie gezelschap kreeg van aan komen vliegen parkiet. daar heb ik inmiddels ander goed huisje voor gezorgd wan t die was niet echt lief voor mijn kippie, maarja daar gaat het allemaal niet om. kippie was erg onzeker en stil nadat (haan) de andere parkiet weg was. kwam erg weinig zijn kooi uit enzo erg stilletjes.maar das inmiddels helemaal over hij komt af en toe is op mijn hoofd zitten als hij een goeie bui heeft en gaat heel makkelijk op mijn hand zitten als ik er wat trosgierst op leg maar ook niet op me vinger alleen vlakke hand anders komt ie niet. en als me handen leeg zijn ken ik het helemaal wel vergeten.
maaruh ik heb van alles voor me beestje gekocht een speeltuin hangt een mooie wilgentak in me woonkamer. maar hij gaat nergens op zitten. ook zijn kooi gebruikt ie alleen de bovenkant van. en zijn badje hangt laag dus das beetje lastig. hij vertikt het om er te komen. als ie losvliegt in me huiskamer land ie alleen bovenop zijn kooi of op een hoge lamp. hij heeft ook een bepaald ritueel dat ie als ie op een bepaald touw zit aan de voorkant van zijn kooi het makkelijkst op stapt. als ie bijvoorbeeld boven op zijn kooi zit of op die lamp komt ie echt niet. hoe kan ik nou zorgen dat me kippie me wat meer vertrouwd ik heb hem proberen op die takken en speeltuin te laten stappen enzo maar hij vliegt meteen van me hand af zodra ik bij zijn kooi weg loop. en toch vind ie het fijn als ik naast zijn kooi kom zitten gaat ie zo lief brabbelen en hij wil nog wel is wild gaan vliegen en schreeuwen als ik weg wil gaan net of ie wil vragen dat ik niet nog even langer blijf.
maaruh hoe ga ik nou zorgen dat mij kippie me vertouwd en ook bij me komt zitten uit zichzelf en zonder trosgierst en hoe kan ik zorgen dat ie ook z'n mooie speeltuin ziet??????
ik hoop dat jullie me kunnen helpen

NickyRose

Gewoon doorgaan met wat je doet, bij de kooi staan en tegen hem praten, bij de 1 duurt het vertrouwen winnen langer dan de ander. Uit eindelijk wint hun nieuwsgierige aard het van de angst.
mss kan je tijdelijk zijn speeltuin boven op zijn kooi zetten, tot hij het kent en het dan weer verplaatsen.
Als hij je handen eng vind probeer ze eens te verstoppen in je mouw en hem aan je trui laten knabbelen. Vaak vinden ze dat erg interessant.
Voor de rest veel geduld en hij leert uiteindelijk dat jij niet eng bent. ;)

KIP EN KIM

hey hallo,
ik ben inmiddels alweer een lekkere tijd druk met kip en al met al gaat het steeds iets beter.
hij komt gemakkelijk op me hand zitten met trosgierst op vlakke hand wel te verstaan want als ik de trosgierst in me vuist doe
en alleen me vinger naar hem uitsteek om op te stappen, komt ie dus echt niet bij me zitten.
maar maakt ook verder niet uit hoor als ie nooit super tam zal worden als ie maar niet bang is van me,
maaruh ik maak me een beetje zorgen omdat hij zoveel in z'n kooi zit. er zijn bepaalde vertrouwde plekken voor hem
en daar wijkt ie echt niet van af. hij zit vooral op het dak van z'n kooi. had een mooie wilgentak in me huis hangen voor hem maar daar wil
ie niks van weten. en die legt nou dus sinds al dik een week op z'n dak om hem er toch aan te laten wennen.
heb er trosgierst ingehangen probeer hem erop te laten stappen enzo maar dat wil ie echt niet. zodra hij ziet dat ik richting onbekend terein ga vliegt ie als een gek van me hand af.
hij komt dan dus ook nog steeds maar heel weinig zijn kooi uit. hij zit de hele dag lekker te kwetteren en lieve geluidjes te maken enzo en z'n hok staat heel de dag open. maar zelfs dat schijnt hem niet genoeg te verleiden om wat vaker zijn kooi uit te komen. hij gaat ook alleen op me hoofd zitten asl ie makkelijk ken opstappen vanaf zijn kooi. maar hij vliegt heel vaak even gauw een rondje door me huiskamer en dan vliegt ie altijd even heel dicht  langs me hoofd en probeert ie er toch op te komen al is hem dat nog nooit gelukt.

hillie

Heb die buiten ze kooi wel iets waar die zich mee kan vermaken.
Bijv een parkieten speeltuin.
Want als die niks heb buiten de kooi zal die wel denken wat moet daar zoeken.

En probeer hem met iets lekkers te lokken trosgiers bijv.

donsveertje

Heey ik heb het hele verhaal gelezen en ik heb even na zitten denken over een paar tips, en hier zijn ze dan.
Kip moet even ontdekken dat het leuk is buiten, het is nu nog allemaal eng en nieuw. Moedig hem aan om naar buiten te komen, of zet parkieten geluiden op, hiermee maak je hem nieuwsgierig.

Leg trosgierst of een beetje zaad op een hoge kast of plank, dan komt hij er misschien op af. (Het voer van mijn kleine Putzy licht op de vensterbank, en als ik het zaad bijvul knoei ik nog wel eens. Maar dat heeft Petit Putzy wel de moed gegeven de vensterbank te ontdekken.)

Geef hem vooral de tijd. Net als bij het tam maken moet hij leren dat er niks engs is, en dat heeft tijd nodig.

Succes!!

KIP EN KIM

#15
ja hij heeft genoeg te doen buiten zijn kooi en inderdaad speeltuin heb ik ook voor hem gekocht maar
dat ziet ie ook niet helemaal zitten. ik moet wel bekennen dat zijn favoriete speeltje in zijn kooi hangt.
en buiten aan zijn kooi hangt van alles spiegelje schommels trappetjes maar dat trekt hem toch ook niet echt.
hangen al maanden speeltjes aan zijn kooi waar die echt niks mee doet. maar ik zal is me best doen met een paar nieuwe speeltjes enzo
hij is gek op belletjes en dingen waar hij maar net doorheen past enzo. ik probeer hem op alle mogelijke manieren te lokken maar helaas zonder succes. en zijn kooi heeft een punt dak net als een huis zegmaar dus die speeltuin op zijn kooi zetten is ook geen optie.
moet ik anders wat speeltjes uit zijn hok halen en dan buiten zijn hok plaatsen hij is toch altijd los dus hij ken er altijd bij als hij dat wil

heb het inderdaad buiten zijn hok wat verleidelijker gemaakt met speeltjes enzo,
hij lijkt daardoor ook wel makkelijker te benaderen. het gaat steeds beter en ik wil graag bedankne voor de tips en advies van iedereen
kip word steeds tammer is gek op kusjes gaat inmiddels het liefst aan me lippen hangen haha. en me hand word langzaam aan z'n vriend
in plaats van zijn vijand. ik had nou dus die nieuwe speeltjes opgehangen en hem een beetje uit zitten dagen door constant mte me hand aan z'n nieuwe speeltjes te komen. en hij zit nou dus heel gelukkig bovenop zijn hok met zijn nieuwe speeltjes te klieren.
nou gaan we de overstap maken naar pellets kijken hoe ons dat zal afgaan ;D

Berichten samengevoegd,
PF

hillie

Maar als je een parkieten speeltuin buiten heb staan en je probeer hem te lokken met iets lekkers en het wil dan nog niet.
Dan is je Parkietje waarschijnlijk niet vlieg graag vogeltje.
Hier hebben we ook een popje dat meer in de kooi zit dan er buiten vliegt.
Daar kan je niks aan doen de ene parkiet vliegt meer dan een andere parkiet het is nogal per parkiet verschillend.

KIP EN KIM

haha ok  ;D nou ik denk dan inderdaad dat dat ook het geval is met mijn kippie. af en toe krijgt ie het op z'n heupen word ie helemaal onrustig vliegt ie een paar rondjes en eindigt dan zo weer in of op zijn kooi. die speeltuin ligt al vol met lekkers voor kip maar hij ziet het gewoon niet zitten ben ik bang. heb hem laatst hoger gezet zodat de verleiding misschien groter werd maar vooralsnog nog steeds niet. maar dat maakt me niet zoveel uit hoor. ik lach me ook zonder dat ie op die speeltuin zit al helemaal kapot om hem. het is zo'n lomperik soms. maar het blijft een beetje een mietje soms. gister nog legde ik een stukje appel op het dak van zijn kooi in de buurt van waar hij altijd zit en hij weigert dan dus echt op zijn hok te gaan zitten. vliegt ie schreeuwend door de kamer en gaat ie op een hoge lamp zitten mokken. hij wil dan ook niet meer op je hand ook. en na een tijdje gaat ie dan bovenin zijn hok op een schommel zitten. het is er gewoon 1 met een gebruiksaanwijzing net als ik zelf dus haha
die speeltuin blijft voorlopig gewoon alleen maar decoratie in me huis ipv speeltoestel denk ik  haha ;)