veren bol en staartje wippen

Gestart door timolover, september 09, 2009, 15:57:27

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

timolover

Timo is net 1 dag bij ons. (vrijdag uit blok gevlogen) Hij zat gister alleen op de bodem, maar gaat nu ook op de stokjes zitten.
We laten hem zoveel mogelijk met rust en praten tegenhem.
Nu viel me net op dat hij zijn veren bol maakt en zijn staartje wipt regelmatig op en neer....
Is dit een beetje stress of is er iets mis?
Ik maak me misschien overbodig zorgen, maar heb een paar maanden geleden een parkietje verloren al na 1 week en wil dit niet nog eens meemaken!!
Ik heb ook nog niet gezien dat hij eet. Heb wat zaad op de bodem en in een bakje en ook een extra bakje water op de bodem

Yessica

Ik zou hem even goed in de gaten houden, wippen met het staartje en bol zitten duidt vaak op een zieke vogel.
Als je het zeker wilt weten (zeker omdat je al een parkietje hebt verloren) zou ik linea recta naar een Vogel Arts gaan, of in ieder geval de Dierenarts! Dan weet je zeker wat er aan de hand is.

Sucess en hopelijk is het niet ernstig  :)

roha

Je zegt dat je parkietje net uit blok is gevlogen, als dat zo is, dan denk ik dat je parkietje nog maar 4 weken oud is. Dat is eigenlijk te jong, minimaal 6 weken oud is het beste.
Ze leren nl. pas zaadjes eten als ze net zijn uitgevlogen, van hun papa.
Waarschijnlijk kan Timo dan nog niet zelfstandig eten, zelf de zaadjes goed pellen.
Hoe ziet de ontlasting eruit? Welke kleur is het en is het een stevig poepje of nattig?
Je kan trosgierst aanbieden en geplette zaadjes (een rode warmtelamp is ook wel goed, wel zo plaatsen dat Timo kan kiezen om wel of niet in de warmte te zitten), maar beter is dat hij nog even terug gaat naar de ouders. Daar leert Timo zelfstandig te eten en ook nog wat normaal parkietengedrag. :)

timolover

Timo is 6 weken dat weet ik zeker. de hobby kweker ringt zijn vogels als ze de eerste keer uitvliegen.
Timo ging sinds vrijdag het blok niet meer in dus in die zin bedoel ik uitgevlogen maar eigenlijk is dat 2 weekjes geleden gebeurd.

Hij zit niet de hele tijd met bolle veren want als ik tegen hem ga praten dan zit hij gewoon en kijkt nieuwsgierig rond.
De poepjes waren gister de eerst 2 uur nat/ waterig met wit/groen en nu is het wit/groen zonder dat waterige.

Ik hou hem zeker goed in de gaten!! Ben heel bang om het zelfde mee te maken. Vandaar ook dat Timo zeker zelf moest kunnen eten
voor ik hem ging halen, maar de kweker geeft ook nooit eerder vogels mee gelukkig!!

Misschien eet Timo stiekem als ik uit de buurt ben? En zo niet....kan hij het nog niet vinden misschien? Trosgierst heb ik al naast het stokje gehangen
waar hij veel op zit.
Hoe lang kan hij zonder eten? Van konijnen weet ik dat ze niet 1 dag zonder mogen, maar parkietjes???

timolover

oh ja en heb ik het goed dat slapende parkietjes ook hun veren wat boller maken? hij slaapt namelijk nog wel veel
en heeft dan bolle veren.....
hij is verder wel levendig als hij wakker is en klimt vrolijk rond. sinds vanmiddag gaat hij ook af en toe "roepen" fluiten

roha

Ok dat klinkt allemaal postitief :)
Poepjes zijn goed, dat betekent dat hij echt wel eet. Daar zijn ze best goed in, om zeg maar stiekem te eten ;)
Dat staartwippen kan ook komen door de stress, tis natuurlijk allemaal nog steeds erg spannend.
Laat hem maar lekker wennen aan alles en zoals je zelf al zei, gewoon goed alles goed in de gaten houden.
Ja, Timo is nog jong en slapen wat meer overdag, net als baby´s. En dan zitten ze inderdaad beetje bol en dan steken ze ook hun koppie naar achter tussen de veren, meestal op 1 pootje.

timolover

ik heb hem tot nu toe nog niet met zijn kopje tussen zijn veren zien zitten. wel lekker de veren zien wassen.
hij zit nog (als ik kijk) op 2 pootjes en wast zich regelmatig

roha

Laat Timo maar lekker even goed wennen aan zijn nieuwe omgeving.
Je kan evt. nog een doek half over de kooi doen, dan is het wat donkerder, nu voor de avond en nacht.