Welke parkiet bij een kruipertje?

Gestart door Joyce, oktober 25, 2009, 13:47:54

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joyce

Hoi,

Ik ben er sinds kort (dankzij dit forum) achter gekomen dat mijn Tijger hoogstwaarschijnlijk een kruipertje is. Nou vind ik dat zelf geen probleem en Tijger lijkt ook goed in zijn vel te zitten. Hij is nog maar 3 maanden oud, en weet dus niet beter dan dat hij niet kan vliegen. Hij klimt en klautert flink, erg leuk om te zien   :-*. Regelmatig tref ik hem op de kop (als een vleermuis) in zijn kooitje aan.  :-X

Omdat ik full- time werk wil ik graag een vriendje voor Tijger kopen. Maar nou vraag ik mij af wat beter is om te doen . . . een kruipertje kopen of niet? Ik ben bang dat Tijger, wanneer hij merkt dat de andere vogel wel kan vliegen, hij niet lekker in zijn vel gaat zitten, niet mee kan spelen, etc. Heeft iemand hier ervaring mee? Wanneer ik besluit om een kruipertje bij Tijger te zetten, kan het virus zich dan versterken en nogmaals hevig op komen zetten? Want nu lijkt Tijger (behalve dat hij zijn staart- en vleugelpennen mist) nergens last van te hebben. Wanneer er een vriendje bij komt, zal de kooi ook groter moeten worden. Maar aangezien Tijger niet kan vliegen . . . wat kan ik dan het beste doen? Hij klimt nu namelijk tot boven in de nok van zijn kooi. Stel dat de nieuwe kooi nog hoger wordt en hij valt naar beneden . . . moet er niet aan denken! :'(

Oh ja, en als laatste. Ik heb lang gedacht dat Tijger een mannetje zou zijn. Maar ik heb verschillende verhalen gelezen van grasparkieten met een wit randje om de neusgaten (deze zouden een popje zijn). Kan iemand mij vertellen of Tijger dan toch een popje is of niet? (zie foto)

Alvast bedankt.

Groetjes, Joyce.

[verwijderd door de beheerder]

Helena

#1
Ik denk dat het zeker verstandig is om er een ander kruipertje bij te zetten met de zelfde handicap, zodat ze gelijk kunnen optrekken en de kooi is prima in te richten voor grasjes met deze handicap.
Ook buiten de kooi kun je met wat aanpassingen leuke speel plekjes voor ze maken.

Zo te zien op de foto lijkt het inderdaad een popje, maar 100% zeker ben ik er nog niet van dus zou ik er een mannetje erbij zetten, ook als later blijkt dat het een mannetje is, zit je altijd goed.

Joyce

Met 2 parkietjes heb ik natuurlijk een grotere kooi nodig. De kooi van Tijger is nu 47 cm breed, 36 cm diep en 62 cm hoog. Ik neem aan dat ik een niet al te hoge kooi moet nemen i.v.m. het naar beneden vallen? Of zijn er bepaalde aanpassingen die je in een hogere kooi kunt maken om deze veiliger voor kruipertjes te maken (en zo ja, welke aanpassingen zijn dit dan)?

NickyRose

Ik denk een mannetje...
Maar zou er inderdaad een mannetje bij doen, 2 redenen, man - man gaat prima en kweken mag je er zo wie zo niet mee, zit je niet met het probleem dat er 1 mss broeds wordt. ;)
De kooi hoeft niet perse groter, zou gewoon een leuke lage speelplaats erbij maken voor als ze eruit mogen, dat ipv je hoge speelboom, tegen het vallen.

Joyce

Ik heb net nog even goed naar het neusdopje van Tijger gekeken. Het grootste deel is paars, met lichtblauw rond de neusgaten (dezelfde kleur als zijn veren).

Goed, ik ga dan voor een mannetje. Het mannetje zal natuurlijk wel wat ouder zijn dan Tijger (omdat ik anders niet met zekerheid kan zeggen of het een mannetje is), maar dat geeft geen problemen neem ik aan?

Mars

Het probleem met een kruipertje is, dat je niet weet of hij na de eerste/tweede rui wel of geen veren heeft. Dus als je er een kruipertje bij koopt weet je nooit zeker of deze wel ook even gehandicapt blijft. Dat is dus het lastige. Het kan best zijn dat 1 van tweeen na een flinke rui toch gewoon kan vliegen.

Dus wat dat betreft kun je gewoon een gezond vogeltje er bij zetten. Ik zou ook voor een man kiezen.

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Moppers

Twee jaar geleden adopteerde ik Eeden, een kruipertje. Enkele weken later kwam er een vriendinnetje bij, Bob, waarschijnlijk ook een kruipertje.
Twee ruien later had Eeden een volledig verenpak ontwikkeld, Bob had nog steeds haar miezerige, gekruiste vleugels. Eeden kon inmiddels vliegen, Bob niet. Dat was voor hun geen enkel probleem, Bob heeft namelijk ook haar specialiteiten (ze kan ontzettend snel klimmen en rennen).

Twee weken geleden is Eeden helaas overleden. Sinds afgelopen zaterdag heeft ze er weer een maatje bij, Koos (voor de andere forumleden: ja ja, ik zal haar binnenkort aan jullie voorstellen, even geduld nog). Koos kan vliegen, maar ik ben er van overtuigd dat het voor parkietjes het belangrijkste is dat ze een maajte hebben, niet of die nu kan vliegen of niet.

Bij het kopen van een grotere kooi kun je rekening houden met de handicap van Tijger. Zoek een kooi uit die niet te hoog is. Er is een groot aanbod, dus je vindt er vast wel eentje tussen die geschikt is. Richt hem vervolgens zo in dat de vogeltjes van stokje naar stokje kunnen hupsen of klimmen, dat de 'vliegparkiet' ook de ruimte heeft om wat te vliegen, en dat er geen obstakels zijn als er eentje van een stokje naar beneden valt. Het klinkt lastiger dan het is, het is gewoon een kwestie van een beetje uitproberen, dan kom je er vanzelf achter wat de best indeling is.

ronald95

ik heb eindelijk een vraag kan je kruipers gewoon zo in de winkel kopen want deze vogels lijken mij heel interessant

ibi

Citaat van: ronald95 op oktober 27, 2009, 19:46:23
ik heb eindelijk een vraag kan je kruipers gewoon zo in de winkel kopen want deze vogels lijken mij heel interessant

Ik denk niet dat een dierenwinkel weet dat ze kruipertjes verkopen, hiervoor moet je toch naar een kweker, maar die weten het zelf ook niet altijd ;)

Mag ik vragen waarom je zo interessant vind? *nieuwsgierig*

NickyRose

Kruipers zijn vogeltjes waar je normaal niet blij mee bent want het betekend een ziekte in je kweekbestand waardoor je eigenlijk niet meer mag kweken. Soms wordt dat toch doorgezet en de vogels willens en wetens verkocht.
Wat niet wil zeggen dat dit geen super lieve beestjes zouden kunnen zijn en het beste verdienen! Want zij kunnen er niets aan doen!
Maar het is iets heel besmettelijks. En een nachtmerrie voor een ( hobby ) kweker.
Wil je 1 of 2 kruipertjes opvangen en ze een goed huisje bieden; Top! Maar pas op met besmetting naar andere vogels en nooit mee kweken!

Joyce

Ik kan me voorstellen dat iemand normaal gesproken niet blij is met een kruipertje. Maar ja, zoals ik al vertelde bleek mijn eerste parkiet (Tijger)  een kruiper te zijn. De beestjes kunnen er zelf niets aan doen, en ik ga mijn Tijger ook echt niet weg doen omdat hij nou eenmaal een kruipertje is (hij is echt zo leuk en lief . . .  ;))!

Ik ben niet van plan om ermee te gaan kweken en heb ook geen andere vogels (ik realiseer me heel goed de gevolgen van het kruipersvirus). Daarom wil ik graag een "lotgenootje" voor Tijger kopen (wil er sowieso een tweede bij zodat Tijger een "vriendje" heeft). Dit ook omdat Tijger erg klein van stuk is (zal wel door het kruipersvirus komen denk ik, heb ik op een site gelezen).

Nou vraag ik me alleen af: het is erg lastig om ergens een kruipertje te vinden. Als ik een vliegende parkiet erbij zou zetten, wordt deze drager van de ziekte. Maar houdt dit in dat hij ook het risico loopt om zijn staart- en vleugelpennen te verliezen? Ik wil een geezond beestje namelijk niet ziek maken . . . . !

Moppers

CiteerAls ik een vliegende parkiet erbij zou zetten, wordt deze drager van de ziekte. Maar houdt dit in dat hij ook het risico loopt om zijn staart- en vleugelpennen te verliezen?
Nee, als een parkiet drager wordt, dan heeft dit geen invloed op de parkiet zelf. Het houdt alleen in dat deze parkiet het virus door kan geven. Andere parkieten met wie hij in contact komt kunnen dus ook drager worden, jonkies waar hij mee in contact komt, kunnen de kruipersziekte krijgen (en dus de symptomen).

CiteerNou vraag ik me alleen af: het is erg lastig om ergens een kruipertje te vinden.
Ja, best wel.
Eeden kwam toevallig op mijn pad, zij kwam binnen in het hospitaal waar ik vrijwilliger ben en zo is ze bij mij terecht gekomen. Vervolgens ging ik op zoek naar een maatje voor haar. Eerst heb ik alle asiels en opvangcentra in Nederland die (huis)vogels opvangen gebeld om te vragen of zij misschien een kruipertje hadden zitten. Dat bleek niet het geval, dus dan toch maar op zoek bij dierenwinkels. Ik heb alle dierenwinkels in Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Rijswijk en het Westland die parkieten verkochten bezocht, geen kruipertjes. Mijn laatste optie toen was een adresje uit het telefoonboek in Naaldwijk. Het bleek om een kweker te gaan. Hij had Bob, en zo ging Bob met mij mee.
Een tijdje later zag ik bij Pet's Place in de Megastores een kruipertje zitten, maar toen had ik geen ruimte meer voor nog een parkietje erbij. Als ik dat wel had gehad, had hij met me mee gemogen, maar dan had ik er zeker weten niet voor betaald.
Het kan dus zijn dat de eerste dierenwinkel die je binnenloopt toevallig een kruipertje heeft zitten, maar het kan ook dat je er stad en land voor af moet zoeken.

NickyRose

Marktplaats;

http://link.marktplaats.nl/286476437

2 kruipers...Delft.

Vraag me dan alleen af hoe gezond die andere zijn als je kruipers in je kweek heb,... ???

Joyce

Hey, bedankt voor de link. Ik ben bang dat het een beetje ver weg is. Ik woon helemaal in het zuiden van Limburg (Kerkrade) en ben bang dat zo'n reis iets te stressvol voor zo'n kleintje is . . .

NickyRose

Jammer, dit was het enige wat ik kon vinden.

Joyce

Goed nieuws  ;D. Na de hele dag dierenwinkels en vogelspeciaalzaken afgelopen te hebben, bleek in de laatste winkel (een vogelspeciaalzaak) een kruipertje te zitten. Ik heb met de eigenaar gesproken en vanavond krijgt hij nog ca 30 grasjes, waarvan waarschijnlijk enkelen ook weer kruipertjes zullen zijn.

Morgen ga ik er dus een uitzoeken (ik kan er helaas niet meer in huis nemen op dit moment). De man gaf aan dat hij niets voor deze parkietjes wilde hebben en blij was als ik er eentje een goed thuis zou geven! Zodra het nieuwe vriendje van Tijger thuis is, zal ik een foto online zetten.

NickyRose

Jeetje, ik ben heel blij voor je!
Maar tevens ben ik ook bang dat je daar geen gezond parkietje dan kan kopen ook,...
Vanwege de besmetting die ook via kleding overgebracht kan worden en het verblijf in de zelfde ruimte of transport.
Naar iets toch dat polyoma. :( En je durft bijna geen nieuw vogeltje toe te voegen aan je kweek bestand dan...
Maar voor jou vind ik het heel fijn en voor het kruipertje die je uit gaat kiezen ook! ;D

ronald95

Citaat van: Ibrahim op oktober 27, 2009, 20:11:22
Ik denk niet dat een dierenwinkel weet dat ze kruipertjes verkopen, hiervoor moet je toch naar een kweker, maar die weten het zelf ook niet altijd ;)

Mag ik vragen waarom je zo interessant vind? *nieuwsgierig*

deze vogels lijken mij interessant omdat ik wel eens zouw willen weten hoe zij zich gedragen,als je hen tam maakt denk ik dat je er ook veel vriendschap zult van krijgen en ze kunnen niet weg vliegen :P ik denk als ik ooit opnieuw plaats heb ik er zeker 1 neem of 2 neem

Bas

heb ook een parkiet gehad, ciske. die kon eerst wel vliegen en daarna nie meer. waarom weet ik nie.

mijn ervaring met hem is dat ie heel aanhankelijk was en graag bij je was. maar toen ik er een paar vliegende bij had werd ie zo boos op zichzelf dat ie te veel bezig is geweest en telkens opnieuw proberen waardoor hij een keer verkeerd terecht is gekomen en zijn nek gebroken heeft

Moppers

Dat is goed nieuws Joyce!
Ook fijn dat die man doorheeft dat een kruipertje niet iets is waar je geld op dient te verdienen...

Fijn is dat he, als je na lang zoeken toch nog vindt wat je zocht?