ringetje

Gestart door timolover, oktober 01, 2009, 16:30:03

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

timolover

ik heb voor het eerst een geringde parkiet. hij komt bij een hobby fokker vandaan die zijn parkietjes ringt als ze uitvliegen.
timo heeft een rood knijpringetje om zijn rechter pootje, waar ik niets op kan lezen(nog niet want timo is nog niet heel tam)
maar nu viel me op dat timo wel regelmatig aan het ringetje zit met zijn snavel.
hij beweegt verder goed en zit ook goed op het pootje, maar zou het toch kunnen dat hij er last van heeft??
ik heb geen idee of parkietjes hier last van kunnen hebben omdat het voor mij de eerst keer is dat ik een geringde vogel heb

Caradow

Parkietjes knabbelen overal aan, dus ook aan ringetjes ;)
(knijp)ringen kunnen wel problemen geven, maar dat is meer de uitzondering op de regel.
Een knijpring staat trouwens verder niets op, dus dat ligt niet aan het nog niet tam zijn van timo ;)
Wanneer je je er zelf prettiger bij voelt, kun je het ringetje voorzichtig verwijderen.

Wouter

Kijk ook even over er toevallig poepjes tussen het ringetje en de poot zit. Dit kan nog wel eens voorkomen. Dit kan behoorlijk irriteren. Als er poepjes inzitten, maak het dan met lauw water een beetje schoon. Mocht het niet lukken, dan kun je het ringetje beter verwijderen.

timolover

de eerste dagen was het ringetje heel vies, maar nu ziet het er schoon uit!
ik heb een schoteltje water op de bodem van de kooi en die gebruikt timo meer voor een kort badje dan om uit te drinken...
hij loopt er steeds in dus zo is alle poep die eraan zat nu netjes weg..

hoe haal je zo'n ringetje eraf dan? want timo is dus echt nog niet tam (beetje bang nog)

gekke vraag maar waar dienen die ringetjes dan voor als er toch niets op staat?
ik dacht dat je dingen als geboorte datum  fokker eraf kon zien zeg maar...

roha

Die ringetjes zijn meer bedoeld voor de eigen administratie van de hobbykweker.
Waarschijnlijk heeft hij/zij een administratie waarin hij/zij zelf de gegevens heeft staan aan de hand van de kleur van een ring. Zo kan hij/zij zelf uitelkaar houden van welk jaar, wlek nest o.i.d. een parkiet is.

Caradow

Citaat van: timolover op oktober 01, 2009, 16:42:09

gekke vraag maar waar dienen die ringetjes dan voor als er toch niets op staat?
ik dacht dat je dingen als geboorte datum  fokker eraf kon zien zeg maar...


Dat geld bij gesloten voetringen, deze worden ongeveer 8 dagen nadat ze uit het ei komen aangebracht en kunnen niet zomaar verwijderd worden. Knijpringen kan je op elke leeftijd nog aanbrengen

timolover

hoe zie je het verschil tussen een knijpringetje en een gewone?
volgens mij is het een knijp ringetje en hij is rood

Caradow

Een knijpringetje zitten 2 flapjes aan, een gesloten ring is ... gesloten...