Leeftijd parkiet schatten

Gestart door pinootje, oktober 17, 2009, 18:41:21

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pinootje

Wij zijn vandaag dus een nieuw parkietje gaan kopen maar ik heb al zoveel verschillende dingen gehoord over de leeftijd en het tam krijgen dat ik niet meer precies weet wat waar is... Hieronder wat stellingen, ik wil graag weten wat jullie erover denken.

Dit las ik op het forum:
'Het verschil tussen een jonkie en een volwassenparkietje is heel duidelijk te zien. Bij een jong parkietje beginnen de streepjes op zijn koppie gelijk bij de neusdop. Bij een volwassen parkiet zijn die strepen 'weggezakt' tot op zijn kruintje. Wanneer een parkietje in de pupertijd komt verschijnen vaak de 'wangvlekken' De donkere stippen in zijn hals als het ware. Verder hebben kleine parkietjes hele lieve zwarte kraaloogjes, terwijl bij een volwassenparkietje er duidelijk een pupil zichtbaar is (wit buitenste randje)'

Dit zeiden ze in de wikel:
'Jongen hebben een nog roze neusdop en vaak nog zwart in hun snaveltje. De stippen in de hals zeggen niets over leeftijd, die gaan en komen met de tijd. De oogjes zonder wit randje duiden op een jong parkietje.'

Nu de verschillen tussen Pino (inmiddels dood) en Speedy bij aanschaf:
Beiden hadden nog geen wit randje om de ogen en volgens mij beiden een roze neusdop (die van pino kon ook al een beetje blauw zijn geweest...), Bij Pino zaten de streepjes op zijn kopje nog tot aan de neusdop, bij Speedy zijn die moeilijk te zien maar zitten volgens mij niet meer tot aan de neusdop. Pino had geloof ik nog geen wangvlekken, Speedy wel, maar 'halfjes', geen rondjes dus. Alleen Speedy had nog zwart in ijn snaveltje, Pino volgens mij niet meer.

Ik ben benieuwd naar jullie mening!

NickyRose

Het witte randje is niet de pupil maar de iris, en is teken dat hij al minstens 3 maanden is., zelfde geld voor de streepjes op de kop, die trekken naarmate de leeftijd weg naar achter.
Donker snavel is heel jong eigenlijk TE.
De kleur van de neusdop is roze bij jong en kleurt door blootstelling aan daglicht en naarmate leeftijd vordert waardoor je geslacht kan bepalen.