Grasparkiet

Gestart door Harm, oktober 14, 2009, 13:25:01

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Harm

Ik ben 27 november jarig. Dit keer mag ik misschien een koppeltje parkieten. Ik wil ze graag in huis houden, in een kooi. Ik heb een paar vragen.
- Hoe groot moet de kooi zijn?
- Waar kan je het best een kooi kopen?
- Kan je ook grasparkieten combineren met andere vogel soorten? Met bijvoorbeeld Chinese Dwergkwartels, dit zag ik in de dierenwinkel 'Jumper'.

lovesbudgies

Een geschikte kooi is 100 cm. breed, 50 diep en 80 hoog, de tralies is horizontaal en de tralieafstand is 12 mm.
Een langwerpige kooi is altijd beter dan een smalle hoge.

Je kan kooien in de dierenwinkel kopen, of via een webwinkel.

Grasparkieten kunnen samen met bijvoorbeeld valkparkieten, Bourkesparkieten, en de wat forsere vinkachtigen die goed voor zichzelf op kunnen komen, zoals rijstvogels en zebravinken. Chinese dwergkwartels leven op de grond, dus dan moet je wel een volière hebben, dan kunnen ze wel samen met parkieten wonen, maar dus niet in de standaard parkietenkooi. Het mannetje wordt het beste gehouden met meerder vrouwtjes, al met al kost dat dus best wat ruimte.

Veel van deze vragen kan je ook met de zoekfunctie vinden, dus probeer dat eerst even als je nog iets niet weet.  :)

Caradow

Citaat van: lovesbudgies op oktober 14, 2009, 22:20:39
Het mannetje wordt het beste gehouden met meerder vrouwtjes, al met al kost dat dus best wat ruimte.



Even voor er verwarring ontstaat, bovenstaande zin geld voor kwartels, niet voor grasparkietjes. Grasparkietjes moet je niet houden met meer dames dan heren, want dan word het oorlog ;)

Harm

Citaat van: lovesbudgies op oktober 14, 2009, 22:20:39
Grasparkieten kunnen samen met bijvoorbeeld valkparkieten, Bourkesparkieten, en de wat forsere vinkachtigen die goed voor zichzelf op kunnen komen, zoals rijstvogels en zebravinken.
Deze zouden dus wel in een (wat grotere) kamer kooi kunnen, met Grasparkieten?

Caradow

Wanneer je verschillende vogelsoortsen samen wil houden, moet je echt een hele grote voliere hebben. Zodat ze mekaar goed uit de weg kunnen gaan. in een wat grotere kooi zou ik me beperken tot 1 soort.

ronald95

ik krijg binnenkort ook een valkparkiet maar die kan dus ook bij mijn 2 grasparkietjes ? en is 1 valkparkiet genoeg of moeten er dat ook 2 zijn met 2 grasparkieten? en kunnen deze hetzelfde eten uit hetzelfde bakje

ibi

Citaat van: lovesbudgies op oktober 14, 2009, 22:20:39


Grasparkieten kunnen samen met bijvoorbeeld valkparkieten, Bourkesparkieten, en de wat forsere vinkachtigen die goed voor zichzelf op kunnen komen, zoals rijstvogels en zebravinken.

Grasparkieten kunnen zeker niet samen met de de kleinere vogelsoorten ( rijstvogel, Zebravink, Kanarie etc. )
Hier is er zelf een keer een teen afgebeten door de parkiet, omdat de zebravink de parkiet aanraakte.
Sindsdiens zijn ze gescheiden.

Citaat van: ronald95 op oktober 28, 2009, 20:54:12
ik krijg binnenkort ook een valkparkiet maar die kan dus ook bij mijn 2 grasparkietjes ? en is 1 valkparkiet genoeg of moeten er dat ook 2 zijn met 2 grasparkieten? en kunnen deze hetzelfde eten uit hetzelfde bakje

Het moet niet persee een koppel zijn, maar het is wel zo leuk omdat anders de valkparkiet buitengesloten is ;)
Ze kunnen niet uit het zelfde bakje eten, omdat de valkparkiet andere zaden eet.
Je hebt bijv. ook 2 verschillende Xtravital's 1 voor de grasparkieten en 1 voor de valkparkieten ;)

lovesbudgies

Citaat van: Ibrahim op oktober 28, 2009, 21:47:50
Hier is er zelf een keer een teen afgebeten door de parkiet, omdat de zebravink de parkiet aanraakte.
Sindsdiens zijn ze gescheiden.


Jeetje!

Wat zijn de meningen van de experts hierover, kan het wel of kan het niet?

Helena

Grasparkieten en valkparkieten komen oorspronkelijk uit bijna de zelfde streek en kunnen dus prima samen, mits ze goed de ruimte hebben.

Hun voedsel is niet zo veel verschillend en ook als je naar de X-Vital versies goed kijkt zit er weinig verschil in op misschien 1 of 2 soorten zaden, bijv. de zonnebloempitjes na, die mijn valkparkieten niet eens eten.

Ik persoonlijk ben er totaal geen voorstander van om totaal verschillende vogelsoorten bij elkaar te zetten, al was het alleen al vanwege het verschillende voer dat ze nuttigen, maar 2 grasjes met 2 valkjes, als zij in een zeer ruime kamervolière komen, gaat vaak uitstekend.

En ik ken inmiddels heel wat mensen die die combinatie hebben.
Zelf heb ik al jaren valkparkieten samen met grasparkieten, maar dan wel in een ruime buitenvolière, zelfs tijdens de koloniale broed.

lovesbudgies

De vraag ging eigenlijk over grasparkieten en zebravinkjes samen:P

Mars

Ik denk dat je samenvattend kunt zeggen: in een grote buitenvoliere kan het, in huis is het niet aan te raden.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Milo-Pixel

Citaat van: Mars op oktober 29, 2009, 11:47:31
Ik denk dat je samenvattend kunt zeggen: in een grote buitenvoliere kan het, in huis is het niet aan te raden.

Dit is inderdaad ook mijn ervaring. In een ruime voliere, waar ze elkaar niet in de weg zitten, kan het :)

Helena

Citaat van: lovesbudgies op oktober 29, 2009, 01:00:01
De vraag ging eigenlijk over grasparkieten en zebravinkjes samen:P

Daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee, maar ik ken diverse vogelliefhebbers die het wel geprobeerd hebben en uiteindelijk toch de zebravinkjes weer weg gedaan hebben omdat het geen ideale combinatie blijkt te zijn.

Dat is wat ik in een eerder getypt berichtje al aan gaf, twee totaal verschillende vogeltjes die ook nog eens heel ander voer nuttigen.
Ik zelf zou het dus nooit doen, ook niet in een ruime buitenvolière.