Onveilige bakjes

Gestart door oraclekun, augustus 10, 2009, 19:01:31

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

oraclekun

Recentelijk heb ik een kooi gekocht voor mijn nieuwe parkiet bij de Jumpers.
Ik had al mijn twijfels over de voerbakjes toen ik ze zag, wilde eigenlijk al naar vervanging zoeken, maar toch uitgesteld. Thuis aangekomen zat ik jullie site te bekijken en het waren precies dezelfde voerbakjes van de verzorging pagina van jullie site. De bakjes hoe het dus niet moet.

Natuurlijk wil ik ze dan ook vervangen, maar het is moeilijk vervanging te vinden die er wel veilig uitziet. Dus ik wou vragen wat voor bakjes jullie goede ervaringen mee hebben. Heb mijn best gedaan eerst bij de zoekfunctie te zoeken, maar kon helaas niks vinden wat mijn vraag kon beantwoorden.

hillie

Ik weet niet in hoever de voer bakjes onveilig zijn.
Maar wij hebben bakjes die gewoon aan de binnen kant van de kooi hangen.
De bovenkant kan er wel van af maar ze kunnen niet ontsnappen door dat ze aan de binnen kant van de kooi hangen.
Is dit te wat je bedoelt?

oraclekun

http://www.parkietenfreak.nl/a-verzorging.php
Hier zie je een bakje die te diep is en met een stokje waar de parkiet klem zit.
Dat is degene die ook in mij kooi hangt.

Parkieten-Freak

Neem gewoon een eenvoudig (doorzichtig) plastic bakje dat je IN de kooi hangt en er mag een kapje opzitten:


De Ferplast bakjes die je bedoelt zijn groter en dieper. Daardoor zijn ze ongeschikt en letterlijk levensgevaarlijk voor met name jonge grasparkieten.


oraclekun

Ja, had gelezen hoe gevaarlijk ze waren, daarom wil ik ze ook vervangen voor ik het parkietje op ga halen.

Zulke bakjes heb ik volgens mij zien liggen :) Ik zal morgen even op zoek gaan. Maar dat soort bakjes kunnen dan niet op dezelfde plek hangen als het oude bakje neem ik aan?

Parkieten-Freak

Citaat van: oraclekun op augustus 10, 2009, 22:10:46
Zulke bakjes heb ik volgens mij zien liggen :) Ik zal morgen even op zoek gaan. Maar dat soort bakjes kunnen dan niet op dezelfde plek hangen als het oude bakje neem ik aan?

Dit soort bakjes zijn bij nagenoeg elke dierenwinkel te koop. Ze kosten 2 tot 3 euro per stuk.
Je kunt ze niet op dezelfde plek hangen, maar bij sommige Ferplast kooien kun je (als je het "foute" voerbakje weghaalt) een schuifje over het onstane gat schuiven. Dit is om te voorkomen dat de vogel ontsnapt als het bakje weghaalt om het bij te vullen. Dit is niet bij elke Ferplast kooi het geval, voor sommige kooien zijn er speciale doorzichtige plastic afdekplaatjes te koop. Vraag eventueel bij de winkelier waar je de kooi gekocht hebt om advies.


oraclekun

Het is niet een Ferplast kooi, maar ze lijken wel op de ferplast bakjes. Wat onderzoek op het web zegt dat het een Iza II Pagode van Inter-Zoo is. Zitten inderdaad geen klepjes om het gat te dichten. Ik heb de gaten opgemeten en zal morgen even langs de winkel gaan (Had vandaag gewild, maar moesten wat dingen in huis gebeuren) om te zien of er afdekplaatjes in de juiste maat zijn. :)

Piknikki

Ik had die voerbakjes eerst ook (die voerbakjes die PF laat zien). Ben er heel tevreden over! Behalve dat mijn parkietjes het leuk vinden de bakjes op de grond te gooien een paar keer per dag, dus nu heb ik bakjes die in een houder vastgeschroefd zitten aan de tralies, waarvan het bakje (bijna) onmogelijk eraf te gooien is. Dus hou daar wel rekening mee, anders kun je wellicht het voer 100 keer per dag verschonen, of moet je een manier vinden om het bakje vast te maken.
De plastieken voerbakjes met kapje zijn inderdaad bij grote en kleine dierenwinkels te koop. Ook bij de Intratuin, trouwens. Je kunt ook een paar verschillende bakjes kopen en proberen welke het beste werkt voor jouw parkietje. Het is toch best een persoonlijke keuze. :D

Sjaakie

Ik had eerst een kooi met van die "gevaarlijke bakjes" waarbij mijn parkiet het ook reuze interessant vond om ertussen te kruipen. Hij heeft nooit echt vastgezeten want toen hij groter werd wist hij gelukkig dondersgoed dat hij dan vast zou komen te zitten  :)

Nu heb ik een grote kooi met simpele witte bakjes die aan de binnenkant hangen (1,30 bij de dierenzaak). Ik heb ze wel zodanig gehangen dat als hij op een stok ofzo zit niet boven de bakjes zit ivm ontlasting die erin zou kunnen vallen.

Die parkiet van mij is zo makkelijk, die eet overal uit  :D

Taillow

Ik heb mijn oog laten vallen op een Ferplastkooi met een nieuw voerbakjes-systeem. Deze bakjes kan je naar buiten draaien. Heeft iemand hier ervaringen mee? Wil graag weten of dit goed werkt en parkiet-veilig/handig is....

Het model heeft Ferplast Palladio 4

Alvast bdankt voor jullie reacties  ;D

Mars

Volgens mij zijn dit de standaard bakjes die ze al enige jaren hebben.

De parkietjes kunnen in ieder geval niet door het voetsteuntje kruipen. Wel hebben ze hier meerdere malen de gewoonte gehad om in de bakjes te kruipen (en soms het dakje open te duwen), maar volgens mij gebeurt daar weinig gevaarlijks door.

Dus ja, deze bakjes zijn naar mijn mening wel geschikt.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

Taillow

Bedankt voor het antwoord! Kan ik even gaan sparen...
Op dit moment heb ik al een kooi met andere bakjes aan de buitenkant hangen. Deze zijn 3.5 cm diep nadat ik alle berichtjes gelezen heb zijn deze volgens mij te diep. Of kan dit nog door de beugel?
Als dit te diep is weet ik niet hoe ik dit op moet lossen. OK bakjes binnen in de kooi hangen, maar wat met die oude bakjes..  :( Als ik ze er namelijk afhaal heb ik van die gaten die ik niet zo eenvoudig kan dichten. Of weet iemand of ik gewoon ondiepere bakjes kan kopen voor hetzelfde systeem?
Mijn dank is groot  :)

Mars

Op zich hoeft dat niet te diep te zijn, als er maar wel genoeg ruimte is om te draaien, mochten ze er in kruipen.
Wil je het toch minder diep, denk dan eens aan een stukje hout of een stevig kartonnetje dat je in het bakje klemt.
Timo: lief klein havikje, ik hoop dat je van bovenaf naar beneden tuurt om te kijken wat we doen...
Winky: klein eigenwijsje, ontdekkingsreizigertje, dag dapper kanarietje, geniet er van!
Dag Lay, dag bloempje van me...
Mijn lief tam Kesje: amper 5 weken oud, te nieuwsgierig voor deze wereld..

simon86

Wat ik met zo'n diep bakje doe, is schelpenzand erin.
Gewoon behoorlijk vol en de zaadjes kan je dan op 'eethoogte' leggen.
Als ik nieuw voer wil geven, schud ik het bakje even heen en weer. Alle lege zaadjes liggen dan bovenin en die schep ik er met een theelepeltje uit.

timolover

ik heb ook redelijk diepe bakjes met zo'n voetensteuntje en mijn vorige parkiet is 's nachts klem komen te zitten en overleden :-[ na 1 week al
nu heb ik de bakjes nog, maar ik heb om het voetnesteuntje in het midden een tiewrapje (schrijf ik het goed?) gedaan zodat hij er niet tussendoor kan.
Timo is pas 4 dagen bij ons en ik heb hem nog niet op het bakje zien zitten, maar er tussendoor kan hij niet meer....
ik ben wel erg bang dat hij in het bakje zelf klem komt, dus nog op zoek naar een andere oplossing....ik heb echt een trauma van de vorige keer!!

liesanne

Wij hebben van die bakjes met een reservoir aan de buitenkant hangen. Het platte gedeelte stop je door de tralie en dan heb je een klein bakje aan de binnenkant.
had eerst ruime bakjes open aan de binnenkant, maar daar werd in gepoept.
javascript:popupWindow('http://www.dierenvilla.nl/popup_image.php?pID=714&image=0')

timolover

oh ja die zijn wel mooi en handig ook.
maar dan zit ik met de openingen waar nu de bakjes inhangen??

liesanne

Kan je daar geen plastic raampje voor maken? of iets van tralie/
weet het niet hoor, want ik heb dit zelf niet hoeven doen. Ik heb mijn grote bakken er gewoon in laten hangen, alleen leeg.

timolover

dat word heel lastig.
tot nu toe merk ik dat de tie wraps (weet nog steed sniet hoe je het schrijft haha) wel goed werken omdat timo er niet onderdoor gaat
hij eet nu ook uit de bakjes en het gaat nog steeds goed....misschien snapt hij het wel ik hoop het!!!
hou hem wel goed in de gaten hoor want je weet nooit

Moppers

Bij veel dierenwinkels zijn los een soort deurtjes te krijgen speciaal voor de openingen waar voerbakjes horen. Die zijn er in allerlei verschillende soorten, maten en kleuren. Met deze deurtjes wordt meestal het voerbakje vastgehouden, maar als je hem goed aan de kooi vastmaakt aan de onderkant van het gat, dan kan het ook gebruikt worden om het gat af te dekken.

roha

Kun je het niet vinden in de winkel, vraag dan even aan een mederwerker of ze het voor je willen bestellen. Kijk je samen in zo´n bestelboek, weet je zeker dat het de goede zijn.