Stress?

Gestart door vBoven, augustus 28, 2005, 20:21:08

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

vBoven

Hoi parkieten liefhebbers,

Sinds kort heb ik 1 van de jongen beneden neer gezet in een kooi. Het probleem is alleen dat hij alleen maar van stok naar stok springt en de stomste dingen uithaald. Hij laat zich vallen en tolt op z'n rug. Af en toe denk ik dat hij gek is!
Hij komt uit een voliere en is nu sinds 3 dagen bij z'n moeder weg. Ik zelf denk dat hij moet wennen aan z'n nieuwe hokje en dat hij bij zijn moeder weg is.

Zodra ik het luikje open doe komt hij meteen op mijn schouder zitten. Hij wil niet bij me weg. Als ik hem dan weer in z'n kooi wil zetten wil hij niet meer terug. Zodra hij eruit is, is alles over.

Hebben hier mensen hier ervaring mee? Ik heb dit nog nooit gehoord of gezien. Hij is trouwens wel enorm tam. Maar in zijn kooi is het gewoon een groot probleem. Ben soms zelfs bang dat hij zichzelf een keer doodvliegt in zijn kooi.

Grt Sander.

Sonja

Hoi vBoven,

Het gedrag wat je beschrijft, komt wel vaker voor bij jonge parkietjes.
Hij moet nog erg wennen aan de beperkingen van de kooi, en wil er nu nog steeds het liefste uit. Daarom haalt hij de gekste capriolen uit, en is het ook meteen over, zodra je hem eruit haalt, en met hem speelt. Dat is namelijk precies wat hij wil!
Hoe moeilijk misschien ook, het beste is nu om hem niet uit de kooi te halen, als hij zo doet, en hem dan ook geen aandacht te geven. Doe dit echter wel meteen zodra hij rustig is. Langzaamaan gaat hij dan begrijpen, dat hij aandacht van je krijgt, juist als hij zich niet zo uitslooft. Het zal, zeker in het begin, niet zo makkelijk zijn, maar als je graag wilt, dat hij ophoudt hiermee, is het de enige remedie. Wees consequent, en beloon hem met veel aandacht, als hij zich rustig gedraagt. Zelf heb ik ook een paar keer een parkietje gehad, die dit deed, en het ging altijd over op de bovenbeschreven manier. Dus heb geduld, wees consequent, dan komt het allemaal voor elkaar! ;)

Veel succes.

Groetjes, Sonja.