nieuw en eerste parkietje

Gestart door Birgit, september 15, 2009, 17:10:48

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Birgit

lieve parkieten liefhebbers,
een vraagje, mijn man wilde graag een parkietje al heel lang en we zijn nu eindelijk zover dat ik hele dagen thuis ben, dus een parkietje gekocht van iemand. nu is het beestje vanaf gisterenavond in zijn kooitje hier maar het eet niet, heb het al wel wat zaadjes kunnen geven maar minimaal, ook een druppeltje water is nu gelukt, het is hier nu zo'n 22 uur en eet niks zelf, nu na uren zoeken en lezen zie ik denk ik al wat er mis is maar weet niet goed wat te doen, het beestje kwam volgens die man afgelopen zondag voor het eerst uit het blok en ik heb het maandag avond gehaald, hij zei dan is het parkietje snel tam, ben alleen bang dat het dadelijk te tam is, dood dus van de honger, hoe kan ik het beestje zo zelf voeren en leren eten zonder het bang te maken of wat kan ik überhaupt het beste doen, om onze kleine Misty te verzorgen,

groetjes Birgit :'(

timolover

ik heb ook een parkietje net uit het blok!! het is wel snel omdat ze dan nog niet echt zelf hebben leren eten.
de eerste 3 dagen at de mijne ook niet! zolang hij wel poepjes heeft zal het nog meevallen hoor.
ik heb ook wat voer los op de bodem gestrooid en een schoteltje water neer gezet. hij begon met het voer op de bodem
en nu eet hij ook uit het bakje.
vroeger bij onze jonge parkiet maakt mijn moeder in het begin de zaadjes een beetje kapot alvast zodat het vogeltje makkelijker
kon eten...misschien is dat een tip?

mij werd vertelt dat ik vooral de poepjes in de gaten moest houden en mijn parkietje de tijd moest gunnen om aan alle
nieuwe dingen te wennen, dat kan even duren!!
waar komt je parkietje vandaan???

Birgit

Ik heb het parkietje bij een man in ons dorp gekocht, die zei zo vroeg mogelijk meenemen, maar ik denk toch dat het te vroeg is, zal de poepjes in de gaten houden, het is zo raar want ze eet ook niet uit mijn hand maar ik had vanochtend een progresgebakje en daar wilde ze wel een nootje van bijten, maar ik zal nog even afwachten  dank je voor je antwoord

Birgit

Jippy, Misty onze eerste en veel te jonge parkiet achteraf, eet, ze eet zelf, ik had gisterenavond een theezakjes bordje op de bank naast me gezet en Misty ernaast en warempel, ze at voor het eerst zelf, dus vanochtend weer op de eettafel, het schaaltje en de parkiet en ja hoor dat is gelukt, nu het volgende stapje, kijken of ze durft te bewegen in haar kooi, want dat is ook nog niet, ze heeft gisterenavond al wel haar eerste piepje laten horen, maar ze durft nog niet te bewegen, ze kan ook niet vliegen en nadat we haar eens goed hadden bekeken zag ik dat die vogelman een stukje van haar vleugels heeft geknipt, kan er dat mee te maken hebben dat ze niet durft te bewegen.
liefs Birgit :(

timolover

Timo kon ook de eerste dagen niet vliegen en zat/ liep alleen een beetje op de bodem.
Ook Timo is gekortwiekt maar dat komt gewoon weer goed!
Ze gaan als ze vertrouwd zijn vanzelf een vlieg poging maken.
Fijn dat hij in elk geval zelf eet!! Timo is nu ruim een week hier en speelt op eens met
zijn belletje en fluit als ik wegloop....het gaat langzaam heb geduld....Timo gaat steeds  meer doen!!

Birgit

ben gerustgesteld, en was denk ik wat ongeduldig, maar meer uit bezorgdheid, maar yes, ze is aan het bewegen in haar kooi, alleen nog beetje veertjes ordenen en wassen enz, maar ze beweegt, uit haar kooi is ze wel heel snel en happy, maar kan alleen nog maar als we erbij zijn, gisteren zat ze in een hoge vaas met muntjes en vandaag had ze zich achter een krans gewurmd waar ze zelf niet uit kon. dank jullie wel voor je reacties en ik heb al heel wat gelezen hier en veel geleerd, wist echt niet dat een parkietje niet zomaar een vogeltje was en vind het steeds leuker, mijn mannetje zei nog we brengen hem terug en nemen een andere maar dat kan ik dus mooi niet meer, moet er niet aan denken wat er dan van mijn Misty terecht zou komen,, gewoon heel veel geduld en liefde dan komt het vast goed.

groetjes van een onwetend parkietenvrouwtje en een beetje vrolijkere Misty :)

Caradow

Vooral heel veel lezen op onze website en het forum Birgit, mocht je dan toch nog vragen hebben, dan kun je ze altijd stellen ;)

Mars

Ik wil wel zeggen dat ik het goed vind dat je zo oplettend bent.
Een parkietje moet na uitvliegen toch zeker wel een week en liefst langer in de kooi/voliere blijven om te leren eten en ook nog bijgevoerd te worden.

Ook parkietengedrag leren is belangrijk.

Houd je parkietje dus wel nog even extra goed in de gaten of hij alles wel geod pelt en niet alleen met het eten speelt. En een een stukje trosgierst is voor jonge vogels ook wel heel goed: dat is net wat makkelijker te eten (moet geen hoofdvoedsel worden, hoor) en straks voor het tammaken handig!

Succes!
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..