Verslag van een nestje

Gestart door chippie, oktober 15, 2009, 19:24:33

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

chippie

Hee allemaal.

Vandaag heeft mijn lieve parkietje Noa haar vierde eitje gelegd.
Af en toe doe ik nestcontrole en het viel mij op dat elke x de eitjes kriskras door het broedblok liggen.
Het is niet zo dat ze bij elkaar liggen en al helemaal niet dat ze in het kuiltje liggen.
Het is de eerste x voor dit koppeltje en ben benieuwd of dit normaal is?

liefss

robby

hallo dat ze uit elkaar rollen is normaar maar niet zo goed dan bebroed ze niet alle eitjes of enkel in deeltjes.
maar de bodem moet moet lichtjes naar het midden aflopen dat de eitjes naar het midden rollen
zo worden ze allemaar bebroed.

Caradow

Het op de plek leggen van de eieren regelt de pop helemaal zelf. Het kan zijn dat ze ze zelf wegrolt, omdat het niet goed is, het kan ook de onervarenheid zijn. In ieder geval gewoon de natuur zijn gang laten gaan. Als ze echt wil gaan broeden, rolt ze ze vanzelf bij elkaar.

chippie

Bedankt voor de antwoorden  :D
Ik keek vandaag en ze had haar vijfde eitje gelegd!
En nu liggen alle vijf de eitjes zelfs bij elkaar in het kuiltje ;D.
Ben blij dat ze het zo goed doet!




NickyRose

Als je gaat kijken gaat ze er van af toch?
Daardoor kan ze haar eitjes een zetje geven, als ze terug gaat om te broeden pakt ze ze alle weer bij elkaar als het goed is.

chippie

Nee, ik kijk niet als ze op haar eieren zit.
Ik ga pas kijken als ze even gaat eten/drinken of heel even een rondje vliegt.
Ze heeft nu ook haar zesde eitje gelegd, ik geloof dat er nu geen eitje meer komt.
Ben benieuwd of er één gaat uitkomen  :D


Mars

Hier lagen de eieren ook door het hele blok, maar dat is helemaal goed gekomen. Ik heb 1 of 2 keer de eitjes in het holletje gelegd, maar dan lagen ze daar snel weer buiten.

Dus gewoon niet mee bemoeien en moeder natuur (of mama parkiet) haar gang laten gaan ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

chippie

Ja echt super spannend. Ben zo benieuwd of er straks van die lieve kleintjes in het nestkastje liggen.
Oké, ik zal alles overlaten aan mijn popje, ik heb er vertrouwen in dat ze het helemaal goed doet!

chippie

#8
Vandaag is het eerste jong uit het ei gekomen!!  :-* :D

Dank jullie wel! Ik ga er zeker van genieten.
Ik hoop dat het gelukt is om de foto toe te voegen, zodat jullie het kleintje kunnen bewonderen  :P

Berichtjes samengevoegd. Gr. Ingrid

[verwijderd door de beheerder]

Wouter

Het is gelukt hoor! De foto is goed te zien! ;D Geniet er maar van, voor je het weet zijn ze al weer groot! Ze groeien enorm snel! ;)

chippie

Bedankt voor de reacties! Echt heel erg leuk om te lezen.  :)
Ik geniet er echt van, maar tegelijkertijd ben ik ook bang dat ik het jong straks dood in het nestkastje vind.
Is dat normaal of ben ik gewoon veel te ongerust?

chippie

Ennnn er is nog een kleintje geboren!
Hier twee foto's van mijn trots  :-*.




[verwijderd door de beheerder]

Mars

Die bezorgdheid is wel normaal hoor... tenminste dat vind ik wel.
Zodra de kleintjes wat groter worden, zul je ook wat meer vertrouwen krijgen dat het goed gaat. Want dan zijn ze ook wat minder kwetsbaar.

Leuk hoor, geniet er van!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

chippie

Hee allemaal,

Ben ik weer! Het gaat tot nu toe heel goed. Ze piepen echt heel wat af!
Gister aan het eind van de dag heb ik nog een foto gemaakt, hier zie je de drie kleintjes iets duidelijker.
Links is de jongste en rechts is de oudste, maar denk dat dat verschil wel te zien valt.
Morgen wordt de oudste alweer een week! Gaat super snel!








[verwijderd door de beheerder]

pinootje

Leuk zeg, ik vind het super om de kleintjes zo met de fotos te volgen.
Wilde al erg lang weten hoe snel ze groeiden enzo!
Hopelijk komende weken nog af en toe een fotootje, hoe gaat het met paps en mams?

chippie

Haha oké leuk om te horen! Ik zal de foto's die ik maak van de kleintjes hier blijven posten.
Waarschijnlijk komt er morgen weer een foto, want dan is de oudste een week oud & dat moet ik toch even vastleggen!
Met vader en moeder gaat het beide heel erg goed. De vader gaat heel vaak bij moeder en de kleintjes in het nestkastje liggen.
Als hij uit de kooi is en hij hoort één van zijn kleintjes piepen gaat hij er direct in. Hij eet echt enorm veel om zijn vrouwtje te voeden.
Met het vrouwtje gaat het ook prima. Ze is erg beschermend, maar als ze een rondje vliegt vind ze het prima als ik even kijk.
Dit is jammer genoeg niet zo vaak en ze wilt snel terug waardoor mijn foto's heel vluchtig worden genomen, maar dat is natuurlijk wel een goed teken! Je merkt wel dat als ze uit het nestkastje is dat ze heel druk begint te springen en te vliegen om toch even haar beweging te krijgen. Het is ook wat voor zo'n parkietje. Ik zie dat het alweer een heel lang verhaal is geworden, tja als ik eenmaal over mijn parkietjes begin dan kan ik niet meer stoppen. Mijn vriendinnen worden er gek van  :P.

chippie

Zoals beloofd, nog een aantal foto's van de kleintjes.
De oudste is nu een week oud, wat is die gegroeid hè!
Vandaag zou er nog een jong uit het ei kunnen komen, maar dat is nog afwachten.
Voor het eerste nestje vind ik drie al prachtig, had dat al niet verwacht.
Ik had nog een vraagje; want het antwoord heb ik nergens kunnen vinden.
Wanneer mag je het nestkastje schoonmaken en hoe maak je dat schoon?
Want zoals je op de foto kan zien is het nestkastje niet helemaal schoon meer.


[verwijderd door de beheerder]

Mars

Het liefste stel je het schoonmaken van het blok zo lang mogelijk uit (of doe je het niet).
Als het gaat stinken of de kleintjes hebben de ontlasting aan de poten plakken, dan zul je het wel schoon moeten maken. ik zou wachten tot een week of 2 tenzij het dus echt niet anders kan.

Het gemakkelijkste koop je dan een tweede blok en wissel je de blokken om. Dan kun je het eerste blok even goed uitschrobben met schoon water en op de verwarming leggen te drogen. Aan het einde van een seizoen gebruiken mensen wel vaak desinfecterende middeltjes om het blok schoon te maken, maar dat zou ik tijdens het broeden zeker niet doen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Ingrid

Topic hier en daar opgeschoond: weblog- en "oh en ah"-achtige berichtjes verwijderd (conform forumregels.). Groetjes, Ingrid

chippie

Ik wacht dan sowieso nog een week met het schoonmaken van het nestkastje.
Het liefst nog iets langer, want de jongste vind ik dan inderdaad nog erg kwetsbaar.
Het blok omwisselen is een goed idee! Was er zelf niet opgekomen, dus bedankt  :)