Is mijn parkietje ziek?

Gestart door Stefan-001, oktober 08, 2009, 23:00:14

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stefan-001

Goedeavond allen,

ik heb een grasparkietje die Jippie heet en is inmiddels al 2 jaar oud een heel actief beestje.
Alleen sinds vanmiddag is hij niet zo heel actief meer.hij heeft eigenlijk de hele avond stil met zijn veren opgezet opmijn schouder zitten te luieren/slapen. hij ging er zelfs opeens helemaal voor liggen,dit doet hij normaal gesproken nooit! Eten en drinken doet hij gelukkig nog wel. alleen het kletsen doet hij nu niet. het lijkt ook wel of zijn snaveltje een beetje vochtig is.Hij heeft de hele dag lekker rond gevlogen en papier zitten eten.Kan dat er misschien iets mee te maken hebben? Mijn vraag is dus eigenlijk of ik me zorgen moet maken voor mijn vriendje?

Alvast heel erg bedankt,

Stefan-001

Nog even een aanvullen op mijn verhaal hierboven.
Vandaag poept hij eigenlijk niet meer en als hij poept is het waterig(bij wat bij Jippie normaal is) en het groen is een beetje fel.
eten en drinken doet hij ook gewoon zoals normaal,maar kletsen doet hij nog steeds niet. Weet iemand misschien wat er aan de hand is en wat ik eraan moet doen?

Alvast bedankt

Parkieten-Freak

Het is van hieruit niet te zeggen wat er precies aan de hand is met je parkietje. Mogelijk een infectie, maar zeker weten doe ik het niet.
Mijn advies is dan ook om een dierenarts te bellen, want dát hij ziek is staat voor mij wel vast.


Stefan-001

Bedankt voor je oordeel,Ik heb inmiddels een afspraak gemaakt met de dierenarts vanavond. Hopen dat hij de oorzaak van zijn gedrag kan vinden.
waar ik vandaag ook achter ben gekomen is: op het moment dat hij wil gaan poepen zakt hij door zijn pootjes heen(wat vrij normaal is bij parkietjes) maar dit gaat gepaard met een heel zacht piepje dat hij geeft. ik denk/weet eigenlijk wel zeker dat het hem dus niet lukt om te poepen,kan ik hier zelf al wat aan doen of moet hier echt een deskundige naar kijken?

Alvast bedankt

roha

Een deskundige kan de juiste diagnose vaststellen en de juiste behandeling voorschrijven.
Voor nu kan je ervoor zorgen dat je parkiet het lekker warm heeft, door bijv een rode warmtelamp er op te zetten, of de verwarming aan.
Sterkte en laat je even weten wat de arts heeft gezegd?

Stefan-001

Goedeavond,
Even een update over hoe het met Jippie gaat.
Ik heb op het laatste moment toch besloten niet naar de dierenarts te gaan,dit kwam voornamelijk door dat Jippie zich vlak voor het eten weer beter ging gedragen,Hij scharrelde weer rond,hij vloog weer,hij was weer aan het fluiten en was aan het eten alsof hij dat de hele dag nog niet gedaan had en slapen deed hij weer op 1 pootje.Kom ik net terug van het sporten kom ik eigenlijk tot de conclusie dat hij nog steeds niet poept. zoals ik hierboven al eerder heb verteld doet hij wel een poging en bij die poging geeft hij een klein piepje. Mijn Conclusie is dus dat hij zijn ontlasting niet kwijt kan. Weet iemand hier wat enigzins laxerend werkt op vogeltjes? Dit lijkt mij de beste manier om zijn darmpjes weer aan het werk te krijgen?

Alvast heel erg bedankt

Parkieten-Freak

CiteerVandaag poept hij eigenlijk niet meer en als hij poept is het waterig(bij wat bij Jippie normaal is) en het groen is een beetje fel.
Je vogeltje poept wel: hij heeft/had diarree. Groen = poep.
Ga dus niet experimenteren met laxeermiddeltjes. Nogmaals: je parkiet is ziek en heeft mogelijk een infectie. Hij heeft vermoedelijk ook pijn want hij piept.
Als jij een dag diarree hebt, heb je ook pijn als je alwéér naar de WC moet. Voor je parkiet is dat niet anders.
Heel jammer dat je niet naar de dierenarts gegaan bent.


Sjaakie

Je schreef eerder dat als hij poept het waterig is en fel groen. Wat moet het dan wel niet worden als je iets gaat geven wat laxerend werkt? Als je zelf aan de diarree bent doet al dat water ook behoorlijk zeer na 2 dagen.

Als je op het forum verder kijkt naar info over zieke parkietjes kun je ook lezen dat parkieten ziekte heel goed verborgen houden. Als ze eenmaal goed ziek zijn en het tonen zijn ze al praktisch dood.

Een bezoekje aan de dierenarts is dus niet overbodig. Zeker omdat het beestje schijnbaar pijn heeft en al laat zien niet lekker in zijn vel te zitten. Beter een keer te vaak naar de dierenarts dan 1 keer te weinig. :)