Overgenomen grasparkieten van 1 jaar, nog tam te maken?

Gestart door Martine, oktober 21, 2009, 11:25:36

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martine

Goedemorgen,

Mijn naam is Martine en ben nieuw op dit forum.
Mijn moeder werkt in een psychiatrische instelling en daar een bewoner 2 grasparkieten.
Een man en een pop ( groen en wit, albino denk ik ze heeft rode oogjes )
De beestjes werden verwaarloosd en mijn moeder heeft ze meegenomen.
Ze zijn nu bij mij omdat mijn moeder niet zo goed wist hoe en wat. Zelf heb ik een valkparkiet, dus voor mij is het wat makkelijker.

Nou is de situatie zo: ze kwamen in een gigantisch vies hok hier aan, een week geen voer gehad en erg vies , stinkend water.
Ze zijn ongeveer een jaar, en nooit tam gemaakt.
Ik heb weleens het kooideurtje opengezet, maar ze durven er niet uit. Ze zijn niet bang van de valkparkiet. Die klimt regelmatig bij hun in de kooi.
Maar mij vinden ze doodeng, als ik ze nieuw voer geef, vliegen ze alle kanten uit in het hok.

Ze staan hier nu een aantal weken en nog steeds vinden ze mij eng. Mijn vraag is: zijn ze nog een beetje tam te maken?
en hoe moet ik dat dan aanpakken?
Ik vind dit voor de vogeltjes zelf niet leuk, ze zitten maar in die kooi.
Ik zou zo graag willen dat ze lekker rond konden fladderen en wandelen, ik zie dat de valkparkiet daar erg veel plezier aan beleeft.

Alvast bedankt!


Caradow

Heel veel geduld en liefde. Praat maar gewoon veel tegen ze, ga er lekker naast zitten, verwen ze een beetje.. met de tijd zullen ze leren dat je te vertrouwen bent. Ze weten op dit mometn niet beter dan dat ze in die kooi zitten, laat ze maar lekker. Het zal wat tijd kosten, maar ze zullen zeker aan hje wennen, rustiger worden en misschien zelf nog wel tammer dan je verwacht, maar dat is afwachten.

Martine

Dank je wel, een vriendin zei al tegen me dat het niet meer te redden viel om ze tam te maken.
Maar dan blijf ik het gewoon proberen, en ik praat ook veel tegen ze.
Vind het zo jammer dat iemand die beestjes aanschaft en kooi en alles erbij en dan verder er niet voor zorgt.
Maar ja, ik ga mijn best doen. Dan komt het vast wel goed.

Bedankt he!

Ingrid

Citaat van: Martine op oktober 21, 2009, 18:45:50
....een vriendin zei al tegen me dat het niet meer te redden viel om ze tam te maken.

Met veel liefde en geduld is veel mogelijk ;) Ik ben het niet eens met de stelligheid van je vriendin. Waarom niet? Lees maar eens mijn verhaal over Tweety: http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=17588.0

Ik sluit me helemaal aan bij de woorden van Caradow. Zodra ze merken dat je te vertrouwen bent, zullen ze ook meer durven.

Heel veel succes en mijn complimenten voor jou dat je de zorg voor deze parkietjes op je wilt nemen  ;D

Parkieten-Freak

Mijn complimenten voor jou en je moeder, Martine. :)
Fantastisch dat jullie deze diertjes opgevangen hebben!
Ik sluit me verder aan bij de reacties van Caradow en Ingrid.

Mijn moeder heeft in het verleden ook een grasparkiet geadopteerd. Het beestje zat moederziel alleen in een kooitje bij iemand in een garage.
Pietje was ook bang in het begin, maar het ventje werd steeds tammer. Hij vloog gezellig zijn rondjes door de huiskamer en heeft nog vele jaren geleefd. :)


Martine

Bedankt allemaaal, zal zeker mijn best gaan doen!
Gewoon geduld hebben dus. Gaat zeker lukken! ;D

NickyRose

Fijn dat je de beestjes een goed thuis geeft en ze zullen mettertijd best wel rustiger worden maar of ze echt super tam zullen worden. Maar als ze het goed naar hun zin hebben samen is het toch ook leuk?
Ik vermaak me alleen al met het kijken naar de parkietjes, zulke leuke beestjes.

Martine

Hoi Nicky,

Als de kooi dicht zit, kwetteren ze gezellig en zijn ze ontspannen.
Op zich hoeven ze niet handtam te worden, maar hun hele leven ( je weet hoe oud ze worden ) alleen maar in die kooi zitten lijkt me voor hun
zo saai. Ik zou graag willen dat ze uit de kooi komen en lekker kunnen  fladderen door de kamer.
Mijn valkparkiet klimt ook uit zijn kooi en vliegt rond, dat zien ze allemaal. Maar zelf durven ze nog niet.
Ze hoeven niet op mijn hand perse, maar een beetje vrijheid wil ik ze wel geven.

Het is inderdaad leuk om gewoon eens te gaan zitten en kijken, het wordt vooral leuk als ik de valkparkiet loslaat.
Die gaat naar hun kooi en klimt er in en gaat er dan lekker bij zitten. Ze plukken en friemelen dan aanmekaar.
Ze vinden elkaar niet eng, gelukkig!

NickyRose

Ja, ze eruit laten is wel leuk ja maar echt super tam hoeven ze daar niet voor te zijn.
Ik dacht dat je met tam bedoelde op je hand zitten enzo.
Eruit laten kan over een poosje als ze lekker aan de nieuwe omgeving gewend zijn. Doe dan wel de ramen bedekken, tot dat ze het weten.
En alleen in de kooi eten geven dan gaan ze vanzelf weer terug de kooi in op den duur, dat zullen ze wel even moeten leren. En anders wachten tot het donker is, dan pak je ze zo.  ;)
Tip om te trainen terug naar de kooi te gaan, probeer ze op te laten stappen op een lange stok en breng ze zo naar hun kooi, hang er wat lekkers in zodat het een beloning is als ze erin gaan.

Mars

Op zich kun je met eten parkietjes na enig oefenen wel op je hand krijgen.
Dus als ze dat eenmaal zonder moeite doen, dan kunnen ze ook vliegen zonder dat je er achter aan moet ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..