Stress- gedrag ?

Gestart door Joyce, september 07, 2009, 21:14:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joyce

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, en heb meteen een vraag. Sinds enkele dagen heb ik een parkietje, hij heet Tijger. Ik heb veel ervaring met andere huisdieren, maar nog niet zoveel emt vogels. Tijger kon ik al snel aaien in zijn kooi, hij stapte op mijn vinger en ook buiten de kooi vond hij het heerlijk om geaaid te worden, hij viel zelfs in slaap in mijn hand op de eerste avond dat ik hem had. Hij kan nog niet vliegen omdat zijn staart nog niet volgroeid is (hij is ruim anderhalve maand oud). Wel eet hij zelfstandig en goed.

Eergisteren kreeg ik visite en is Tijger ook weer uit zijn kooi geweest. Kan het zo zijn dat al die vreemde mensen (zelf woon ik alleen en krijgt hij dus alleen met mij te maken) te veel voor hem waren? Want sindsdien laat hij zich wel nog door mij aaien in zijn kooi, maar stapt hij niet meer op mijn vinger. Ook zit hij vaak stil op een trapje (dat deed hij voorheen trouwens ook) en kijkt de kamer rond. Wanneer ik zijn naam noem, reageert hij door een voor een zijn vleugels en pootjes naar achteren te strekken (alsof hij zich uitrekt na geslapen te hebben). Ook tjilpt hij maar zelden, terwijl hij wel vaak zijn snaveltje op en neer beweegt wanneer ik tegen hem praat (er komt dan geen geluid uit).

Kan dit stress zijn? En wat kan ik hieraan doen? Moet ik hem een aantal dagen in zijn kooi laten zitten? Of mag ik hem toch dagelijks even aaien en kijken of hij op mijn vinger wil zitten? Ik hoop dat jullie tips voor mij hebben, want volgens mij wordt dit echt een heel lief parkietje.

Groetjes, Joyce.

Kleintjes

Hallo :)

Je hebt Tijger pas 'n paar dagen. In 't begin zijn de meeste parkietjes erg gemakkelijk in de omgang. Na 'n tijdje wennen kan dit veranderen omdat ze zich 'eigen' voelen in hun woning.

Als je 'n knarsend geluidje hoort dat hij maakt door z'n snaveltje te gebruiken (niet ergens aan knabbelend), dan is hij tevreden en kun je blij zijn :) Dan voelt je kleine vriend zich veilig, zeker en gelukkig. Ik weet niet of dat is wat je bedoeld?

Groetjes en liefs van ons aan jullie
Pootjes van; Obelix en Joey
Groetjes van ons :). IM: Venus-Gino-Silly-Mini-Gina-Giny-Pino-Kyra-Tolo-Cookie-Charly-Tweety-R2-D2.1-Kruumel-Oli-Sammie-Mozy-BB-8.1-BB-8.2-C-3PO-Pino II-Scotty-Jecky-Amy-Punky-MozyII-Dot-Lemmy-Eddie-Neo-Döpke
Geheugen problemen; Bij voorbaat excuses

Joyce

#2
Hoi Kleintjes,

Dat is inderdaad precies wat ik bedoelde. Ik dacht eerst dat hij dus nog ergens zaadjes in zijn snaveltje had, hahaha. Nou, dan mag ik tevreden zijn  ;D, dat hij zich op zijn gemak voelt. Dit soort dingen vind je dus nergens terug in een boekje over de grasparkiet. Bedankt voor de reactie.

Het veranderde gedrag; het niet meer zo gauw op mijn vinger gaan zitten (omdat hij zich op zijn plekje voelt), kan dit weer veranderen? Als ik hem een tijdje met rust laat, zal hij dan wel weer gemakkelijker op mijn vinger gaan zitten? Ik heb er echt geen verstand van, dus ik heb totaal geen idee hoe lang zo'n gewenning kan duren.

Groetjes, Joyce.

FlyGirl

Mijn parkiet aai ik elke dag, dan blijft ze tam. Een parkiet een week negeren (niet aaien), betekend weer van voor af aan beginnen.
Geef hem wat lekker uit je hand, ik laat mijn parkiet minimaal een uur per dag rondvliegen. En dan probeer ik haar te lokken om bij
me te komen zitten. Tot nu toe vind ze rondvliegen leuker, en dat mag ook (mijn geduld is groot). In de kooi kan ik met haar spelen, aaien, pakken, komt ze op m'n hand zitten. Buiten de kooi nog niet, maar dat komt ook wel goed. Ze is nog jong, 3 a 4 maanden. Ze gaat wel vanzelf de kooi in na een tijd, en als ik echt weg moet kan ik haar in de kooi lokken dus ik hoef haar nooit te "vangen" Als je een parkiet vangt, dus grijpt,  gaat hij angst onwikkelen voor je hand. Ik kan me niet voorstellen dat visite teveel is voor een parkiet, ik woon ook alleen maar de mijne reageert niet meer of minder. (Mijn vorige parkiet kwam trouwens alleen maar bij mij zitten als ik visite had, dus eenkennig kunnen ze wel zijn) Ik hoop dat je wat hebt aan deze tips.
Veel plezier met je Tijgertje
Groetjes Mar en Lola