Dominant parkietje.

Gestart door chico2, september 25, 2009, 14:20:04

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

chico2

Ik heb een heel lief parkietje alleen knaagt ze echt alles wat je in haar kooi hangt kapot, en in de kooi mag je haar niet aanraken want dan bijt ze net zolang totdat je hand uit de kooi gaat.
ze is ook baas over haar eigen voorbak want als ik dat ga verversen komt ze er meteen naar toe en gaat ze demonstratief op het stokje van haar voorbak zitten.
en dat geld ook voor haar waterbakje.
en ze heeft een ontzettend scherpe snavel, is daar wat aan te doen of is dat normaal voor parkieten.
zou iemand mij advies kunnen geven want weet nie zo goed meer hoe ik haar moet behandelen omdat ze heel dominant en bazig is.
groetjes Chico2

Mars

Het belangrijkste is dat jij niet laat merken dat je het vervelend vindt. Dan wordt het vanzelf minder en blijft het een beetje een fase...
Dat ze een scherpe snavel heeft, is wel normaal. Dat varieert van parkiet tot parkiet. Geef haar wel veel knaagmateriaal: verse fruitboomtakken of wilgentakken en ook houten zitstokken.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Sjaakie

Mijn parkiet heeft ook met regelmatig een ontzettend scherp snaveltje. Hij heeft ook ontzettend veel knaagmateriaal in zijn kooi, dus daar ligt het niet aan. Ik ben er weleens mee naar een dierenarts geweest, maar die zei ook dat ik niet veel meer kon doen. Hij kon hem ook niet knippen omdat hij niet (te) lang is. Het enige wat ik zou kunnen doen is hem met een hele zachte vijl voorzichtig te vijlen. Geloof me, dat lukt ook niet want het koppie beweegt gewoon met de vijl mee  ;)
Ik heb het zo gelaten, wel heb ik beukensnippers (dierenwinkel) gekocht en op het zand gooi ik 2 handjes van dat hout. Ik moet zeggen..... het snaveltje is nu minder scherp. Het is toeval of die kleine stukjes doen het hem echt  ;D

Moppers

Sommige popjes (vooral als ze alleen zitten) zijn nog wel eens erg territoriaal over hun kooi. Kom je in hun kooi, dan zit er gelijk een snavel aan of zelfs in je vinger.

Dat ze zoveel sloopt vind ik niet zo gek. Parkieten houden erg van knagen, knabbelen en slopen. Als je het een probleem vindt dat ze speeltjes die je gekocht hebt binnen no-time kapot heeft, dan kun je eraan denken zelf speeltjes voor haar te maken. Dat is goedkoop en leuk. Je kunt eindeloos variƫren. Je kunt materiaal gebruiken zoals wc-rolletjes, sisaltouw van verschillende diktes, takken van fruitbomen of wilgen. Op het forum zijn er veel tips over te vinden.

Hoe is ze buiten de kooi?

Ikzelf zou het gedrag in de kooi respecteren (ik zou het ook niet fijn vinden als visite ineens in mijn bed zou gaan liggen). Of jij dat ook wil doen is aan jou, maar het allerbelangrijkste is dat je het negeert, zoals Mars ook zegt. Geef haar geen enkele vorm van aandacht als ze je te pakken wil nemen, doe gewoon net alsof er niets gebeurt. Iedere vorm van reactie is aandacht (dus ook auw zeggen of je hand wegtrekken). En als ze het een keertje niet doet als je hand in of bij de kooi is (en ook niet de neiging toont), dan geef je haar positieve aandacht. Zo krijgt ze vanzelf door dat er niks interessants gebeurt als ze bijt, maar dat ze juist aandacht krijgt als ze het niet doet.

chico2

Okey, ik zal haar in de kooi met rust laten.
buiten de kooi is ze lang niet zo dominant en is ze graag bij me in de buurt.
alleen is ze nog steeds wel bang voor mijn handen maar k heb dat nooit echt zo lang goed getrained dat ze er helemaal aan gewent is.
maar ze is nu ongeveer een jaar oud, dus ik weet niet of dat nog wel zin heeft, proberen kan altijd ofnie?
ik heb er wel vaak aan zitten denken om er nog een parkietje bij te nemen een mannetje, maar omdat ik nog thuis woon en Chico momenteel op mijn slaapkamer staat mag dat niet van mijn ouders.
maar kan ik als ze zo dominant blijft er eigenlijk nog wel ooit een parkietje bij zetten?
want ik zie in de ook vaak veel parkietjes in een kooi zitten maar die lijken me veel socialer. en ik denk zelf dat chico dan ook minder snel dingen gaat vernielen en ze een maatje heeft.