gekortwiekt

Gestart door timolover, oktober 01, 2009, 16:38:57

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

timolover

timo komt bij een hobbyfokker vandaan en die meneer heeft hem gekortwiekt voordat ik timo ging halen.
nu heb ik eerder parkietjes gehad en daarvan was er 1 ook gekortwiekt. na de eerste rui ging deze parkiet gewoon lekker vliegen.
bij timo heb ik het idee dat die man bij 1 kant "niet zo mooi" heeft geknipt maar net te veel eraf heeft gehaald.

de vleugel aan de goede kant is gewoon mooi om te zien,maar bij die ander kant zie je echt een heel recht afgeknipt stuk.
nu heeft timo nog niet echt gevlogen, maar wel al per ongeluk een proefvluchtje gemaakt. hij kwam op de grond terecht en probeerde op te vliegen maar kwam niet veel hoger dan 10 cm.
is dat normaal voor een gekortwiekte vogel? ik ben echt ban dat die man te veel heeft weg geknipt en dat timo nooit echt zal kunnen vliegen...

ik heb zelf voor mijn vriendin al 2 keer een parkiet gekortwiekt (klein stukje slagpennetjes eraf gehaald) en dat zag er veel mooier uit! Je zag eigenlijk niet dat het geknipt was en haar vogeltjes vliegen inmiddels gewoon weer rond na 3 maandjes.....
vandaar mijn twijfel!

wie kan mij helpen (heb helaas geen foto nog van timo zo dichtbij)

Milo-Pixel

Is er verder geknipt dan de dekveren? Kan je dat zien? Bij een gewiekte vogel hoor je net een afgeknipt stukje onder de dekveren vandaan te zien. Dat hij niet hoger dan 10 cm komt is normaal, als hij maar niet echt 'neerstort', hij hoort gewoon schuin naar beneden te dalen ;)

Een foto zou helpen :)

timolover

bij de linker kant zie ik dat volgens mij wel, maar de rechtse niet, daar is het echt recht afgeknipt zeg maar.
hij "vloog" vanaf de eettafel uit zijn kooi met verschonen en kwam een meter verder al op de grond
pff foto word lastig,  moet ik dan de vleugels spreiden of probeer ik gewoon om het zo van achter te laten zien
ik vind zelf dat je van achter ook wel goed kan zien hoe er geknipt is....

Mars

Het liefste even spreiden. Maar een foto van opzij zou ook kunnen.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

timolover

dat wordt nog lastig....timo is echt nog erg bang en ik wil hem geen trauma aandoen..
zal dit weekend even proberen of ik hem er mooi op kan zetten zodat je het kunt zien!

timolover

ik heb foto's gemaakt van timo. niet met gespreide vleugel maar ik hoop dat het wel zichtbaar is.
de rechtervleugel is de "verkeerd" geknipte.
ik heb ook de linker vleugel erop gezet zodat je hopelijk het verschil ziet

de foto's staan bij mijn profiel omdat ik niet weet hoe je ze hier kunt toevoegen..????????

lovesbudgies

Bij het 'antwoord' links op Extra opties klikken, en dan kan je een bijlage toevoegen, met bladeren kan je de foto zoeken en aanklikken die je wilt laten zien.

timolover

dit is de goede vleugel!!

[verwijderd door de beheerder]

timolover

 dit is de "verkeerd" geknipte vleugel

ik hoop dat het een beetje te zien is...!!

[verwijderd door de beheerder]

petran87

Ik heb sinds zaterdag een parkiet die in de winkel gekortwiekt is. kan iemand mij vertellen wanneer de vleugel weer is aangegroeid en mijn vogeltje weer kan vliegen? hij is 8 weken oud nu.

Wouter

Citaat van: petran87 op oktober 07, 2009, 21:19:18
Ik heb sinds zaterdag een parkiet die in de winkel gekortwiekt is. kan iemand mij vertellen wanneer de vleugel weer is aangegroeid en mijn vogeltje weer kan vliegen? hij is 8 weken oud nu.

Zo rond de rui groeien de veren weer aan, dat zal zijn als hij rond de drie maanden oud is.
Gelieve eerst de zoekfunctie te gebruiken, dit is makkelijk te vinden.

Citaat van: timolover op oktober 03, 2009, 15:41:30
dit is de "verkeerd" geknipte vleugel

ik hoop dat het een beetje te zien is...!!

Het lijkt er inderdaad op alsof hij iets te ver geknipt heeft en een bloedvat geraakt heeft, de grijze "korst" te zien.

timolover

zijn de gevolgen van dat te ver knippen zoals ik denk?
zal timo na zijn eerste rui kunnen vliegen? ik ben bang dat we hier nu een
gehandicapt vogeltje hebben???
hij wil ook nog niet uit de kooi....ik weet het geduld is belangrijk!
wel ging hij nu na een 3e korte vlucht van mijn vinger op de grond, weer meteen op
mijn vinger met gemak, dus hij vertrouwd me wel heb ik het idee

Milo-Pixel

Waarschijnlijk is er niet in het leven van de veren geknipt, maar is er gewoon een veel te groot stuk geknipt, en ook de dekveren geknipt.. Dit is vooral gevaarlijk omdat ze dus sneller neerstorten, en niet een rustige lijn naar beneden dalen. De veertjes komen wel goed, dit kan 1 รก 2 ruien duren en dan heeft hij zijn vliegvermogen terug ;) Het belangrijkste nu, is om ervoor te zorgen dat hij geen noodlandingen maakt, en niet ergens tegenaan knalt, omdat hij niet goed kan sturen en dalen.. Ik zou me er niet te veel zorgen over maken! :)

timolover

#13
Timo maakt weinig vluchten buiten de kooi omdat hij er ook niet graag uit komt! (lijkt wel of hij weet dat hij niet kan vliegen)
maar inmiddels is er met de vleugels (niet door vliegen of noodlanding) iets heel zieligs gebeurd!!
ik heb een nieuw topic gestart hierover!!
zie "slagpennen kwijt" bij ziekten -> Ik heb dat topic samengevoegd met dit lopende topic. Deze reactie sluit namelijk aan bij je vraag over kortwieken. Op deze manier blijft de informatie overzichtelijk bij elkaar staan. Gr. Ingrid

ik weet niet of dit onderwerp hier goed staat maar moet het even kwijt!!

Ik had een tijdje geleden bij mijn topic "gekortwiekt" al foto's geplaatst omdat ik dacht dat Timo bij de hobbyfokker
verkeerd gekortwiekt is!
Het zag er niet mooi uit (hij is europees gekortwiekt dus met buitenste 2 pennen er nog aan)
volgens mij heeft de hobbyfokker de slagpennen te ver ingeknipt! Het heeft niet gebloed maar ziet er gewoon niet mooi uit!

Maar nu komt mijn probleem!! Timo is gister zijn overgbeleven (laatste 2) slagpennen verloren!! Ik denk dat ze toch met kortwieken aangetast zijn!
Ze hingen er helemaal scheef bij en zijn uiteindelijk eruit gevallen!!
Nu ziet het eruit alsof hij dus op de amrikaanse manier gekortwiekt is, maar dan aan 1 kant!!
Rechts heeft hij de buitenste slagpennen nog maar links is het alleen een zielig kort vleugeltje!

Ik heb op internet gezocht en wat ik al dacht is dat de laatste slagpennen niet meer aangroeien!!
SNIK dit betekent dus dat Timo nooit meer normaal zal kunnen vliegen!!!
Ik vind het zo zielig! en denk ook dat hij het zelf wel door heeft want hij word al aardig tam en komt gewoon op mijn hand zitten in de kooi en speelt met me, maar hij wil absoluut niet uit de kooi!!
Ook als hij in de kooi gewoon een beetje fladdert valt hij vaak van zijn stokje op de bodem omdat hij zijn evenwicht verliest!! Ik vind dat zo zielig om te zien!!

Kan ik hem helpen en is het echt waar dat het nooit meer aangroeit!!???
Mijn zoon van 6 zegt al tegen iedereen dat zijn parkietje (Timo is eigenlijk van hem) gehandicapt is!! want hij heeft geen vingers meer!!!

Caradow

Wat dacht je van de rui....

In de rui worden alle pennen gewisseld, dus ook de slagpennen.

timolover

ja natuurlijk dat zou ook kunnen!!
ik heb het nooit eerder zo gezien bij mijn andere parkieten, dan bleef er ws 1 slagpen zitten waardoor het niet opviel!
ik hoop maar dat het de rui is en niet door het verkeerd knippen komt!!!
dank je ik maak me al minder zorgen!!

timolover

en oh ja bedankt ingrid!!! dit is een stuk makkelijker inderdaad!!