xanthoom

Gestart door karin v h, oktober 06, 2009, 19:32:20

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

karin v h

Heeft er iemand ervaring met xanthomen bij parkietjes.
Jippie heeft in 1 vleugel 2 hele kleine en 1 zo groot als een erwt xanthoompje.
Het is een soort van vetknobbeltje (kanker!). Volgens de vogelarts is het een stofwisselingsziekte.
Bij mij kregen de 6 parkietjes allemaal x-vital zaden.
Nu moeten dus de 6 parkietjes overgezet worden op pellets.

Heb geen flauw idee in welk tempo ik 6 parkietjes kan overzetten.
Het advies van hun is pellets te mengen door x vital heen te doen.
Heeft iemand nog adviezen? :(

Parkieten-Freak

Hallo Karin,
Heb je het artikeltje van Renate over pellets op de website als gelezen?
Daar staat ook iets bij over omschakelen.
http://www.parkietenfreak.nl/a-pellets.php

Misschien heb je ook iets aan dit topic?
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=2622.0


karin v h

Dat eerste stukje heb ik inderdaad gelezen.
Maar ik zit gewoon a. met de angst in mijn lichaam gaat Jippie het redden en hoe snel moet ik zijn. Ja..... dat had ik moeten vragen aan dr. Cornelissen maar je wordt ineens overrompeld met een verhaal.
En..... ik heb er 6.
Kreeg inderdaad net de tip om vanavond de bakjes met zaad eruit te halen en morgenochtend harrison erin te hangen en dan kijken wat er gaat gebeuren.

De ass. van dr. Harrison had het over 1 week een klein beetje mengen door het voedsel en de 2 e week half om half, 3 e week 2 delen harrison 1 deel zaad en dan helemaal. Maar ja dan ben ik wel 4 weken verder.

Wouter

Overzetten op pellets is een kwestie van geduld. Dr. Cornelissen gaf mij inderdaad ook de tip om het zo te doen als jij omschrijft. Ik gaf zelf liever de voorkeur aan de harde versie. Ik heb 3 pogingen nodig gehad om ze over te krijgen. De derde poging heeft zon twee tot drie weken geduurt, maar ze zijn nu allemaal over!

Je moet ze, als je ze over wilt zetten, dit niet te snel willen. Wat je nog wel kan proberen. Als je parkietjes tam zijn, dan kun je nog met een bord pellets gaan zitten en die zelf gaan eten. Dit heeft bij mij ook wonderen verricht! Zien eten doet eten!


karin v h

Ik heb vandaag een verradelijk spelletje gespeeld, ik weet niet of het helpt.
Maar gisterenavond voor het laatst laten eten en daarna de bakjes eruit gehaald. Vanmorgen vroeg pellets erin gehangen. Nou stopten stuk voor stuk het bekkie erin maar het was gauw over.
Ik vond dat Jippie die ziek is wel moest eten want voor mensen is het vaak niet goed om antibiotica op een nuchtere maag te eten en dat vond ik voor Jippie ook niet goed. Ik heb toen een heel klein beetje zaad op de pellets gedaan en Jippie erbij gezet. Hij begon gretig te eten. Daarna zijn er nog 2 gaan eten.
Ik zal ze rond 21.00 uur gewoon eten geven en dan na een tijdje weer weghalen. Morgen zien we wel weer.

Maar ik vind het als baasje erg moeilijk want ik praat wel over 6 parkietjes.

lovesbudgies

Ik heb van 3 merken een klein bakje gekregen van de vogelarts, en toen gekeken waar Poekie interesse in had, het enige waar hij een beetje naar keek was Harrison's. Maar hij leek de brokjes wel te groot te vinden, toen heb ik ze geplet met een lepel en toen at hij het wel. Hij krijgt nu elke dag als hij los is een beetje geplette brokjes om eraan te wennen, en elke keer eet hij wat meer.

Als het echt niet lukt kan je dus ook proberen of ze het wel eten als je het klein maakt, of een ander merk proberen.

karin v h

Ik ben nu toch maar op de langzamere manier overgegaan, 1 week 1/3 pellets, 2/3 zaad, etc. maar misschien is het inderdaad een optie om daar bovenop wat pellets gruis te doen. Ik ga het proberen. Dank je wel.