Parkietje kan niet meer slikken?

Gestart door Duffy, oktober 01, 2009, 19:58:53

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Duffy

Hey allemaal,

Hier het baasje van Kiki en Sjefke. Met Sjefke gaat het erg goed, hij vermaakt zich prima hier in huis.
Kiki laat me vanavond echt schrikken, ik weet niet wat er met haar is. Ze zit vol, alsof ze het koud heeft (verwarming staat dus nu op hoog), heeft haar ogen dichtgeknepen, ook als ik in de buurt ben (dan is ze normaal erg alert, ze is wantrouwend) en ze neemt een paar slokken drinken, kruipt terug op de schommel of op haar stokje en alles loopt er weer uit. Heeft ze last van een kropontsteking? Maar dan past het vol zitten er niet bij, toch?
Vooral het overgeven baart me zorgen, kan/moet ik hier iets mee? Ik kan haar niet vastpakken en dus zo onderzoeken (laat ze niet toe, dat levert haar enorm veel stress op)...

Iemand tips?

Groetjes, Duffy


Sjaakie

Ik ben geen expert, maar het lijkt me dat je het beste een vogelarts kunt raadplegen.

Mars

Bij braken moet je zo snel mogelijk naar een dierenarts. Die kan dan controleren op kropontsteking.
Wat is vol zitten? Wat bedoel je daarmee?
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Duffy

Sorry, bol zitten dus. Heb net nog contact gehad met de dierenarts en ik mag haar wat geven van de baytril die ik nog liggen heb hier, door het drinkwater. Hij denkt aan luchtweg- of keelontsteking, omdat ze het water niet weg lijkt te kunnen krijgen, het lijkt alsof er iets in haar keel dwars zit. Morgenochtend is er spreekuur tussen 8-9, dus dan maar even daar op bezoek, ookal vindt ze dat nog zo vervelend. Ze zit nog steeds stil, maar poetst soms wel weer haar veren.
Van de dierenarts moest ook Sjefke voor de zekerheid maar aan de baytril....  ???

Duffy

Vannacht nog een paar keer wezen kijken, en vanochtend dus naar de dierenarts geweest. De dierenarts heeft haar niet uit de kooi gehaald, maar aan de hand van de symptomen en hoe ze reageert op de baytril van gisteravond, denkt hij nu dat het waarschijnlijk een virusje is, dus doorgaan met de baytril voor 10 dagen, ook voor Sjef. Ze eet in ieder geval weer iets en heeft nog wel braakneigingen soms, maar er lijkt niks meer uit te komen. Wel heeft ze ook diarree..
Mijn arme meiske.

Duffy

Het leek er net op dat ze opnieuw begon, maar nu lees ik elders op het forum dat het opgeven van (hele) zaadjes normaal is? Mag daar ook wat slijm bij zitten?
Ze is nu een uurtje heel stil geweest en bol gezeten, maar begint nu weer te kletsen... Maak ik me te snel ongerust nu?

Parkieten-Freak

CiteerMaak ik me te snel ongerust nu?

Nee, dat denk ik niet.
Het kan heel goed zijn dat je vogeltje een infectie heeft gehad, maar baytrill helpt alleen tegen bepaalde bacteriele infecties, niet niet tegen virusinfecties.

Kun je eens aangeven welke van onderstaande zaken jouw vogeltje eet?

parkietenzaad
XtraVital
pellets
trosgierst
snoepstokken
fruit
koekjes en dergelijke (lekkernijen die bestemd zijn voor menselijke consumptie).
grit
maagkiezel


Duffy

#7
Ze zit op dit moment op een combinatie van parkietenzaad uit de supermarkt (en die hele zaden gaf ze gisteravond ook weer op) en pallets.
Omdat Kiki en Sjef nog een keertje samen gaan wonen (hoop ik) en Sjef erg slecht tegen zaad kan, ben ik op advies van een dierenarts bezig met de overgang. Ze zit nu even alleen op de pallets: die kan ze heel doorslikken en zullen gewoon verteren in haar maagje. Ik heb haar ze gister ook bij Sjef uit de bak zien eten, dus ze lijkt er bijna klaar voor. Ze ziet er weer goed uit vanochtend, maar zit me aan te kijken vanaf de voerbak zonder te eten: ik denk dat ze toch haar zaadjes mist nu. Moeilijk hoor, ik ben bang dat ze ze weer op gaat geven als ik ze terug geef...

Snoepstokken krijgt ze haast nooit, vaak een lepeltje eivoer door het eten erbij (omdat ze dat niet gewoon eet), trosgierst soms en de kiezels zitten door het zand. Verder niks uit je lijstje.

Mars

Pellets worden niet heel doorgeslikt, maar kapot gemaakt met de snavel.
Verder raad ik je aan een zieke vogel niet over te gaan zetten op pellets, maar te wachten tot hij/zij beter is. Het overzetten op pellets kost veel energie en dat kan een zieke vogel niet opbrengen. Helaas denken veel dierenartsen daar niet aan..

Als je wilt dat Kiki pellets gaat eten, kun je het beste Sjef er even bij in gaan zetten. Zien eten, doet eten, werkt hierbij vaak erg goed.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..