Eerste staart

Gestart door Joyce, oktober 24, 2009, 17:19:48

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joyce

Hoi,

Sinds enkele weken heb ik mijn eerste parkietje, Tijger. Toen ik hem kreeg was hij 6 weken oud, nu is hij dik 3 maanden. Tijger is erg levendig en ondeugend, speelt heel druk met zijn speeltjes in zijn kooi, kwettert erop los tegen zijn spiegeltje (hij heeft echt een heleboel verschillende geluidjes) en eet en drinkt goed. Zolang hij in zijn kooi zit, durft hij op mijn hand en arm te lopen, maar uit de kooi durft hij nog niet (dat komt vast nog wel). Ik neem aan dat ik er vanuit mag gaan dat hij lekker in zijn vel zit?! (hoe herken je dit eigenlijk?)

Tijger verliest al een paar weken aardig wat veertjes (voornamelijk blauwe en witte donsveertjes en af en toe een zwart veertje uit zijn vleugeltjes). Zijn verenpak ziet er wel nog mooi dicht uit. In het begin dacht ik dat hij zichzelf kaal begon te plukken omdat hij overdag alleen is (ik ben dan naar mijn werk), maar het blijkt dat hij flink in de rui is (zijn eerste keer). Hij poetst zichzelf iedere 5 minuten, maar vindt de plantenspuit maar niks en het badje ziet hij meer als een ruim drinkbakje . . .  ;)

Nou zit ik met het volgende. Tijger krijgt voor het eerst een staart. Hij heeft een hele knoet pennen/ veren die nu ongeveer 1 1/2 cm lang zijn en al open beginnen te gaan. Hij had ook een lange (lelijke) zwarte veer uitsteken van 4 cm, maar die heeft hij er volgens mij zelf uitgeplukt, want ik vond hem gisteren op de bodem van zijn kooitje. Kan het zijn dat deze veer hem in de weg zat (hij stak tussen de tralies door wanneer hij op zijn bovenste stokje zat), hoort dit bij de rui, of is het iets anders?

Ik ben in ieder geval van plan om, wanneer tijger helemaal tam is en ook in de woonkamer durft te vliegen, een vriendje voor hem te kopen. Maar ik ben bang dat wanneer ik dat nu doe, ik hem niet goed tam krijg, of klopt dit niet?   

Groetjes, Joyce

Mars

Hallo Joyce,

Zo te lezen heb je een kruipertje gekocht (gebruik de zoekfunctie maar eens op kruiper). Een parkietje hoort met 6 weken een echte staart te hebben.
Het kan zijn dat hij de lange veer er uit heeft getrokken, maar het kan ook zijn dat hij er uit is gevallen. En dat hij mogelijk nooit een staart en een goed verenkleed krijgt.

Of je parkietje dus zal KUNNEN vliegen, weet ik niet. Een vriendje maakt hem niet minder tam, hij kan wel eventjes minder op je gericht zijn, maar dat gaat wel weer voorbij als je maar aandacht aan hem blijft schenken.

Als je een tweede koopt, dan moet je er rekening mee houden dat ze samen nooit eitjes mogen hebben en dat de nieuwe parkiet drager wordt van het virus: deze parkiet zal nooit problemen hebben met zijn/haar veren, maar kan het virus wel overdragen zodat jonge vogels er mee besmet raken.

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Joyce

Hoi Mars,

Bedankt voor je reactie. Ik heb tijger bij een kweker gekocht. Hij had een heleboel parkieten die flink vlogen. Ik heb het gelezen dat pasgeboren parkieten in de eerste dagen meestal sterven aan de ziekte. Heeft mijn tijger deze ziekte dan later (na zijn geboorte) gekregen? Want behalve zijn staart was (en is) zijn verenpak nog steeds mooi dicht. Dat zou dan betekenen dat de kweker nog meer kruipers zou hebben. D
e pennen die nu in zijn staart zitten, vallen die op den duur dan ook weer uit? Of bestaat er een kans dat hij toch een staart krijgt (dat heb ik op het forum gelezen)?

Mij maakt het zelf niet zoveel uit of tijger een kruiper is of niet, zolang hij er zelf maar geen last van heeft. Hij klimt er in zijn kooi wel flink op los, dat is erg leuk om te zien.

Groetjes, Joyce.   

Joyce

Ik heb even een foto van tijger gemaakt. Als ik alle verhalen over kruipersziekte lees en de foto's bekijk, dan zou het best kunnen dat Tijger dit ook heeft. Hij had, toen ik hem kocht, ook een veer in zijn vleugel die heel hardnekkig niet goed wou zitten (dat zie je nu op de foto ok nog). Hij had overigens geen drupje bloed aan zijn uitgevallen staartveer. Maar zoals op de foto te zien is, beginnen er nu wel staartveren door te komen.

Nou heb ik een tijd geleden een speelboom voor tijger gemaakt. Maar als hij niet kan vliegen, kan hij daar ook niet in en zal ik dus een soort "speelplaats" voor hem gaan maken. Wat denken jullie, de speelboom nu al afbreken, of even afwachten wat er met zijn staart gaat gebeuren? De speelboom die ik nu heb is ruim anderhalve meter hoog.

Moet ik contact opnemen met de kweker en hem vertellen dat Tijger waarschijnlijk kruipersziekte heeft? Niet dat ik hem terug wil brengen of boos ben . . . voor geen goud, ik ben hardstikke blij met Tijger zoals hij is. Maar misschien om de kweker te waarschuwen?

Groetjes, Joyce.

[verwijderd door de beheerder]

ibi

Ten eerste vind ik Tijger een heel mooi parkietje  :-X

je kan de speelboom ook verbinden  met de kooi, of een touwladder vanaf de grond naar boven


Mars

Tijger heeft ook helemaal geen vleugelpennen. Dus zeker een voorbeeld van een vogel met vermoedelijk kruipersziekte.
In deze staat kan Tijger zeker niet vliegen, maar met geluk krijgt hij nu veren die blijven zitten.

Er zijn veel kruipers die de besmetting iets later dan de eerste dagen krijgen of die sterk genoeg zijn om het te overleven. Dan zijn er kruipers die na de eerste rui nieuwe veren krijgen en er nooit meer iets aan over houden, dus gewoon een gezonde parkiet lijken.
En er zijn kruipertjes waarbij steeds de veertjes opnieuw uit zullen vallen. Daar hoeft niet per se bloed aan te zitten.

Laten we hopen dat Tijger straks mooie veertjes krijgt die blijven zitten. Of je de kweker in moet lichten, moet je zelf weten. Als het iemand is met meerdere parkieten (dus die om het geld kweekt) dan zal hij het waarschijnlijk wel weten.

In ieder geval je tweede parkietje hier niet kopen, want iemand die doorkweekt met kruipertjes (en ik ga er maar even van uit dat dit niet het eerste nestje was zonder vleugelpennen en staartveren) is eigenlijk met een soort van dierenmishandeling bezig.
Als dit niet het allereerste nestje van de kweker is, dan zal hij het gemerkt hebbend at er iets mis is en had hij je op de hoogte moeten brengen.

Niettemin zal Tijger een goed leventje tegemoet gaan en moet je hem maar een beetje helpen: een mooi dik touw van de kooi naar een tak en een tak van de kooi naar beneden, zodat Tijger zelf van de grond af kan komen.

Een vliegend vriendje hoeft geen probleem te zijn.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Joyce

Oke, bedankt voor alle adviezen. nog een laatste vraag. Aangezien Tijger niet kan vliegen, loopt hij het risico om sneller dik te worden? Moet ik de hoeveelheid voer naar beneden aanpassen? Tot nu toe klimt en klautert hij er flink en in een rap tempo erop los . . .  :-*

ibi

Citaat van: Joyce op oktober 25, 2009, 01:48:36
Oke, bedankt voor alle adviezen. nog een laatste vraag. Aangezien Tijger niet kan vliegen, loopt hij het risico om sneller dik te worden? Moet ik de hoeveelheid voer naar beneden aanpassen? Tot nu toe klimt en klautert hij er flink en in een rap tempo erop los . . .  :-*

Een vogel wordt heus niet dik als die niet vliegt :)
Gewoon de normale voeding geven elke dag een stukje fruit en af en toe een snack

Joyce

OKe, dan weet ik genoeg. Dankjewel!

joopie en mutz

CiteerEen vogel wordt heus niet dik als die niet vliegt Lachebek
Gewoon de normale voeding geven elke dag een stukje fruit en af en toe een snack

Misschien is het bij mij gewoon toeval maar ik heb een kruipertje en een gewoon parkietje, mijn kruipertje is toch wel een stukje zwaarder en dikker dan mijn gewone parkietje maar t kan ook gewoon aan z'n bouw liggen.

Vriendelijke Groet ToTo

ibi

Ik heb hier ook een gekortwiekt parkietje ( zo gekocht hoor ), ze lijkt aardig op de andere en is dan ook een klein beetje dikker,
Maar niet TE dik ;)

Moppers

Mijn Bobje kan niet vliegen, maar te dik is ze zeker niet. Ze beweegt namelijk op allerlei andere manieren voldoende. De racet af en toe door de kooi, rent over de bodem, klautert van de ene kant naar de andere kant. Dat is haar manier om lekker te bewegen.
Daar moet een parkiet natuurlijk wel de ruimte voor krijgen, maar dat is te vergelijken met een wel vliegende parkiet in een klein kooitje die nooit los mag.

Dik worden heeft meer te maken met het soort voeding dat een parkiet krijgt.

(en ik vind Tijger een schatje, doet me denken aan Eeden toen ik haar net had. :-*)