Aanschaf 2e parkiet

Gestart door Robert147, oktober 03, 2009, 00:19:58

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robert147

Hallo,

Wij hebben sinds 3 a 4 jaar een grasparkietje, een mannetje (somi). Toen we hem net hadden kreeg hij alle aandacht. Hij is ook redelijk tam. Hij is wel een beetje schrikachtig, maar komt gewoon nog naar ons toe en steelt af en toe wat eten ui de pan. Na de komst van onze dochter kwam hij natuurlijk op de 2e plaats. We hebben het altijd zielig gevonden dat hij alleen zat maar waren altijd bang dat een 2e parkiet voor veel lawaai zou zorgen. We zijn nu van plan er een 2e parkietje bij te zetten. Ik heb inmiddels op dit forum gezocht en heb genoeg topics gevonden waar men dezelfde vraag stelt. Ik weet inmiddels dat het geslacht wat je er bij kan zetten zowel vrouwlijk als mannelijk is. Ik weet ook van de wenperiode in een aparte kooi. Maar ik heb een vraag over de nieuwe kooi die er moet gaan komen. De kooi van Somi is nu 54,5 hoog, 57 breed en 32 diep. De kooi is niet helemaal recht dus kwa inhoud is hij kleinder dan de opgeven maten. We zoeken een grotere kooi, maar het valt niet mee om een beetje een mooie kooi te vinden. Wij houden van strak en wit. Dus een rechte kooi heeft de voorkeur. We hebben er 1 gevonden (ik weet niet of ik hier merken mag noemen)
http://www.onlinedierenshop.nl/ferplast-piano-4-p-868.html?language=nl

Deze is helemaal recht en heeft de afmetingen 64 hoog, 59 breed en 33 diep. Is dit groot genoeg voor 2 grasparkietjes? Er is nog een groter type (71 breed) maar is minder mooi dan de kleinere. Wat zouden jullie doen? Misschien hebben jullie nog tips voor andere kooien.

Tot slot nog een vraag over het 2e parkietje. Maakt het kwa seizoen nog uit wanneer je er een 2e bijzet? Op dit moment hebben ze bij de kinderboerderij een kooi vol met jonge parkietjes. Mijn vriendin is al verliefd geworden op een mooi grijs vrouwtje. Maar is het wel verstandig er daar 1 te kopen. We weten dat de dieren goed verzorgd zijn/worden. Maar verder weten we niks. Hoe zit het met incest enzo? kan me voorstellen dat een kinderboerderij minder nauwkeurig fokt (noem je dat ook fokken?) dan een 'professionele' fokker. Hebben jullie nog andere adressen in Noord Brabant waar we terecht kunnen voor een mooi parkietje?

Alvast bedankt voor alle reacties.

Groet,
Robert

hillie

Ik zelf zou hem iets groter kopen als ik jouw was.
Vindt namelijk dat ze ook in de kooi de ruimte moeten hebben om ze vrij te bewegen ( maar ja dat is mij mening)

Maak niet uit in welk seizoen je er grasparkietje erbij koopt en zeker niet als het parkietje van binnen komt.
En ik denk dat het met inteelt ook wel mee zal vallen omdat je grasparkietjes wel broedgelegenheden moet geven en ze anders niet gaan broeden dus ze broeden niet zomaar zonder aanleiding.
Maar als je dan nog twijfelt kan je altijd nog na vraag doen bij de eigenaar van de kinderboerderij.

Robert147

Dus deze is beter  ;)
http://www.fretten.nl/papagaai/N_frame.html?http://www.fretten.nl/papagaai/Kanarie__tropen___parkieten_kooien_N_grp_21_37-2.html

Wat betreft de aanschaf. Ik denk dat ik in de buurt maar op zoek ga naar een kweker. Heb op marktplaats al verschillende aanbieders van grasparkietjes die net uit het blok zijn.

roha

Bij beide links kom je op dezelfde pagina, waar vele kooien op staan, weke bedoel joij dan?
Ik vind ze allemaal wel klein hoor, mar ja ik ben ook voorstander van beter veel ruimte dan te weinig!!

Robert147

Het is de Rekord 5KD. Afmetingen 71,5 x 38 x 61. Ik vind die zeker niet te klein.

hillie

Volgens mij is die ook niet zo heel veel groter maar ja je moet het zelf weten.
Ik vind voor 2 parkieten toch nog steeds wel klein.
Maar de keuze moet je zelf maken.

Robert147

In plaats van te zeggen dat de kooien die ik voorstel te klein zijn zouden jullie ook kunnen zeggen welke grootte ik minimaal moet hebben  :D