Mijn grasparkietje kan niet meer vliegen

Gestart door vunke, september 25, 2009, 10:26:18

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

vunke

Hoi allemaal,

Ik heb sinds 2 jaar een grasparkietje: Coco. Het is echt een schatje. ::)
Toen Coco ongeveer 1 jaar oud was, kon hij van de ene op de andere dag niet meer vliegen.
Hij was toen in de rui. Hij is er goed aan, eet goed, drinkt goed, praat de hele dag.
Aan zijn veren is niets te zien.
Heb op internet al vanalles gezocht wat het zou kunnen zijn, maar kan er niets over vinden.
Alleen de kruipersziekte en PBFD. De symptomen die daar beschreven staan, zijn ernstiger dan die van Coco.

Doordat hij niet kan vliegen, valt hij wel eens. Hij is nieuwsgierig en een beetje lomp... ;)
Het puntje van z'n snavel is wel eens afgebroken, dit groeide steeds weer aan.
De laatste tijd als hij valt, heeft hij last van z'n pootjes. Hij kan er dan even niet op lopen. Net of hij kruipt. Ik zet
hem dan in zijn kooi, en na een uurtje loopt hij alleen nog wat moeilijk, verder merk je niets aan hem.
Heb een keer in het weekend de dierenarts ervoor gebeld, deze zegt dat er niets aan te doen is.

Vind het echt heel zielig... Durf hem er bijna niet meer uit te halen, bang dat hij valt.
Pasgeleden wou hij op z'n schommeltje springen in zijn kooi, dit ging fout waardoor hij viel. Hierdoor liep hij weer een
tijdje moeilijk.

Je merkt aan zijn gedrag niet, praat volop. Ook als hij gevallen is.
Fluit de hele dag. Eet goed.

Iemand een idee wat het kan zijn?

Groetjes,
Ivon

Pietje

ik heb ook een vogeltje die niet kan vliegen ze heeft haar vleugel ooit is kapot gevlogen tegen de volliere muur en is nu aan het herstellen,
ze zit nu binnen in de kooi bij mijn valkparkieten en ze doet het nu heel goed ze mag alleen niet meer los( al doet mijn moeder dat wel en gaat het weer fout als ze hem kapot vliegt) dus ik zelf laat haar daar zitten tot ze helemaal hersteld is ze zit er nu 2 maanden en ze kan al weer redelijk hoog vliegen alleen stoot ze zich soms Vandaar dat ze niet te vaak er uit mag. ik ben geen expert op dit gebied maar dit is hoe ik het met mijn vogel doe. misschien heeft jou vogel ook wel ooit is zijn vleugel bezeerd en dat het daar door komt omdat het er mee door vliegt.
zijn pen zou afgebroken kunnen zijn dit kan wel is in de rui gebeuren volgens mij... dat heeft een andere parkiet met zijn staart pen gehad toen hij ergens tegen aan kwam(en in de rui was).
mijn vogel van de vleugel is overigens ook heel druk en is daarom denk ik ook lomp net als jouw vogeltje mischien zou het daar ook wel aan kunnen liggen.


Sjaakie

Mijn parkiet heeft hier geen last van, maar ik las de reactie van Pietje en daarbij gingen gelijk mijn alarmbellen rinkelen omdat mijn parkiet nu behoorlijk in de (winter)rui zit en graag los vliegt.

Klopt dat echt dat ze tijdens de rui een vliegpen kunnen beschadigen of breken tijdens het vliegen (als ze iets raken, verkeerd landen etc). Dat is namelijk voor mij nieuw.


Pietje

nee het hoeft niet, maar die van mij heeft het met zijn achter staart pen gehad en mij voliere zat onder het bloed dit vogeltje had blijkbaar gewoon pech en hij brak af toen het in de rui was maar het gaat nu goed en bloed niet meer maar ik weet niet of het daar ook zou kunnen liggen. ik geef het aan dat het gebeurt is maar weet niet of het zo zou kunnen zijn een dieren arts weet het beter die kan je het vragen dus het was een pechvogeltje denk ik je... hoeft je geen zorgen te maken

Mars

Maak eens een afspraak met een vogelarts. Die zal je een heel stuk verder kunnen helpen.
Een dierenarts die antwoord 'dat er niets aan te doen is' zonder de vogel gezien te hebben, heeft blijkbaar weinig verstand (en affiniteit met) van vogels.

Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Moppers

Ter informatie: kruipersziekte en (P)BFD zijn hetzelfde, BFD staat voor Budgerigar Fledgeling Disease, de Engelse benaming dus.

In de kooi kan je rekening houden met wat hij wel en niet kan. Zoek maar eens op kruipersziekte op het forum, dan vind je allemaal tips hoe je een kooi geschikt kan maken voor een parkietje dat niet kan vliegen.
Ook buiten de kooi kan je er rekening mee houden. Houdt hem in de gaten, let erop dat hij niet ergens op gaat zitten waarbij het een risico is als hij eraf valt.

Caradow

PBFD is zeker niet hetzelfde als kruipersziekte!

Kruipersziekte word veroorzaakt door het Polyoma virus, PBFD door het PBFD virus. Polyoma hoeft niet dodelijk te zijn, PBFD is dat uiteindelijk altijd wel.

lovesbudgies

PBFD staat voor Psittacine Beak and Feather Disease, ofwel veer- en snavelrot.

(Het wordt veroorzaakt door het circo virus.)

Dit is inderdaad iets anders dan kruipersziekte.

Van het PBFD-virus gaan vogels niet dood, maar het tast het afweersysteem aan, zodat de vogels sterven aan bijkomende infecties, vaak het Polyoma-virus en Aspergillose.

Vandaar denk ik de verwarring.



Moppers

Ah, oke, mijn fout. Bedankt voor de verduidelijking.
Tis inderdaad snel te verwarren, vooral omdat BFD dus wel kruipersziekte is.