timo eet geen trosgierst

Gestart door timolover, september 28, 2009, 13:58:34

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

timolover

timo is nu bijna 3 weken bij ons. ik heb al veel geprobeert om hem trosgierst uit mijn hand te laten eten.
hij kijkt er niet naar om, maar komt wel al op mijn vinger zitten.
nu heb ik ook een trosje gierst in de kooi gehangen, maar ook daar heeft hij nog geen kruimel van gegeten...
lust hij het niet? ik vind het zo vreemd want al mijn andere parkietjes waren er dol op!!

Mars

Parkietjes moeten er vaak even aan wennen, het leren te eten.
Hang gewoon een stuk op bij de stok en wacht eens een paar dagen! Je zult zien dat hij het dan vanzelf eens uitprobeert.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Sjaakie

Zal wel goedkomen! Zo wilde mijn parkiet geen xtravital maar gewoon "ordinair" standaard parkietenvoer. Hij at zelfs 5 dagen niet en deed dat pas toen ik het gewone voer weer in zijn bakje deed. Nu 9 maanden later kreeg hij het weer voorgeschoteld bij mijn broer (die heeft ook een parkiet) en toen at hij het wel.

Dus gewoon de trosgierst over een tijdje weer proberen!

Petr@

Eigenlijk maakt het toch niet uit als je parkietje geen trosgierst lust,zijn alleen maar dikmakers :P

Je zou hem ook met wat anders op je hand/vinger kunnen krijgen, bijvoorbeeld met fruit of groente.
In Memory: Mijn lieve Mitzi 2010
                  Mijn allerliefste Vledder 2013
                  Mijn altijd lieve angstige Goofy 2014
                  Mijn lieve pratende Pluto 2014
                  Mijn lieve dikke Luna 2015
                  Mijn lieve kleine Lola  2016

timolover

hij komt al op mijn vinger zitten. ook toen hj vorige week per ongeluk zijn eerste vluchtt maakte kon ik
hem zo pakken omdat hij meteen vanaf de vloer op mijn vinger kwam....
vorlopig eenmalig want als hij nu in de kooi op mijn vinger komt, en ik wil mijn hand eruit halen dan springt hij snel
op een stokje.
wil er dus niet echt uit....maar dat van de fruit is wel een goede tip, zal dat eens proberen want het gaat mij erom
dat hij leert dat buiten de kooi niet eng is maar juist leuk!!
ik gun hem zo een lekkere vlucht door de kamer, maar als hij niet durft??

Sjaakie

Het lijkt heel erg op de parkiet van mijn broer (ruim een jaar in bezit). Die komt er ook alleen maar uit als hij wil en laat zich niet op de hand eruit halen. Gewoon lekker zIjn gang laten gaan, het komt vanzelf. Die parkiet van mijn broer kan er na zijn werk bij thuiskomst uit (6 uur) maar vaak komt hij er pas na 10 uur uit. Hij vind het wel prima.

Echter als hij bij mijn parkiet logeert of die van mij bij mijn broer. Nou..... dan is meneertje de eerste die eruit is en doet hij ook alles wat mijn parkiet doet. Die van mij is gewoon losgeslagen en durft en doet alles, dit in mega contrast met die van mijn broer.

Het is gewoon een heel ander vogeltje ook qua karakter.

Ook die van jou komt er straks vanzelf uit. En hij is nog maar 3 weken bij jullie hè, hij moet nog zoveel wennen! Komt goed!

timolover

zal ik dan beter af en toe de kooi ook eens open laten staan zodat hij wel de kans krijgt om eruit te gaan?? of moet ik daar nog even mee wachten?

Sjaakie

Mijn broer heeft dat vanaf het begin tot en met heden gewoon gedaan. Kooi open zetten en hem zelf laten bepalen wat hij wil. Hij deed soms een paar verkenningsvluchten en ging dan weer terug, maar het wordt steeds meer. Hij is lang niet zo ondernemend als die van mij (wel als ze bij elkaar logeren), maar het heeft tijd nodig. Mijn broer's parkiet is nu pas na een jaar "opgeknapt", maar nog lang niet vergelijkbaar met die van mij.

Voordeel bij zijn vogel is wel dat als hij ergens van schrikt ook gelijk weer zijn kooi ingaat, mijn parkiet daarentegen was in het begin zijn kooi niet meer in te slaan. Dat was echt lastig. De mijne krijg ik wel in de kooi terug. Die van mijn broer is soms wat lastig, maar met een stukje bruin brood gaat hij op mijn broer's hand zitten en zo de kooi in. Wat ook wel lukt is als hij op je wijsvinger zit, je duim tegen de pootjes zetten. Dan kan hij niet opvliegen en dan zet je hem ook zo terug.

Ik zeg dit met name omdat je hem nog niet lang hebt en hij nog niet uit de kooi is geweest. Het terugzetten kan dan mee of tegenvallen. Gewoon een idee hoe wij ermee omgaan. Ook omdat die van jou niet van trosgierst houdt (nog niet), brood/appel, het zijn soms ook dingen die helpen.

Succes!


timolover

ik wil die appel in elk geval gaan proberen hoor! goede tip!
de kooi open laten vind ik wel een beetje eng omdat ik ook kinderen heb rond lopen
als hij op de grond raakt kunnen ze makkelijk op hem trappen

dit weekend ga ik proberen op in de avond de kooi open te laten dan zijn de kinders op bed
bij zijn eerste vlucht (per ongeluk) kwam hij op de grond en liep naar een hoekje, toen kwam hij zo op mijn vinger
en heb ik hem weer naar de kooi gebracht.
ik hoop natuurlijk dat in de kooi doen altijd zo makkelijk gaat,maar wellicht helpt die appen of iets anders lekkers mij!

ik las ook over trosgierst met een beetje sinaasappelsap erover....wie weet!!
ik ga gewoon eens proberen!!

hij is trouwens ook nog wel een beetje bang hoor want als je te snel op de kooi af gaat dan fladdert hij nog wild rond
ik blijf dan rustig praten en dan word hij wel rustig!

lovesbudgies

Misschien heeft hij de gierst gewoon nog niet geprobeerd en heeft ie dus nog niet door dat hij het kan eten.  :P

Witlof is valt ook vaak in de smaak trouwens, kan je ook eens proberen. Parkieten mogen vrijwel alle groenten en fruit (geen avocado en rabarber) dus ga eens
uitproberen wat hij heel lekker vind. Ook dit kan even duren voordat hij doorheeft dat hij het kan eten, en hoe.

Daarnaast lijkt het me inderdaad verstandig de kooi pas open te zetten als het rustig in de kamer is, om slechte
ervaringen te verkomen.

Als hij op je hand gaat zitten met de appel/witlof oid, dan kan je je hand steeds dichter bij het deurtje brengen, en als hij op z'n gemak is hem uit de kooi halen, en later even een rondje met hem door de kamer lopen, en dan steeds verder. Op een gegeven moment kan je een metertje van de kooi gaan zitten met het lekkers en dan zal hij vanzelf uit de kooi komen en op je hand gaan zitten.

Maar bedenk wel dat het hele proces van tam maken weken tot maanden kan duren

timolover

ja dat heb ik wel door, tam maken kost tijd maar dat vind ik wel leuk!!
mijn andere parkietjes toen ik nog thuis woonde waren al tam toen we ze kregen.
mijn eerste eigen parkietje hier thuis was ziek en dus ook snel tam want hij had mij echt nodig!
ik mis hem nog steeds want waar ik ging daar was dinus!!

maar met timo gaat het ook wel goed komen!!
ik hou vol en dan gaat het lukken!!