Parkiet met permanent rothumeur?

Gestart door Elwood, augustus 10, 2009, 19:59:14

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Elwood

Hoi,

Mijn vriend heeft Sinds november vorig jaar Elwood, een leuk parkietje dat praat en aanhankelijk is en af en toe erg aanwezig en ondeugend :)
Elwood was alleen, want zijn broertje Jake was binnen 1 week na aanschaf overleden (hij leek goed te eten maar dat bleek achteraf niet zo) en mijn vriend vond het zielig dat Elwood overdag dag alleen in de kooi zat dus toen heeft hij na een paar maanden bij dezelfde fokker Darwin gekocht.
In het begin ging het redelijk goed met Darwin (de 1e week) en Elwood maar na een poosje begon Darwin nogal vreemd gedrag te vertonen, namelijk constant schreeuwen tegen Elwood om hem weg te jagen, ook als hij niet dichtbij in de buurt is (ze hebben een grote kooi) en hem wegjagen van de voerbakjes en schommeltjes. Het lijkt wel alsof hij een hekel heeft aan alles en iedereen en als hij apart in een kooitje zit is hij wel rustig, maar wil hij terug naar de grote kooi, omdat hij daaraan is gewend en mijn vriend heeft hem ook niet gekocht om hem apart in een kooitje te zetten.
Met Elwood gaat het op zich goed, hij heeft een goede band met mijn vriend enis daar tevreden mee, maar Darwin zou zijn maatje moeten zijn. Kan het komen omdat het allebei mannetjes zijn of is Darwin gewoon een eenling?
In poging tot oplossing zijn er sinds 3 weken ook 2 nieuwe vogeltjes (Pip en Patch) bijgekomen en die vrezen nu ook de toorn van Darwin en hij blijft maar schreeuwen tegen Elwood en ook tegen ons. En het gekke is dat hij niet echt bijt of vecht, hij heeft alleen een constant rothumeur en jaagt iedereen constant overal van weg; zit Elwood/Pip/Patch op een schommeltje, mag niet, hij moet eraf, niet omdat Darwin daar wil zitten ofzo, nee gewoon DAAROM. Dan gaat Elwood tegen de muur zitten kletsen, dat mag ook niet, want de muur, die is van Darwin...Wil Elwood/Pip/Patch in het vogelbadje...ik dacht het niet, want dat mag niet van Koning Darwin...en zo gaat het maar de hele dag door en alle vogels zijn constant op hun hoede en rennen al weg als ze hem aan zien komen maar dat heeft geen nut want hij blijft ze achtervolgen. Ze hebben geen seconde rust en mijn vriend staat nu na een half jaar doorbijten op het punt om Darwin terug te brengen naar de fokker, voordat de andere parkieten zot worden.
Heeft iemand nog ideeen, suggesties, een oplossing voor zulk schijnbaar dominant gedrag?

Taillow

Oei wat lijkt me DAT moeilijk zeg!
Heb zelf ook eens zoiets bij de hand gehad, maar dan met maar één vogeltje.
Deze was ook de hele dag boos. Uiteindelijk (na een hele tijd afzien) heb ik hem weg gegeven aan iemand die op zoek was naar een tweede parkietje omdat er eentje van hun overleden was. Dit was liefde op het eerste gezicht! Zelf had ik er eerst best wel moeite mee gehad om mijn Pukkie weg te geven. Maar toen ik hoorde en op foto's zag hoe gelukkig ze samen waren wist ik dat ik de juiste beslissing had genomen!  ;D
Ik ben absoluut geen expert maar het lijkt mij voor de andere vogeltjes ook geen pretje om zo te leven.
Als de andere vogels wel goed met elkaar overweg kunnen zou ik denk ik toch overwegen hem terug te brengen naar de kweker....
Ben ook erg benieuwd wat voor adviezen de echte vogelkenners voor je hebben.
Tot die tijd wens ik je veel succes met het vinden van een passende oplossing! ;)

Elwood

Is ook best moeilijk. Wel fijn dat het voor jou nog een goede afloop had met Pukkie en zijn grote liefde ;D kan me voorstellen dat het niet makkelijk was voor je.
Mijn vriend bleef ook maar stug volhouden maar het is echt niet leuk zo voor de andere vogels. We hopen dat er toch iets aan te doen is.

Taillow

Ik heb er nog eens over na zitten denken. Is het anders niet te proberen om de dominante vogel apart te zetten? Dus in een ander kooitje, maar dan wel dat hij de anderen kan zien. Misschien dat hij dan wat rustiger wordt... Het is in ieder geval rustiger voor de rest, dan kunnen die in ieder geval weer even op adem komen! Mocht hij dan toch nog blijven schreeuwen dan zou ik hem even uit het zicht van de anderen plaatsen en kijken wat er dan gebeurd..... ;)

citroen

mij lijkt het ook een goed idee om de dominante vogel even apart in een kooi te doen, als je ziet dat hij weervervelend doet, gewoon in een andere kooi stoppen voor een dagje. en hou dit net zolang vol, totdat het kwartje bij hem valt.:'hee, als ik vervelend doe, moet ik alleen in een kooi. maar dat is niet leuk!'
geen flauw idee of dit mij vogels helpt, maar bij muizen werkt het perfect!

Marjolein90

Over het algemeen word aangehouden om ze niet uit elkaar te halen tot er echt ruzie ontstaat.
Heb je genoeg voerbakjes? Hoe groot is je kooi?

lovesbudgies

Misschien kan je een keer een reading laten doen bij een goede dierentolk, die kan misschien
achter de reden komen voor dit gedrag, en een oplossing aandragen.

Yessica

Zoals Marjolein al zegt, zou ik eens meerdere voerbakjes / schommeltjes / andere speeltjes in de kooi plaatsen. Zo is er niet telkens 1 ding waar hij beschermend over wilt zijn.

Je kan daarbij ook proberen om de kooi opnieuw in te richten, alle speeltjes op een andere plaats te hangen en de stokjes ook op andere hoogtes te hangen. Op die manier is de kooi eigenlijk zo nieuw dat Darwin nog geen beslag zou hebben kunnen leggen op speeltjes.

je weet maar nooit natuurlijk, maar het valt te proberen! :D

Succes  ;D