Benauwdheid en wat kan je er tegen doen?

Gestart door valenta, augustus 04, 2009, 08:55:52

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

valenta

Beste Leden,

Zoals jullie weten ben ik al een aardige tijd met tjabie van dierenarts naar dierenarts aan het slepen. Van jullie heb ik een aantal tips gekregen en ben daarom ook naar een andere dierenarts geweest. Ik ben met tjabie vanwege zijn plukgedrag en zijn benauwdheid naar de da geweest, en daar heeft hij ab voor gekregen. Na twee weken met het spuitje in zijn mond moest ik gister terug naar de dierenarts. Ikzelf merk geen vooruitgang hij is nog steeds erg benauwd en wipt nog steeds met zijn staart. Eigenlijk valt me op dat staart wippen erger wordt als ik naar haar kijk, ze slaapt ook vooruit gebogen.

Ik heb gevraagd aan de da wat het zou kunnen zijn waarom zij nu nog benauwd is, het zou een allergische reactie kunnen zijn vertelde hij. Maar omdat het bij een parkiet niet simpel is om te constateren wat het zou kunnen zijn vond hij het geen goed idee om bloed te prikken en hij heeft wel uitgelegd waarom hij dat niet wilde, weet ik nu dus eigenlijk nog niets.

Zoals jullie weten heb ik een warmtestraler gekocht, de dierenarts vond dat een goed idee en zij dat het nooit kwaad zou kunnen.
- bij mensen is het zo dat benauwdheid niet gewenst is indien wij het benauwd hebben, hoe zit dat met mijn parkiet als ik de warmtestraler aan zet? Zou zij het daar benauwder van  
kunnen krijgen of zal dit positief uitpakken? En kan ik de lamp aanzetten als het zulk weer is als vandaag (het is hier ca. 27 graden).

En wat kan ik eraan doen zodat tjabie het minder benauwd zal hebben? Ik gebruik nu bv. schelpenzand is dit iets waar stof vanaf zou kunnen komen?

En wat kan ik in zijn leefomgeving aanpassen?

Leden, ik ben eigenlijk een beetje ten einde raad, en het doet mij veel zeer om mijn parkiet zo te zien. Ik hoop gewoon zo dat de benauwdheid een keer over zal gaan en ik wil haar daar graag bij helpen. Volgende week ga ik met vakantie maar ik kan je vertellen dat het niet van harte zal zijn.  :(


(zoekfunctie heb ik gebruikt maar kon geen antwoorden vinden op mijn vragen)

Toch nog even een update:

Mijn moeder belde net dat hij erg lekker aan het brabbelen was een zijn dagelijkse geluidjes weer aan het maken was. En dat hij nu weer slaapt met zijn kopje tussen zijn vleugels. Dus niet meer naar voren!

Berichtjes samengevoegd. Gr. Ingrid

Moppers

Fijn dat het alweer wat beter met Tjabie gaat.

Wat betreft de warmtelamp: het is altijd belangrijk dat een deel van de kooi niet in de straling van de lamp staat (ongeacht of het een lamp is die ook licht geeft of niet). Zo kan het parkietje kiezen of hij onder de lamp wil zitten of niet. Als hij het ivm de benauwdheid of de 'kamertemperatuur' niet prettig vindt om onder de lamp te zitten, zal hij het ook niet doen. In principe kan je de lamp best aanzetten als het onder de 30 graden is. Een warmtehok (bv couveuse) wordt voor vogeltjes altijd op 30 graden gezet. Het verschil is klein, maar 3 graden lijkt me nog wel de moeite om hem de keuze te geven.

Wat betreft de verbetering die nu bij Tjabie te zien is, wat is er precies veranderd? Is zijn antibioticakuur afgelopen? Als verder alles nog hetzelfde is, dan zou het kunnen dat de kuur nu eindelijk aanslaat. Of hij heeft door de warmtelamp meer energie (want hij hoeft minder te besteden aan lichaamstemperatuur) die hij aan brabbelen kan besteden.

In ieder geval super dat je je zo inzet om hem er weer bovenop te krijgen. Tjabie boft met je.
Wat betreft je vakantie, ik zal je even een pbtje sturen.

Mars

Hallo,

Ik heb zelf wel eens gehad dat een van mijn vogels heel erg op warmte reageerde en daardoor naar adem ging happen. Dus ik zou zeker kijken of het inderdaad positieve invloed heeft en geen negatieve.

Je zou zeker het schelpenzand eens kunnen vervangen. Mijn eigen vogelarts vindt dat slecht voor de longetjes van vogels, omdat het vrij fijn van stof is en daardoor snel in de lucht gaat zweven.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

valenta

#3
Beste Moppers,

De lamp zal ik zo hangen dat hij er onder vandaan zou kunnen indien zij het te warm heeft.

Nou de verbetering, nu dat hij toevallig weer met zijn kopje naar achter slaapt, is volgens mij wel een vooruitgang toch? De da heeft mij verteld dat zij naar voren slaapt omdat het voor haar een houding is zodat zij beter adem kan halen. Morgen moet ik even bellen om te vragen of ik door moet gaan met de ab, gister en vandaag hoefde niet van de da omdat het anders misschien iets te veel stress voor haar zou kunnen zijn. Iedere avond en nu vooral zij vaak bol zit en ook nog eens een fikse ruibui eroverheen heeft gekregen ga ik altijd even met tjabie rustig in bed liggen dit doe ik zo`n 2 a 3 uur. Zelf ga ik dan even lezen of wil ik ook wel eens weg dompelen. En ja wees niet bang ik zet haar zo neer en zij blijft ook zitten zodat ik haar niet in de weg lig. Zodra Tjabie dan in slaap valt zorg ik dat ik niet beweeg en heel stil ben zodat zij ongestoord even een tukkie kan doen. Gister sliep zij nog met der kop naar voren bij mij, en merkte ik dat zij heel erg benauwd was. Nu kan dat door het weer en door de da bezoek komen (tenminste dat denk ik). Tevens sinds zij de rui eroverheen heeft gekregen en heel goed haar rust kan gebruiken doe ik rond 22.30 een doek over haar kooi zodat het bij haar donker is, dat doe ik iedere avond.

Ze krijgt iedere avond geraspte appel en wat juvenile er doorheen zodat ik me wat zekerder voel dat zij goed eet. (volgens mij doet ze dat wel want haar krop staat regelmatig bol). Vanochtend heb ik met haar een appel gegeten, op de een of andere manier kijkt ze er mee naar als ik mee eet.

Dank je wel moppers voor je reactie, en ik zal je een pb terug sturen!

Hoi Mars,

Ja het lijkt mij inderdaad logisch dat warmte voor de ademhaling niet zo gunstig is. Maar ik zal dit voor de zekerheid morgen even overleggen met de Da.

Wat gebruik jij als bodembedekking als ik vragen mag?

Bedankt!

Berichtjes samengevoegd. Gr. Ingrid





Mars

Ik gebruik zelf houtsnippers, maar Corbo is ook heel geschikt en veel gebruikt.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Parkieten-Freak

Heeft je dierenarts de diagnose aspergillose (=schimmelinfectie van de luchtwegen) overwogen?


valenta

#6
Dan ga ik dat morgen gelijk even halen voor 't pietje.  :-*

Ik heb nog goed nieuws, ik heb zojuist geconstateerd dat tjabie twee nieuwe pennen, wel krom maar toch, heeft laten zitten en wat nu twee veertjes zijn je ziet wel dat het geen perfecte veertjes zijn maar ze laat die in ieder geval zitten!! Nu krijgt ze op haar rechter vleugel ook allemaal nieuwe pennen. Ik hoop dat ze die ook laat zitten! ;D

Het valt mij op dat als ik naar Tjabie kijk zij gaat wipstaarten, als ik vanaf een afstand kijk hoe zij in de kooi zit hangt ze nog wel naar voren gebogen maar ze zit niet te wipstaarten. Iemand enig idee waarom ze dat doet als ik naar der kijk of tegen der praat?

Hallo Parkietenfreak,

Nee, hij wilde dat ik haar eerst twee weken ab zou geven. Morgen moet ik terug bellen om te kijken of ik door moet gaan met de ab of niet. Ik zal haar dadelijk in de gaten houden hoe ze slaapt. Vanochtend heeft ze gelukkig met der kopje naar achter geslapen.

Ik zal morgen als ik moet bellen het geen wat jij zegt even voor leggen!

;)

Berichtjes samengevoegd. Gr. Ingrid

Parkieten-Freak

#7
Zeker verstandig om het even na te vragen, je weet maar nooit.  ;)
Als een breedspectrum antibioticum niet aanslaat, kan dat betekenen dat Tjabie geen bacteriële infectie heeft. Het kan ook zijn dat hij wél een infectie heeft maar dat die behandeld moet worden met ander soort antibioticum. Het kan ook om een virus- of een schimmelinfectie gaan, beiden reageren niet op antibiotica. Het blijft een beetje tasten in het duister dus.
Het zou best eens een schimmelinfectie kunnen zijn. Dit soort infecties treden bij kromsnavels nogal eens op als de weerstand van de vogel omlaag gaat.
Een schimmelinfectie bij een vogel kan wel behandeld worden, maar moet medicamenteus vaak hoog gedoseerd (en langdurig) gebruikt worden.

Wat betreft bloedonderzoek:
Grasarkieten hebben heel weinig bloed, ongeveer 3 ml. (60 druppeltjes dus). Een paar druppels bloed kan hij wel missen, maar ik weet niet hoeveel je nodig hebt om op kweek te kunnen zetten.



valenta

Als ik morgen heb gebeld dan houd ik je op de hoogte!

En dat is inderdaad ook de reden waarom de dr. het niet zo`n goed idee vond om bloed te prikken.

Maar wat vinden jullie van de pennetjes?  :-*

Parkieten-Freak

Ik hoop dat de pennetjes mooie veertjes worden!  ;)


valenta

Hallo iedereen,

Nou vandaag weer de da gebeld en die heeft mij geadviseerd om tjabie heel even met rust te laten. Stoppen met de ab lijkt hun de beste oplossing om tjabie te laten aansterken, ik heb aan haar gevraagd wat het zou kunnen zijn waarom tjabie zo benauwd is. Zij vertelde mij dat het zo kunnen zijn omdat hij verzwakt is en om nader onderzoek te plegen i.v.m. wat parkietenfreak mij verteld heeft zouden hun weefsel uit de krop moeten halen met een wattestaafje. Volgens de arts is tjabie daar op dit moment te zwak voor. Ik moet eerst maar zien of hij uit zichzelf gaat herstellen. En als de situatie alleen maar slechter wordt mag ik altijd bellen met een vraag.

@ Moppers, mijn vakantie is geannuleerd! Ik stuur je wel even een pbtje

@ Parkietenfreak, zijn pennen op zijn vleugels zitten er nog tevens heeft hij op zijn onderbuikje ook allemaal nieuwe pennetjes die hij heeft laten zitten wat een dappere en knappe meid he  :-*

roha

Nou, das best dubbel zeg, aan de ene kant erg fijn dat Tjabie de veertjes nu laat zitten, aan de andere kant erg sneu dat Tjabie zo zwak is. Kan me wel voorstellen dat je de vakantie geannuleerd hebt.  :(
Laat haar dan maar lekker aansterken, de juvenile kun je gewoon blijven geven als ze dat eet, ook op fruit, das zeker goed voor Tjabie.
Ik hoop dat ze snel wat aansterkt.

valenta

Roha,

Nou inderdaad he, maar volgens mij gaat het ademhalen alweer wat beter. Ik heb haar gister eens streng geobserveerd vanaf een afstand en ze leunt nog ietsjes naar voren en staartwipt alleen als ik echt voor haar kooi sta en tegen haar praat. Maar als ze gewoon op der stok zit dan doet ze het niet. Ze is wel druk bezig met het poetsen van haar veertjes. Dat doet ze echt heel vaak. Maar dat zal wel door de rui komen, de pennetjes en de schrilfertjes zullen haar wel irriteren.


Tjabie is een vechter ze komt er wel overheen (tenminste dat zegt mijn gevoel)

valenta

Beste Leden,

Even een tijd weggeweest en ik dacht laat ik jullie eens even weten hoe het met mijn gevleugelde vriendinnetje gaat!

Tjabie is nog wel heel erg benauwd en haar veertjes (de kleine pennentjes) trekt ze er nog uit. Maar ze is in ieder geval vrolijker en beetje bij beetje weer de oude aan t worden. Gelukkig maar. Ze is niet meer terug getrokken van mij, integendeel ik mag haar nu zelfs kriebelen in haar nekje of bij haar kinnentje (om het zo maar te noemen) wat ze voor heen nooit toegelaten heeft.

Goed ik zal weer wat vaker op t forum aanwezig zijn! Groetjes Natasja en Tjabie