Preventie van ongelukken in huis

Gestart door lovesbudgies, oktober 04, 2009, 17:08:12

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

lovesbudgies

Na overleg met Parkieten-Freak wil ik graag dit topic openen over de ongelukken die met parkieten kunnen gebeuren in huis.

Dit topic is bedoeld om ervaringen te delen over ongelukjes die zijn gebeurd of die net op het nippertje nog goed gingen, hoe de eventuele gevolgen te behandelen en hoe ze te voorkomen.

We hebben denk ik allemaal wel eens een situatie meegemaakt waarvan we dachten, oef dat ging net goed. Buiten de bekende gevaren (ramen, giftige planten, hete pannen) zijn er namelijk nog tal van dingen die mis kunnen gaan.

Ik heb zelf sinds 5 maanden een hele tamme parkiet (de andere zijn niet zo tam) en hij doet soms dingen die ik nooit had verwacht, het is een heel leerproces geweest van wat er wel en niet kan als hij los is.

Ik hoop dat er met dit topic ongelukken voorkomen kunnen worden of in geval van nood de juiste handelswijzen bekent zijn.


Groetjes,
Lisanne


Ps. Even nog een inkoppertje: 
Als je parkiet gewond is geraakt of bij twijfel over zijn gezondheid raadpleeg dan gelijk een dierenarts.

lovesbudgies

Ik zal zelf gelijk maar de eerste plaatsen  :P dit maakte ik gister mee:

Ik zat op de bank en Poekie zat op mijn borst, ik had mijn elastiekje uit mijn haar gehaald en in mijn hand, Poekie pakte het op in zijn snavel, sloeg het per ongeluk over zijn kopje, het elastiekje ging verder naar beneden over zijn vleugels (het was namelijk precies die wijdte) het zat vast om zijn vleugels, hij verloor zijn evenwicht en viel al rollend van mijn borst naar beneden op de bank.

Gelukkig alleen een beetje beduusd kon ik hem bevrijden van het elastiekje en ging hij weer verder met spelen.

Hij heeft inmiddels zijn eigen elastiekje, dat ik heb doorgeknipt. En die elastiekjes die ik voor mezelf gebruik doe ik voortaan gelijk om mijn pols!

Sjaakie

Ik heb dus zo'n nieuwsgierig beestje die van alles probeert, doet en je 90% van de tijd volgt in je bewegingen. Zo was ik hem een keertje kwijt en na 10 minuten zoeken, roepen en overal kijken deed ik de koelkast open en hij kwam er gelijk uitvliegen. Hij moest flink bijkomen en heeft het eerste kwartier tegen mijn nek aangezeten om op te warmen.

Zo zie je maar dat hij zo vlug als water is en toch in een seconde van bovenop de koelkast(deur) er zo in sluipt.

Ik moet ook altijd opletten bij het uitruimen van de vaatwasser, meneer zit zo op de manden in de machine. Het neerleggen van bestek in de lades, hij zit er bovenop.

Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn!

Wouter

Zon twee jaar geleden had ik nog maar 1 parkiet. Hij had een grote Ferplast binnenvolière helemaal voor zichzelf. Aleen de deurtjes waren een beetje stroef. Nu had ik voor het gemak een slotje erop gemaakt die je ook weleens aan dagboeken ziet. Zo kon de kooi niet helemaal open, maar hoefte ik hem ook niet helemaal dicht te doen.

Maar wat gebeurde er toen. Ik dacht dat Tommy niet door dat kleine gaatje heen kon glippen,  maar ik kwam op een dag thuis, zag ik tommy heel vrolijk in de huiskamer op een lamp zitten, met de kooi nog dicht! Dat doe ik dus nooit meer.


marij

Hallo, ik heb ook nog een gevaar voor vogels die los mogen vliegen.
25 jaar geleden heb ik een valkparkiet gehad direct uit het blok, dus een week of 8. thuis boeken gelezen over van alles en nog wat en ook over het tam maken. Er stond een apart hoofdstuk in over de gevaren in huis waar je om moest denken alles volgens het boekje gedaan en toen klaar voor de eerste keer los in de kamer, wat bleek hij vloog recht in zó'n vliegenvanger, zo'n kleefding weet je wel.
Dit was een hele nare ervaring voor coco en het heeft lang geduurd voordat het kleeferige eruit was .
Vriendlijke groeten Marij

Mars

#5
ik heb er meerdere, maar tot nu toe is het altijd goed gegaan. Ik heb overigens een klein huisje met open keuken, dat maakt gevaren nog wat dichterbij...

- iemand belt aan, ik vergeet de tussendeur
het gebeurt gewoon soms.. 1 keer heb ik halverwege hal gestaan met de deur open (mensen waren bezig binnen te komen), terwijl Jim keurig op mijn schouder landde

- sopjes/afwas
Jim springt graag in dingen waarmee ik bezig ben. Ik moet er dus enorm om denken dat ik niet afwas of sop terwijl ik de voliere open heb staan.

- thee en koffie
ik zelf heb er niet last van, heb een mechanisme dat als er gefladderd wordt dat ik dan mijn theemok bescherm, maar mijn visite.. tja, die vinden dat dan ook weer grappig. Maar het is wel heet.. Dus altijd de visite waarschuwen/parkietjes opsluiten

- dekseltjes van ferplast kooien
af en toe las ik verhalen over parkietjes die de dekseltjes van het etensbakje openbraken. Ik dacht dat dat onmogelijk was en dat ze hem gewoon niet goed dicht hadden gedaan, totdat mijn parkietjes groter werden en sterker werden. Layla zat continu op de kooi als ik thuiskwam, maar omdat ik wist dat ze in haar eentje niet van de kooi afkwam, liet ik het zo. Maar ook Jim en Milan bleken goede plasticdekselbrekers te zijn. toen ze het niet leuk vonden om ivm ziekte apart in een kooi te zitten. Dus plakte ik de bakjes wel dicht en zorg ik er voor dat als ik de kooien gebruik, ik nooit mijn tussendeur open heb staan of het afwaswater laat staan in de gootsteen. Je weet immers maar nooit..

Zelf geen ervaring mee, maar heb er vaker over gelezen:
- speeltjes met grote draden/kwasten er aan. Menig parkietje heeft zichzelf er aan opgehangen.

Tip! Vlecht alle speeltjes met draden/kwasten eraan in en zet ze vast met een tie-rip. Houd strengen zo kort mogelijk.
Gr. Lisanne


[verwijderd door de beheerder]
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

fullmetalgirl

zelf meegemaakt:

kasten die 2 cm van de muur af staan.

parkieten kunnen hier achter vallen of tussen blijven haken.

er zijn veel gevaren in een woonkamer.. tegen alles beschermen is bijna onmogelijk..
vandaar dat je parkieten niet alleen moet laten :)
(tenzij je kamer hier speciaal voor is gebouwd)

Joyce

Tarzan heeft enkele weken geleden achter de koelkast gezeten (welke in de hoek van de open keuken staat). Blijkbaar zat hij boven op een glazen pot op de koelkast, gleed daar vanaf en belandde tussen de muur en de koelkast in. Hij is er uiteindelijk zonder kleerscheuren uit gekomen.

Moppers

Als mijn parkietjes los zijn, dan zorg ik ervoor dat ik weet waar ze zitten als ik opsta. Ze willen nog wel eens op de grond rondlopen. Dat is bij mij geen probleem, maar als je even niet oplet als je opstaat of een stukje loopt, dan bestaat de kans dat je op een van je vogeltjes gaat staan. Ook als ik op een stoel naar voren zit en ik wil tegen de rugleuning gaan zitten, dan check ik altijd of er niet toevallig een parkiet op mijn rug aan het klimmen is.

Ik heb zelf geen deurtjes die uit zichzelf dichtgaan, maar wel parkieten die het leuk vinden om in kastjes te kijken. Als je wél zelfsluitende deurtjes hebt, let dan goed op of er geen parkiet in het kastje zit. Afgezien van het risico dat je de parkiet opsluit, is het ook mogelijk dat de parkiet geplet wordt door het deurtje als die niet doorheeft dat het deurtje sluit.