Knaagt aan alles!...?

Gestart door Deem, september 12, 2009, 10:14:47

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Deem

Hoi hier kom ik weer met een vraag hopelijk vinden jullie het niet vervelend.
Mijn parkietje Daisy knaagt echt aan alles! Als ze in haar kooi zit knaagt ze aan haar stokje waar ze op zit, aan een speelgoed houtje of aan een knaagsteen. Als ze  uit haar kooi is en op mijn schouder zit dan knaagt ze de heletijd aan mijn kleding of heel soms aan mijn haar..
Is dit gewoon  onderzoeken of is di iets anders? ??? Ze heeft wel schurftmijt gehad kan dat er ook misschien mee te maken hebben?
Groetjes Demi

lovesbudgies

Parkietjes zijn echte knagers en slopers, dit is heel normaal gedrag. Popjes doen het namelijk ook in het wild, daar maken ze van holle openingen in bomen geschikte nestplaatsen door aan de binnenkant te 'knagen'.

Onderzoeken doen parkietjes ook met de snavel, dit is allemaal heel normaal en heeft niets met schurftmijt te maken.

Geef Daisy in de kooi bijvoorbeeld kleine takjes van knotwilgen (eerst goed wassen!), de stengels (uiteinde) van het trosgierst,
ongeverfde raffia, touwen, tie-ripjes, papier etc., om te slopen, daar zal ze veel plezier aan beleven!

En nog een laatste tipje, laat haar niet aan je huid knagen, als ze wat harder bijt doet het best zeer. ;)

Deem


MxD

Na mijn ervaring en wat ik heb gehoord knagen ze aan alles.
Dit is voor hun snavel. Als ze niks te knagen hebben groeit de snavel heel snel en krom.
Ze doen dit dus om hun snavel kort te houden.
Zij hebben natuurlijk geen nagelknippertje!  ;)

Wouter

Niet per see om  hun snavel kort te houden, de meesten parkietjes vinden het gewoon leuk om te slopen en doen dit dus graag. De snavel van een parkiet groeit tot een bepaalde lengte en blijft op die lengte, uitzonderingen daar gelaten.

Helena

Een tip : Je neemt een eirerdoos en knip of scheur deze in stukken en eventueel ook nog wat ringen van een lege closetrol en rijg deze aan een sisaltouw koord, je maakt als het ware een ketting, maar knoop de stukken karton wel vast zodat ze niet verschuiven en hang deze "Knaag ketting" of van boven naar beneden in de kooi of horizontaal.

Je kunt natuurlijk ook stukken eierdoos aan een paar wilgen takken spietsen, hebben ze nog meer te slopen.

Heel eenvoudig en goedkoop materiaal, waar ze heerlijk aan kunnen en mogen knagen en slopen.

Succes !