xtravital niet goed

Gestart door pinootje, oktober 23, 2009, 23:19:00

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pinootje

Heb bij de dierenarts gelijk gevraagd of en hoe Speedy over te zetten op pellets.

Ze zei dat het wel verstandig was als dat, op deze leeftijd (pas 7 weken..), nog zou lukken.
Gewoon tellen hoeveel pellets je geeft en vaakop een dag controleren of de parkiet eet.
Speedy moet eerst een weekje zijn ´vertrouwde´ xtravital blijven eten maar dit eten is toch niet zo goed volgens de dierenarts, zit veel te veel gierst in blijkbaar wat ze vet maakt.
Iemand anders die dit al wist of nog niet wist? Ik dacht dat dit voer juist goed was, ook een van de duurdere mrken...

Parkieten-Freak

Pellets is  uitstekende voeding voor grasparkieten maar geven geen garantie op een gezonde vogel.
XtraVital is niet slecht mits je daarnaast wat fruit, groenten en wat vetarm voedsel te geeft zoals een korstje brood of een hoorntje (volkoren) macaroni zonder saus.
Een zieke of herstellende vogel moet je niet gaan overzetten op pellets, wacht daarmee even tot hij helemaal opgeknapt is.

Het is net als bij mensen: gezond eten is goed voor je maar het geeft geen garantie op een lang, gezond leven.
De "genetische blauwdruk" die mens en dier bij de geboorte meekrijgen, speelt misschien nog wel een grotere rol.


Mars

Ja, er zijn aardig wat mensen hier die pellets geven. Onderschat het overzetten niet, grasparkietjes kunnen erg koppig zijn.

Zorg er ook voor dat je je parkietje niet overzet voor het helemaal fit en aangesterkt is. Anders is het een te grote aanslag op zijn lichaampje.
Meer informatie vind je in de zoekfunctie. Ook hebben we er een discussietopic over.

Mocht je na het lezen van wat info nog vragen hebben, dan kun je die altijd stellen.

Tegelijk met PF
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Ingrid

Nou mijn parkietjes leven al jaren op Xtravital en onlangs ben ik met 1tje van hen bij de VA geweest. Mijn parkietje had een prima vetgehalte op haar borstje ;)
Het is maar net welke DA/VA je treft denk ik. Mijn parkietjes doen het goed op hun afgepaste hoeveelheid per dag met daarnaast hun gezonde snackjes die Parkieten-Freak noemt.

joopie en mutz

Hoi,

Ik zit soms ook op een ander vogelforum genaamd vogel cafe. Ze zeiden daar dat ze nog nooit van XtraVital gehoord hadden en toen vertelde ik dus dat er eivoer bij zat, toen zeiden ze daar dat dat niet goed is en dat het de zaadjes verzuurd ???

VriendelijkeGroet ToTo

Parkieten-Freak

Citaat van: joopie en mutz op oktober 25, 2009, 10:12:26
.......Ze zeiden daar dat ze nog nooit van XtraVital gehoord hadden en toen vertelde ik dus dat er eivoer bij zat, toen zeiden ze daar dat dat niet goed is en dat het de zaadjes verzuurd ???

VriendelijkeGroet ToTo

Zaadjes verzuren? Hebben ze je ook uitgelegd waarom dat dan zo zou zijn?


Caradow

Er was op dat forum welgeteld 1 reactie van iemand die het niet kent en het afkeurt, puur omdat hij het niet kent.
Vers eivoer erg bederfelijk en ja, als dat zou gebeuren, bederft dus ook het zaad. Echter is het door de fabrikant dusdanig geproduceerd, dat dit doorgaans niet zal gebeuren binnen Extravital, mits je het natuurlijk niet al te lang laat staan ;)
Daarnaast is het een forum waar over het algemeen leden zitten met grote gezelschapsvolieres, die voer in grote hoeveelheden tegelijk moeten kopen en vaak zelf de mengsels samenstellen. Over het algemeen zullen deze geen kilopakjes XtraVital aanschaffen ;).

De kennis mbt grasparkieten is trouwens onder de maat... zelfs zogenaamde ervaren kwekers van grasjes kunnen het geslacht nog niet vaststellen ;)

Helena

Ik heb dus zo'n grote groep grasparkieten in een buitenvolière en ik geef ze al jaren een mengsel van 1 kilo X-Vital met 2 1/2 kilo parkieten zaad en 2 kilo onkruidzaad.

Waarom mengen ? Om ze een zo gevarieerd mogelijk zaadmengsel te geven en alleen X-Vital met 37 vogels toch wel erg kostbaar is.
Ze krijgen dit overigens uit een grote voederbuis, zodat ze niet te veel kunnen kiezen en er alleen de lekkerste zaadje uit kunnen pikken.

Overigens, het beetje eivoer wat er ook in zit, is in gedroogde vorm dus verzuurd niet.

Smikkelparkiet

#8
Heh...ik eet al jaren XtraVital! Ook nog andere dingen trouwens, maar het is beter dat jullie dat niet weten. 8) 
Ik heb geen last van verzuurd eivoer, ik trek hooguit een zure kop als ik aan een een schijf citroen zit te pikken.  :)

Hm, over eten gesproken: het wordt hoog tijd dat Marsreep en ik weer eens samen bij kaarslicht gaan dineren.  :)
Helelelena, mag ik ook eens aanschuiven aan jouw voerbuis?  :) Onkruidzaden vindt deze groene (welgevormde) jongen een ware lekkernij!  ;D



Citaat van: Caradow op oktober 26, 2009, 09:53:55
.......De kennis mbt grasparkieten is trouwens onder de maat... zelfs zogenaamde ervaren kwekers van grasjes kunnen het geslacht nog niet vaststellen ;)

Caraokedoos, ik kan dat laatste wel hoor :D  jajajajajaja, laat die ouwe Smikkel maar schuiven! ;)

Helena

Smikkelparkiet, je bent van harte welkom om een graantje te mogen meepikken uit onze wel gevulde en over heerlijke voederbuis.

Overigens krijgen wij ook best nog wel vaak de nodige lekkere maar verandwoorde tussendoortjes.
Zoals andijvie, witlof, ijsbergsla, worteltjes, paprika, paardenbloemblad, vogelmuur, grassoorten, herderstasje, trosgierst, zowel rode als gele, verse kronkelwilgtakken, met en zonder blad.
En we beschikken altijd over grit en maagkiezels en grote roze en witte knaagstenen.
En uiteraard iedere dag verswater, aangezuurd en wel, behalve als er extra vitamientjes in zitten.

Wij alle 36 pietjes zul je niet horen klagen.

lovesbudgies

Citaat van: Helena op oktober 26, 2009, 22:37:38
Om ze een zo gevarieerd mogelijk zaadmengsel te geven en alleen X-Vital met 37 vogels toch wel erg kostbaar is.

Citaat van: Helena op oktober 27, 2009, 01:59:06
Wij alle 36 pietjes zul je niet horen klagen.

Waar is die ene gebleven?

Helena

Citaat van: lovesbudgies op oktober 30, 2009, 01:05:01
Waar is die ene gebleven?

Zo jij let op zeg ! ;D

Helaas volkomen onverwachts is er eentje overleden, vandaar mijn verschil in de aantallen.
Ik heb nu nog 36 parkieten waarvan 4 valkparkieten, 2 catharina parkieten en 30 grasparkieten.





maar ik ben er van overtuigd dat dat niet is gekomen van de X-vital.  ;)

lovesbudgies

oh, sorry! Ik maakte eigenlijk een grapje omdat ik had verwacht dat je gewoon een foutje had gemaakt.

Wat naar dat er een is overleden. :(

Heel veel sterkte,

Lisanne

Helena

Geeft niks, neem ik je echt niet kwalijk, maar kan helaas altijd gebeuren al zorgen we nog zo goed voor onze gevleugelde vriendjes.

ronald95

Citaat van: Parkieten-Freak op oktober 23, 2009, 23:28:21
Pellets is  uitstekende voeding voor grasparkieten maar geven geen garantie op een gezonde vogel.
XtraVital is niet slecht mits je daarnaast wat fruit, groenten en wat vetarm voedsel te geeft zoals een korstje brood of een hoorntje (volkoren) macaroni zonder saus.
Een zieke of herstellende vogel moet je niet gaan overzetten op pellets, wacht daarmee even tot hij helemaal opgeknapt is.

Het is net als bij mensen: gezond eten is goed voor je maar het geeft geen garantie op een lang, gezond leven.
De "genetische blauwdruk" die mens en dier bij de geboorte meekrijgen, speelt misschien nog wel een grotere rol.

moet je niet opletten met het geven van gekookte pasta naar het schijnt is dit niet goed voor vogels

Parkieten-Freak

Leg eens uit Ronald waarom dat niet goed zou zijn?