parkiet vliegt af en toe ergens tegenaan

Gestart door Federerfan, september 27, 2009, 19:49:07

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Federerfan

Ik heb hier alweer een tijd niet gepost. Inmiddels heb ik twee parkieten. Ik had er een, Noddie (een vrouwtje van anderhalf jaar oud). Nu heb ik ook Bennie (een mannetje van een half jaar oud.

Ik heb een vraag aan jullie. Noddie heeft de laatste tijd volgens mij een beetje een conditieprobleem danwel hij is misschien te dik. Als hij mijn kamer twee keer strak en snel heen en weer heeft gevlogen redt hij de derde keer niet meer. Ik heb het idee dat het een conditie- en geen oriëntatieprobleem is omdat hij die twee keer gewoon steeds snel en strak heen en weer vliegt. Bij de derde keer vliegt hij vrij langzaam en vliegt hij soms tegen een schilderijlijstje op mijn bureau of tegen een keukenkastje - niet erg hard, maar ik schrik er wel steeds van. Hij fladdert dan omlaag tot hij ergens kan landen. Dan kijkt hij een beetje versuft; vervolgens laat ik hem op mijn vinger stappen en zet ik hem in zijn kooi.

Mijn vraag is nu: wat kan ik hiertegen doen? Ik speel met de gedachte om hem gewoon permanent in zijn kooi te laten, omdat ik niet wil dat hij zich bezeert. Maar dan wil ik Bennie ook in zijn kooi laten omdat ik het anders zo sneu vind voor Noddie. Het liefst laat ik hem natuurlijk gewoon vliegen dus ik hoop dat jullie goeie tips hebben.

Alvast bedankt!

Rub3n

Ik ben nog maar een beginner.

Maar ik zou je vogel niet direct naar een val of botsing meteen terug in de kooi zetten. Dan wordt zijn dagelijkse vluchten en dus conditionele training wel erg snel afgekapt.

En daarbij als die zo moe is of hij heeft honger kan die zelf terug naar zijn kooi toch?

Mars

Het klinkt als iets conditioneels, of misschien heeft hij iets onder de leden.
Ik zou hem zeker niet in de kooi laten, dan gaat het verder achteruit.

Als je twijfelt, zou je even wat ontlasting bij een vogelarts kunnen laten nakijken, misschien kun je wel iets vroegtijdig onderscheppen.

Er zou ook nog een derde mogelijkheid kunnen zijn: de rui. Heeft hij al zijn veren op zijn vleugels zitten? En ook verder niet veertjes aan het verliezen? Want ruien kost veel energie.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Milo-Pixel

Verder zou ik even goed naar de voeding kijken ;) Snacken kan overgewicht veroorzaken wat ook deze problemen kan geven. Wat voer je je vogels? Hoe veel?

Federerfan

#4
Citaat van: Mars op september 27, 2009, 20:38:02
Het klinkt als iets conditioneels, of misschien heeft hij iets onder de leden.
Ik zou hem zeker niet in de kooi laten, dan gaat het verder achteruit.

Als je twijfelt, zou je even wat ontlasting bij een vogelarts kunnen laten nakijken, misschien kun je wel iets vroegtijdig onderscheppen.

Er zou ook nog een derde mogelijkheid kunnen zijn: de rui. Heeft hij al zijn veren op zijn vleugels zitten? En ook verder niet veertjes aan het verliezen? Want ruien kost veel energie.
Bedankt. Ik zal hem dan maar gewoon laten vliegen.

Zijn ontlasting ziet er goed uit. Hij eet, drinkt, fluit, is actief, ziet er gezond uit en is de hele dag (althans wanneer ik thuis ben) met Bennie aan het spelen en het knuffelen.

Ze zijn allebei wel een beetje in de rui. Zou kunnen dat dat het is inderdaad. Maar hij zit wel strak in zijn veren.

Citaat van: Marit· op september 27, 2009, 20:47:07
Verder zou ik even goed naar de voeding kijken ;) Snacken kan overgewicht veroorzaken wat ook deze problemen kan geven. Wat voer je je vogels? Hoe veel?
Ik geef ze XtraVital, drie scheppen er dag in totaal. Meestal is dat gewoon op - zo niet dan schud ik het bakje om. Ook geef ik ze geregeld fruit (meestal appel) en een paar keer per week wat extra groenvoer. Ze krijgen natuurlijk elke dag vers water en ik geef ze samen in totaal één a anderhalve streng trosgierst per week. De laatste tijd hang ik ook één zo'n fruitstick (weet niet of dat zo heet: zo'n stokje waar zaadjes met een of meer smaken aan vast zitten) in de kooi en geef ik ze elke week samen in totaal twee theelepels snoepzaad of fruitzaad. Misschien is de combinatie van een fruitstick met trosgierst te veel vet. Dat zou ik me kunnen voorstellen. Maar goed, ik hoor graag jullie mening.

Berichtjes samengevoegd. Gr. Ingrid

Mars

Ik zou heel erg oppassen met die fruitsticks.
1 keer per 2 maanden is wel mooi genoeg, vooral als je ook nog snoepzaad geeft.

Verder ziet de voeding er goed gevarieerd uit.

Ik zou de rui eens even afwachten, mogelijk is het vliegvermogen daardoor wat minder.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Federerfan

#6
Citaat van: Mars op september 27, 2009, 21:07:01
Ik zou heel erg oppassen met die fruitsticks.
1 keer per 2 maanden is wel mooi genoeg, vooral als je ook nog snoepzaad geeft.

Verder ziet de voeding er goed gevarieerd uit.

Ik zou de rui eens even afwachten, mogelijk is het vliegvermogen daardoor wat minder.
Oke, got it. ;) Ik zal inderdaad gaan minderen met die fruitsticks. Fijn dat de voeding goed klinkt. En inderdaad is het wat veel gezien het feit dat ik hem ook snoep/fruitzaad geef en daarnaast natuurlijk nog trosgierst. Kan zijn dat zijn dieet iets te vet is waardoor hij iets te zwaar is waardoor hij wat meer moeite heeft met vliegen dan anders.

Ik hoop dat het inderdaad de rui is. Maar ben je met me eens dat het op een conditieprobleem lijkt? Ik vind het gewoon akelig als hij zichzelf pijn doet. Ik wou dat ik die pijn voelde in plaats van hij.

Noddie vind het trouwens wel geweldig met Bennie. Ze zijn echt weg van elkaar. Noddie is echt een stuk gelukkiger dan toen hij alleen was. ;D En ook Bennie heeft het naar zijn zin.

Mars

Ja, een conditieprobleem lijkt het zeker op, maar zowel de rui, overgewicht als ziekte kunnen daar het achterliggende probleem van zijn.

Ik heb zelf de ervaring dat slecht vliegen achteraf gezien een eerste signaal was geweest bij ziekte, daarom heb ik dat er wel bij genoemd. De ontlasting kan er goed uitzien, maar bijvoorbeeld wel veel bacterien bevatten.

Over het algemeen komen parkietjes wel redelijk terecht na een vlucht, als het nu echt te gek gaat kan ik me voorstellen dat je hem even wat minder laat vliegen, maar houd er wel rekening mee dat dat het vliegen natuurlijk niet verbeterd en de conditie zeker niet ;)
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Federerfan

Citaat van: Mars op september 27, 2009, 21:54:06
Ja, een conditieprobleem lijkt het zeker op, maar zowel de rui, overgewicht als ziekte kunnen daar het achterliggende probleem van zijn.

Ik heb zelf de ervaring dat slecht vliegen achteraf gezien een eerste signaal was geweest bij ziekte, daarom heb ik dat er wel bij genoemd. De ontlasting kan er goed uitzien, maar bijvoorbeeld wel veel bacterien bevatten.

Over het algemeen komen parkietjes wel redelijk terecht na een vlucht, als het nu echt te gek gaat kan ik me voorstellen dat je hem even wat minder laat vliegen, maar houd er wel rekening mee dat dat het vliegen natuurlijk niet verbeterd en de conditie zeker niet ;)
Kan ik die uitwerpseltjes brengen naar een willekeurige dierenarts? En sturen die ze naar een laboratorium?

Mars

Bel van te voren even of die dierenarts weet hoe zoiets er uit hoort te zien, dus de vraag is: kunt u een ontlastingsonderzoek voor parkietjes doen. Normaal gesproken bekijken ze het dan onder de bioscoop.
Sommige dierenartsen sturen het door voor nader onderzoek, sommige zetten het zelf ook nog op kweek (een nachtje wachten dan dus).

Als je niet een dierenarts kunt vinden in je buurt die het wil/kan onderzoeken, kun je het altijd nog opsturen. Maar probeer het eerst maar eens in je omgeving.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..