Heb ik iets fout gedaan tijdens het tam maken

Gestart door donsveertje, oktober 10, 2009, 17:04:05

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

donsveertje

Hallo iedereen :-X ik ben nieuw op het forum, en ik dacht dat het mij misschien kon helpen met mijn probleempje.
Ik heb van te voren ook al gezocht naar antwoorden, alleen kon niks mij helpen :(

Maar genoeg over mij

Ik heb zes weken geleden een grasparkiet gekocht, Putzy :-*
Ik denk dat ik in het begin teveel met mijn handen in de kooi gezeten. In het begin leek het of Putzy geen trosgierst lustte, dus heb ik een hele tijd geprobeerd om hem op mijn vinger te krijgen zonder trosgierst. Hij was niet erg bang voor handen in de kooi, totdat ik zachtjes duwde tegen zijn buik. Sindsdien gaat hij aan de muur hangen als ik te dichtbij kom met mijn hand. Hij lust op het moment wel weer trosgierst, maar alleen als ik het voor hem houd, hij heeft geen zin om er op af te komen. Sinds een week of twee vliegt hij ook al door de kamer. (Hij Durfde vandaag zelfs op de vloer te landen :o) Hij voelt zich al helemaal thuis. Ik geef hem ook elke dag fruit (daar is hij dol op, maar daar gaat hij ook niet voor uit de voeten) door "het sap" van de vrucht aan een afgebroken steel trosgierst te smeren. Ik merk dat hij erg graag aan knabbeld. Ik heb nu geen idee hoe ik Putzy vertrouwd kan laten worden met mijn handen. Heeft iemand tips voor mij?

Ik maak me trouwens ook zorgen over zijn "knabbelgewoonte", als ik een stuk touw voor hem houd begint hij er vrolijk aan te knabbelen. Maar soms ziet het er uit als of hij de splinters doorslikt. Een keer zat hij een hele tijd op zijn stok te "hoesten", het ging maar door. Het hield na een tijdje gelukkig weer op. Het is ook niet nog eens gebeurt, maar ik maak me er wel zorgen over.

lovesbudgies

Hallo Donsveertje!

Welkom op het forum!

Als je een parkietje net hebt kan hij wat rustiger zijn omdat hij nog wat overdonderd is door alle nieuwe dingen. Daardoor kan hij nu ineens
wat minder tam lijken, of je hebt hem inderdaad wat laten schrikken door te snel te gaan.

Begin gewoon weer rustig opnieuw, praat zachtjes tegen hem met wat lekkers in je hand, net zolang tot hij het gaat eten.
Op youtube staat een mooi filmpje over de stappen die je kan nemen:
http://www.youtube.com/watch?v=BNi1rJZ_-_0  en  http://www.youtube.com/watch?v=gctd1yIZ0Mc&feature=related
Blijf rustig en heb geduld.

Het is heel goed dat je fruit geeft aan je parkietje, fruit en groenten moeten ze elke dag hebben, per dag bijvoorbeeld 2 stukjes verschillend fruit, 2 stukjes verschillende groente en kruiden. Geef dit in blokjes of reepjes gesneden in een knijpertje of tussen de tralies, alleen het sap gesmeerd aan een trosgierst-steeltje is echt veel te weinig.

Je kan stukjes fruit of groenten of blaadjes kruiden ook gebruiken bij het tam maken in plaats van de trosgierst.

Knabbelen is een normale gewoonte van parkieten, geef hem dus voldoende knaaggelegenheid, zoals ongeverfde raffia, wilgentakken, papier etc..
Ik denk niet dat je parkietje daarvan iets doorslikt, al lijkt het soms wel zo.

Als je parkiet veel aan het hoesten is heeft dat waarschijnlijk een andere reden en moet je even naar een vogelarts.

Meer informatie over fruit, groenten, tam maken en dergelijke kan je makkelijk vinden met de zoekfunctie en op de site zelf.

Veel succes!



donsveertje

Hartstikke bedankt voor de tips, maar een ding weet ik nog niet zeker :-[
Moet hij nu wel/niet door de kamer vliegen? Want ik weet niet of ik hem er beter/minder tam mee maak.

:(

wendy

Hoi!

Ik heb geen echt antwoord want ik ben helemaal nieuw hier, en heb pas 5 dagen geleden mijn eerste parkietje gekocht.  :D

Wat ik me wel af vraag is; hoe krijg je hem terug in de kooi als het niet via de hand gaat? Ik durf hem echt nog niet los te laten.. Ik probeer hem eerst helemaal vertrouwd met mij en mijn hand te maken in de kooi zoals in dat mooie filmpje (van de link hier boven).. De mijne lijkt trosgierst tot nu toe niet erg lekker te vinden. Ik heb het geprobeerd met appel, peer, papje van bambix-zaadjes-roosvicee en korstje brood. Maar hij eet alleen maar zaad uit zijn bakje, en enkele hapjes van het fruit als ik het tussen de tralies doe..

Ik hoop dat het een kwestie van wennen is en dat ook onze parkietjes super tam gaan worden!!

Succ6! Groetjes van Wendy en Pino  :-*

hillie

Ik zal hem eerst hand tam maken in de kooi en dan hem buiten de kooi laten vliegen.
Citaat van: wendy op oktober 12, 2009, 22:22:04




Wat ik me wel af vraag is; hoe krijg je hem terug in de kooi als het niet via de hand gaat?

Je kan hem met eten lokken en als dat niet wil gaat die er vanzelf wil in want honger zal die opeen geven moment wel honger krijgen en dan moet die gewoon de kooi in gaan.

donsveertje

Precies, zijn kooi is nu zijn huisje geworden. En krijgt toch wel eens honger. Het is uiteraard wel vervelend dat hij er niet altijd in gaat waneer ik dat wil. Maar ik heb erg veel vrije tijd en wacht dus even. Als ik hem dan even zat ben :P doe ik t deurtje dicht zodra hij het kooitje weer in vliegt.

Het komt vast wel goed met pino, gewoon doorzetten.

maar ik heb ook wat tips die misschien handig kunnen zijn
Misschien moet je het fruit op het stompe stuk van een saté prikker prikken. Dan durft hij misschien beter en dan kan je proberen steeds dichter bij te komen met je hand, zo deed ik dat namelijk met Putzy :-*

Blijf hem vooral wel trosgierst geven. want wie weet eet hij het op een dag.

lovesbudgies

Citaat van: donsveertje op oktober 11, 2009, 09:09:09
Hartstikke bedankt voor de tips, maar een ding weet ik nog niet zeker :-[
Moet hij nu wel/niet door de kamer vliegen? Want ik weet niet of ik hem er beter/minder tam mee maak.

:(


Hij mag de kooi uit als je hem daarna weer op je hand kan lokken met iets lekkers, dus als hij niet meer zo bang voor je is.

Maar volgens mij gaat het al prima!  :)

donsveertje

Het gaat geweldig :P
Ik heb het gevoel dat hij op het punt staat door te breken en op mijn hand te gaan zitten.
Ik had hem ook een por met mijn vinger geven toen ik hem trosgierst en toen sprong hij erop  :)

...Maar er ook weer af :(

Het leek wel of hij er erg van was geschrokken, dus heb ik hem goed beloont.
Ernstig is het niet, hij hangt nu al weer vrolijk aan de gordijnen