Kuchen

Gestart door donsveertje, oktober 18, 2009, 08:48:36

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

donsveertje

Hallo iedereen,
Ik maak me een beetje zorgen om mijn parkietje, Putzy.
Hij kucht af en toe.
Dan zo ongeveer 2-3 keer achter elkaar.
Maar een paar weken geleden echt heel vaak achter elkaar
Ik heb op parkieten freak bij de ziekten gekeken, en het stukje over ademhaling
gelezen. Maar bolzitten doet hij alleen s' ochtens en s' avonds voor en na het slapen gaan.
Zijn ademhaling is gewoon stil en hij eet veel en is een gezond en actief vogeltje.

Moet ik me zorgen maken over het kuchen, en het niezen, want dat doet hij ook erg vaak.

Ester

staat je vogeltje op een plek waar die kou kan vatten?
Ik heb hetzelfde gehad met mijn parkietje en toen stond zijn kooi in de serre en die ramen hebben ventilatieroosters en die stonden wel eens open!
Nu heb ik haar aan op een ander plekje gezet en na een half weekje werd het al minder!
succes

donsveertje

Hij staat in de buurt van een raam maar dat is niet erg vaak open. Hij staat in een kamer waar de temperatuur erg kan verschillen, je moet er erg op letten dat het niet te koud/heet wordt. Ik heb een rooster, zodat het een beetje kan luchten. Maar soms is het erg warm in de kamer terwijl het buiten erg fris is. Dan zet ik het raam op een kiertje, zou het daardoor komen?
Om eerlijk te zijn kan hij niet zoals bij jou ergens anders staan.

Zal het helpen om het gordijn ervoor te schuiven als het raam open staat?

Ester

je zou het kunnen proberen ik denk dat het gordijn toch wel wat kou tegenhoud!

Mars

Tocht en temperatuurverschillen zijn niet goed voor een parkietje.

Even voor de zekerheid: het kuchen is wel echt een geluidje van je parkiet en niet een imitatiegeluidje van je parkiet?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

donsveertje

Het klinkt echt als een parkieten geluidje, en ik zou anders ook niet weten waar hij het geluid weg heeft.
(Maar het niezen lijkt erg op een zacht tjilpje)
Ik maak me een beetje zorgen over hem. Gisteren en vandaag was hij namelijk veel minder actief. Verder lijkt hij ook minder te eten. Vanmorgen leek het dat zelfs een klein beetje aan het staart wippen was :o
Dat leek alleen als ik bij hem in de buurt was, omdat hij nog niet helemaal aan mij gewend is trilt hij met zijn staart en vleugel als ik bij hem in de buurt kom.

Mischien komt het allemaal omdat hij volgens mij gister avond slecht heeft geslapen. Want hij lijkt weer wat activer te worden :)

Ik heb de kachel vanmorgen maar wat hoger gezet. Maar ik zou toch wel even willen weten of een bezoekje aan de DA/VA overbodig zal zijn.

Ingrid

Het is altijd moeilijk om op afstand (en zonder het gekuch te kunnen horen ;)) te beoordelen wat er aan de hand kan zijn. Een klein beetje staartwippen kan inderdaad een teken van stress, onwennigheid en/of angst zijn. Is het te opvallend aanwezig houdt het dan even goed in de gaten.
Als je het echt niet vertrouwt, kun je overleggen met een DA/VA of het noodzakelijk is langs te komen.