Stress- gedrag ?

Gestart door Joyce, september 07, 2009, 21:14:24

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joyce

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, en heb meteen een vraag. Sinds enkele dagen heb ik een parkietje, hij heet Tijger. Ik heb veel ervaring met andere huisdieren, maar nog niet zoveel emt vogels. Tijger kon ik al snel aaien in zijn kooi, hij stapte op mijn vinger en ook buiten de kooi vond hij het heerlijk om geaaid te worden, hij viel zelfs in slaap in mijn hand op de eerste avond dat ik hem had. Hij kan nog niet vliegen omdat zijn staart nog niet volgroeid is (hij is ruim anderhalve maand oud). Wel eet hij zelfstandig en goed.

Eergisteren kreeg ik visite en is Tijger ook weer uit zijn kooi geweest. Kan het zo zijn dat al die vreemde mensen (zelf woon ik alleen en krijgt hij dus alleen met mij te maken) te veel voor hem waren? Want sindsdien laat hij zich wel nog door mij aaien in zijn kooi, maar stapt hij niet meer op mijn vinger. Ook zit hij vaak stil op een trapje (dat deed hij voorheen trouwens ook) en kijkt de kamer rond. Wanneer ik zijn naam noem, reageert hij door een voor een zijn vleugels en pootjes naar achteren te strekken (alsof hij zich uitrekt na geslapen te hebben). Ook tjilpt hij maar zelden, terwijl hij wel vaak zijn snaveltje op en neer beweegt wanneer ik tegen hem praat (er komt dan geen geluid uit).

Kan dit stress zijn? En wat kan ik hieraan doen? Moet ik hem een aantal dagen in zijn kooi laten zitten? Of mag ik hem toch dagelijks even aaien en kijken of hij op mijn vinger wil zitten? Ik hoop dat jullie tips voor mij hebben, want volgens mij wordt dit echt een heel lief parkietje.

Groetjes, Joyce.

Kleintjes

Hallo :)

Je hebt Tijger pas 'n paar dagen. In 't begin zijn de meeste parkietjes erg gemakkelijk in de omgang. Na 'n tijdje wennen kan dit veranderen omdat ze zich 'eigen' voelen in hun woning.