Hoever kan een parkietje zien?

Gestart door Deem, september 18, 2009, 07:34:25

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Deem

Weten jullie hoe ver een parkietje kan kijken want ze volgt me de hele tijd als ik heen en weer loop of zie ik dat gewoon niet goed?
Alvast bedankt!

IceParkiet

Dat zou ik ook wel willen weten  :P

Bij mij 't zelfde, ik sta op en er vliegt al iets naar me schouder :P

Parkieten-Freak

#2
Hoe ver ze precies kunnen zien, weet ik niet.
De ogen van een grasparkiet zitten aan de zijkanten van de kop. Dit gegeven zorgt ervoor dat ze een blikveld hebben van meer dan 200 graden. Het gezichtsveld waarop door beide ogen tegelijk kan worden gefocust is echter wel kleiner dan het gezichtsveld van vogels bij wie de ogen aan de voorkant van de kop staan (zoals uilen). Parkieten draaien en/of bewegen daarom ook frequent met de kop: dit is nodig om beter te kunnen focussen en scherper te kunnen zien.
Daarbij is de accommodatie (=aanpassen van dichtbij naar ver weg zien) van grasparkietenogen heel erg goed: parkieten schakelen moeiteloos over van dichtbij naar veraf kijken.

Jouw parkiet ziet je dus bijna altijd wel aankomen omdat hij een heel ruim blikveld heeft. Als hij ook maar iets van jouw beweging opvangt, gaat hij focussen op hetgeen hij ziet en op dat moment ziet hij jou scherper en vliegt naar je toe.
Tja, je kunt je gevleugelde vriend nauwelijks verrassen...... ;)