niet vliegende parkiet,inrichting??

Gestart door pj_duffel, augustus 13, 2009, 13:18:37

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

pj_duffel

hoi ik weer :-X
we gaan binnenkort verhuizen en ik krijg een voliere  ;D
maar ik heb een soort van kruipertje(kan niet vliegen,moet nog een PAAR ruien wachten)
dus hoe kan ik die het beste inrichten??heeft iemand foto's of site's?

Mars

Binnen of buitenvoliere? Grootte?

Enne, ik neem aan dat het om een kruipertje gaat (en niet een soort van kruipertje)? Of is hij/zij gewiekt?
Dat is wel belangrijk om te weten, want het kan zijn dat je kruiper nooit zal kunnen vliegen.

Groeten Marcia
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Moppers

Bij het inrichten voor een niet vliegend parkietje (of het nu een kruipertje is of dat hij/zij om andere reden niet kan vliegen) moet je gewoon een beetje proberen en ruimtelijk denken.

Als je ergens een stokje plaatst, en het parkietje valt dan van het stokje af, wat gebeurt er dan? Als er een stokje onder zit waar de parkiet op terecht kan komen, dan is het geen handige plaats. Zorg er ook voor dat de kooi niet te hoog is. Een val van zo'n 40 centimeter levert geen problemen op (tenzij er dus tussendoor stokjes of speeltjes of andere dingen zijn waar de parkiet op terecht kan komen), maar een val van een meter resulteert zeer waarschijnlijk in een kneuzing of verwonding. Geen kamervoliere dus. Een val van bovenin kan heel verkeerd aflopen.

Zorg er ook voor dat de afstand tussen de stokjes onderling niet te groot zijn. Een 'normale' parkiet kan een grotere afstand afleggen tussen stokjes, maar een gehandicapte parkiet kan geen kracht bijzetten met de vleugels. In het begin moet je misschien even kijken wat hij wel of niet kan en de inrichting daarop aanpassen.

Wat ook heel belangrijk is zijn horizontale tralies. Je parkiet zal veel klimmen en klauteren om op een andere plek in de kooi te komen.

Daarnaast is de diepte van de bodembak belangrijk. Als de bak maar een centimeter of 5 diep is, dan kan je parkietje waarschijnlijk makkelijk van de bodem de tralies in klimmen. Als de bak dieper is, gaat dat misschien moeilijk. Een trappetje als hulpmiddel kan hierbij handig zijn. Ook kan je denken aan een dik stuk touw dat van de tralies naar de bodem loopt, je parkiet kan via dit touw naar boven klimmen.
Ik merkte bij mijn kruipertjes dat het ook een kwestie van wennen, leren en bepaalde spieren trainen is. De bak van de kruiperkooi is zo'n 15 centimeter diep gok ik, inmiddels hupst Bob zonder problemen de tralies in en heeft ze geen trappetje meer nodig.